Koelen bier voor lageren en zuurstofopname / oxidatie

Gestart door knifeman, 28-10-2020 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik zocht maar vond geen antwoord op mijn vraag. Tot nu toe laat ik mijn gistvat op constante en dezelfde temperatuur van vergisting. Namelijk 20 a 22 graden.

Nu wil ik graag lageren aan 15 graden en coldcrashen aan 2 graden alvorens te bottelen. De hoofdvergisting is gedaan en waterslot ligt nagenoeg stil.

Als ik het vat nu koel gaat het waterslot zuurstof aanzuigen. Hoe kan ik dit tegengaan of kan het allemaal zo geen kwaad wegens het 'C02 tapijt' ...

Jan de Graaff

Eén gegeven is dat oxidatie een chemisch proces is en chemische processen verlopen trager naarmate de temperatuur lager is. De stap naar 15 ºC zal niet heel veel zuurstofinslag veroorzaken, die naar 2ºC veel meer. Maar, dan is de temperatuur ook veel lager..

Ik zou mij om de zuurstof an sich nog niet eens zo heel veel zorgen maken, meer om wat er verder nog in de lucht zit en aangezogen wordt. Dat kun je voorkomen met een speciaal sanitair luchtfilter zoals deze of de Plaato Valve (net over gelezen in een ander draadje ;) ).
Ongetwijfeld zijn er ook andere manieren.

Alexander_H

Ik kan me toch een aantal threads over dit topic herinneren, onderzocht werd of je de gecreëerde CO2 van de vergisting kon "opslaan" , en deze dus gekoppeld laten zitten aan je vergistingsvat. Bij terugkoelen zuigt hij dan de opgeslagen CO2 terug je vat in.
Ik heb ballonnen en dergelijke voorbij zien komen, maar weet niet precies meer wat de uiteindelijke oplossing was. Ik geloof dat ik op andere sites wel eens heb gezien dat ze een lichte overduk met een CO2 fles maken tijdens het terugkoelen.

Jan de Graaff

Citaat van: Alexander_H op 28-10-2020  11:38 uIk heb ballonnen en dergelijke voorbij zien komen, maar weet niet precies meer wat de uiteindelijke oplossing was. ik geloof dat ik op andere sites wel eens heb gezien dat ze een lichte overduk met een CO2 fles maken tijdens het terugkoelen.
De inhoud van die ballon neemt ook af bij afkoeling... Dan moet je wel flink wat druk hebben in eerste instantie om er voldoende CO2 in te krijgen want je moet de elastische weerstand van de ballon ook nog overwinnen. Dan lijkt het mij handiger en beter om het vergistingsvat, na de hoofdvergisting, luchtdicht af te sluiten (dus ook geen waterslot) en zo die overdruk op te bouwen om de latere afkoeling te compenseren. Eventueel kun je nog een drukventiel en/of manometer plaatsen om teveel overdruk te voorkomen.

middelaersch

Citaat van: knifeman op 28-10-2020  11:07 uNu wil ik graag lageren aan 15 graden en coldcrashen aan 2 graden alvorens te bottelen.

Het wordt saai, maar ik heb het al vaker gezegd. Waarom wil je lageren en cold crashen?
Het doet meer kwaad dan goed, zo lees je hierboven ook al met welke problemen je te maken krijgt.

Citaat van: middelaersch op 20-10-2020  21:39 uIk denk dat je het te ingewikkeld maakt.

Ik heb altijd helder bier, en
- ik hevel niet over
- ik lager niet
- ik gebruik geen Iers mos of ander klaringsmiddel
- ik gebruik geen bottelgist

Maar wat ik ook niet doe:
- ik haal niet het laatste litertje uit mijn brouwautomaat over naar het gistvat
- ik haal niet het laatste litertje uit mijn gistvat over naar de bottelemmer
Dat kost me dus een of twee liter. (Onder het motto 'kwaliteit gaat voor kwantiteit' heb ik daar geen moeite mee.)

Wat ik wel doe:
- zodra het bier goed is uitgegist bottelen (meestal na twee of drie weken)
- zorgen voor voldoende calcium in het brouwwater
- het bier wordt in de fles vanzelf helder

De Engelsen hebben daar een mooi gezegde voor: 'if it ain't broken, don't fix it'.

Maar goed, anderen doen al die dingen wel en zijn er van overtuigd dat dat tot beter bier leidt. Zelf houd ik dingen graag zo eenvoudig mogelijk. Uiteindelijk heeft ieder zijn eigen werkwijze en opvattingen.

Succes!

knifeman

Citaat van: JanDeGraaff op 28-10-2020  11:30 uEén gegeven is dat oxidatie een chemisch proces is en chemische processen verlopen trager naarmate de temperatuur lager is. De stap naar 15 ºC zal niet heel veel zuurstofinslag veroorzaken, die naar 2 ºC veel meer. Maar, dan is de temperatuur ook veel lager..

Ik zou mij om de zuurstof an sich nog niet eens zo heel veel zorgen maken, meer om wat er verder nog in de lucht zit en aangezogen wordt. Dat kun je voorkomen met een speciaal sanitair luchtfilter zoals deze of de Plaato Valve (net over gelezen in een ander draadje ;) ).
Ongetwijfeld zijn er ook andere manieren.
Plaato valve zorgt er enkel voor dat je plato waterslot niet leeggezogen wordt. Die opent en zuigt juist lucht aan bij onderdruk!

Guppie

Citaat van: middelaersch op 28-10-2020  13:07 uHet wordt saai, maar ik heb het al vaker gezegd. Waarom wil je lageren en cold crashen?
Het doet meer kwaad dan goed, zo lees je hierboven ook al met welke problemen je te maken krijgt.


Mee eens het KISS principe.

Jan de Graaff

Citaat van: knifeman op 28-10-2020  15:24 uPlaato valve zorgt er enkel voor dat je plato waterslot niet leeggezogen wordt. Die opent en zuigt juist lucht aan bij onderdruk!
Ja, precies. Daarom noemde ik 'm ook als mogelijkheid.

Je krijgt onderdruk in je vat als je de inhoud van 20 ºC naar 2 ºC koelt. En de Plaato valve kun je met een actieve koolstoffilter uitrusten, lees ik net. En het is geschikt voor praktisch ieder waterslot; dus niet alleen je Plaato geval.
Ook handig bij overhevelen, als je dat al doet... kun je je waterslot laten staan.

Jacques

Citaat van: knifeman op 28-10-2020  11:07 uIk zocht maar vond geen antwoord op mijn vraag. Tot nu toe laat ik mijn gistvat op constante en dezelfde temperatuur van vergisting. Namelijk 20 a 22 graden.

Nu wil ik graag lageren aan 15 graden en coldcrashen aan 2 graden alvorens te bottelen. De hoofdvergisting is gedaan en waterslot ligt nagenoeg stil.

Als ik het vat nu koel gaat het waterslot zuurstof aanzuigen. Hoe kan ik dit tegengaan of kan het allemaal zo geen kwaad wegens het 'C02 tapijt' ...

Ik sluit mij aan bij degenen die vraagtekens zetten bij het lageren en coldcrashen. Zelf doe ik dat al een hele tijd niet meer. In plaats daarvan laat ik de temperatuur juist stijgen om het bier goed uit te laten gisten. Daarbij maak ik wel de kanttekening dat ik een CCT heb en gist aflaat. Door het volledig uit laten gisten gaat het flocculeren van de gist sneller, je bier is hierdoor snel helder.

Bij het gist aflaten komt er ook zuurstof door het waterslot. Dit beperk ik door gebruik van terugslagklepjes. Als je googelt vind je allerlei uitvoeringen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.