Safbrew LA-01

Gestart door pa-aler, 26-10-2020 13:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pa-aler

Iemand ervaring met brouwen van een alcoholarm bier en een Safebrew LA-01 gist?

Jan de Graaff

Nee, (nog) geen ervaring mee, maar op woensdag 2 december is de LA-01 het hoofdonderwerp van een Fermentis Webinar: link.

Die hele serie staat hier beschreven (forumdiscussie hier). Alle sessies zijn Nederlandstalig. Als je je voor een sessie inschrijft maar je kunt 'm niet live bijwonen, krijg je naderhand een link toegestuurd waarmee je 'm later kan bekijken (op een tijdstip die je beter uitkomt).

Theo Mol

Dat komt uit! Ik was aan het zoeken naar een LA-gist om te brouwen voor iemand die niet goed alcohol verdraagt.

Eerst nog even wachten tot er een kleine verpakking van is. Nu gaat het alleen per 500 gram en zoveel kunnen we niet aan denk ik. En hoe zou het met de hergisting gaan, vraag ik mij af.

pa-aler

Gaaf goede info, bedankt heb me  ingeschreven

Sander00

Citaat van: Theo Mol op 26-10-2020  16:30 uDat komt uit! Ik was aan het zoeken naar een LA-gist om te brouwen voor iemand die niet goed alcohol verdraagt.

Eerst nog even wachten tot er een kleine verpakking van is. Nu gaat het alleen per 500 gram en zoveel kunnen we niet aan denk ik. En hoe zou het met de hergisting gaan, vraag ik mij af.


Ik heb de vraag ook gesteld aan Fermentis en zie hieronder de reactie:


"SafBrew LA-01 is niet beschikbaar in kleinere verpakking. Het is een maltose negative stam waardoor (tunnel) pasteurisatie noodzakelijk is.
Thuisbrouwers hebben deze apparatuur niet, vandaar.

Met vriendelijke groet,

Gino BAART"


chimichi

Citaat van: Sander00 op 27-10-2020  10:35 u"SafBrew LA-01 is niet beschikbaar in kleinere verpakking. Het is een maltose negative stam waardoor (tunnel) pasteurisatie noodzakelijk is.
Thuisbrouwers hebben deze apparatuur niet, vandaar.

Deze reactie verwonderd mij. Een beetje googlen resulteert in het volgende beeld van Tunnel pasteurisatie: De flessen worden in verschillende stappen op een verschillende temperatuur gebracht om bepaalde microorganisme te doden. Daarna wordt e.e.a. afgekoeld. De paralellen met maischen zijn zo overduidelijk dat ik denk dat juist thuisbrouwers hier heel goed invulling aan kunnen geven. Wat is jullie gevoel daar bij?

Oscar

Citaat van: pa-aler op 26-10-2020  13:51 uIemand ervaring met brouwen van een alcoholarm bier en een Safebrew LA-01 gist?

Die gist is alleen in 500 gram verpakking te krijgen... :nut: ;)

Oscar

Citaat van: Sander00 op 27-10-2020  10:35 uHet is een maltose negative stam waardoor (tunnel) pasteurisatie noodzakelijk is.

Pasteurisatie is niet noodzakelijk! Maar wordt sterk aangeraden door de producent, want die wil geen aansprakelijkheid voor bommetjes (en terecht)... Maar indien je zuiver werkt kan het prima zonder pasteurisatie... Maar iedere infectie zal tot problemen leiden... Maar dat is met andere gisten ook het geval... ;)

Henielma

De Engelstalige presentatie heb ik vorige week gezien. Best interessant maar inderdaad volgens hun niet geschikt voor hobbybrouwers. Dit omdat het risico op knallende flessen flink groter is dan bij normaal hobbybrouwbier omdat bij deze bieren alle maltose nog aanwezig is en dus door allerlei gisten zoals andere biergisten moeiteloos vergist kan worden. Dus ondanks het wel kriebelt om zo'n LA-01 gist te gebruiken is het hoogstwaarschijnlijk toch verstandiger om voor een laag alcoholisch bier een wort te maken met een laag SG en dat te vergisten met een gist met een matige vergistingsgraad zoals de Windsor gist. Zelf heb ik op die manier eens een 0,3% hoppig bier gemaakt die best goed gelukt was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.