Gistvat voor nagisting/lagering en bottelen

Gestart door Hopfenfox, 26-10-2020 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopfenfox

Mijn maximale brouwcapaciteit is 11 liter. De hoofdgisting doe ik in een 30 liter emmer en die pruttelt er lekker op los. De nagisting/lagering wil ik uiteraard in een kleiner vat doen en voor het bottelen zou ik ook graag nog eens hevelen naar een bottelvat. Ik begrijp dat die niet te groot moeten zijn (weinig kopruimte bij nagisting) en denk dus aan 12 of 15 liter. Probleem is dat ik bij 12l bij Speidel terecht kom en op die kraantjes past het afvulpijpje niet. En in 15l kom je op een emmer, terwijl ik juist een goed sluitend vat met draaideksel wil. Wat is wijsheid? Een 12l Speidel voor de nagisting/lagering en een simpele emmer met kraantje als bottelvat? Liefst alles in plastic dus geen mandfles. Alvast bedankt voor jullie inzichten.

tdp

Niet overhevelen is ook nog een optie. Mocht je je vervelen: er staan topics volgeschreven over het al dan niet overhevelen van bier.

Is dit niet wat?

Jan de Graaff

Stukje duurder dan plastic, maar wel erg mooi en in RVS met licht conische bodem:
SS Brewtech Mini Brewbucket (13 liter).

Maar, zoals TDP al zei: niet overhevelen kan ook. Ik doe het ook niet.

Of anders het Speidel vat en een heel kort stukje buis tussen kraan en vulpijpje? Zeg maar als verloopstukje/mof. Als je PVC of Silicone buis hebt kun je het door het te verwarmen wellicht voldoende oprekken.

Hopfenfox

Dank jullie wel. Ik had al aardig wat gelezen over al dan niet hevelen/lageren. Kan het kwaad het spul twee weken in de emmer te laten voor zowel hoofdgisting als nagisting? Is dat niet zo lang dat het gekke smaakjes kan opleveren? Hevelen jullie wel naar een bottelvat of gaat het jongbier bij jullie vanuit het gistvat meteen de fles in?

tdp

Citaat van: Hopfenfox op 26-10-2020  15:02 uDank jullie wel. Ik had al aardig wat gelezen over al dan niet hevelen/lageren. Kan het kwaad het spul twee weken in de emmer te laten voor zowel hoofdgisting als nagisting? Is dat niet zo lang dat het gekke smaakjes kan opleveren? Hevelen jullie wel naar een bottelvat of gaat het jongbier bij jullie vanuit het gistvat meteen de fles in?

Wanneer je goed omgaat met je gistmanagement, dan moet dat prima kunnen. Ik hevel eigenlijk nooit over, en na 2 tot 3 weken bottel ik. Ik heb sinds kort een CCT, vanwaar ik direct bottel. Voorheen een simpel plastic vergistingsvat, waaruit ik met automatische hevel bottelde. Heb wel een bottelemmer gehad, maar vond het weer een extra stap.

Probeer de verschillende methodes, en doe waar je jezelf het beste bij voelt.


Jan de Graaff

Citaat van: tdp op 26-10-2020  16:33 uIk hevel eigenlijk nooit over, en na 2 tot 3 weken bottel ik.
Hetzelfde hier, ik hevel nooit over. Ik bottel soms wel eerder dan 2 weken. Als na 10 dagen de vergisting echt over is, bottel ik al, direct vanuit het gistvat.

Ik heb een SS Brewtech Brewbucket (27L) en die heeft een draaibare hevel-arm. Daarmee kan ik boven de gistlaag aftappen. Ik bottel dus met een silicone slang van ± 50 cm aan het kraantje en op een vulpijpje.

Ik heb nooit de extra stap overwogen omdat ik "banger" ben voor oxidatie, dan voor het bier wat langer op de gist te laten. Maar, ik heb nog geen ondergisters gebrouwen, dus ik weet niet hoe het daar gaat..

Hopfenfox

Hartstikke fijn, dat scheelt weer een stap. Als je bottelt vanuit je vergistingsvat, hoe voeg je dan de suiker toe aan het jongbier voor de hergisting? Niet bang dat je de hele bezonken massa weer oprakelt?

Dank jullie wel voor de snelle reacties, wordt enorm gewaardeerd.

de Machtige Wil

Citaat van: Hopfenfox op 26-10-2020  18:10 uAls je bottelt vanuit je vergistingsvat, hoe voeg je dan de suiker toe aan het jongbier voor de hergisting? Niet bang dat je de hele bezonken massa weer oprakelt?

Ik gebruik een spuitje om de bottelsuikeroplossing per flesje toe te voegen en daarna de flesjes af te vullen.

Voordat ik ga bottelen zet ik het vat een aantal dagen op 3 graden om te klaren.

Jan de Graaff

Dit is daar absoluut het beste draadje voor: Hoe best bottelsuiker toevoegen?
Heel recent, met de nieuwste inzichten  >:D :D

En anders even het forum doorzoeken op Google. Er is al echt heel veel over geschreven!

Citaat van: de Machtige Wil op 26-10-2020  18:40 uVoordat ik ga bottelen zet ik het vat een aantal dagen op 3 graden om te klaren.
Dat moet je wel kunnen... En als je het niet kan, is er nog geen man overboord. Je krijgt het nog steeds in een flesje en het wordt ook nog mooi helder (bij mij wel). Ik gebruik ook een spuitje (zie draadje die ik gelinkt heb).

Wat ik wel wil meegeven: Ik zet mijn vergistingsvat (van waaruit ik ook bottel) 24 uur van tevoren op de plek waar ik ga bottelen en dan 's ochtends (±12 uur van tevoren) op de hoogte van waar ik ga bottelen. Dan heeft alles alle tijd om weer te bezinken voor het de fles in gaat.. Als ik die stappen allemaal eerder doe, krijg ik ruzie thuis, vandaar ;)

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 26-10-2020  15:02 uDank jullie wel. Ik had al aardig wat gelezen over al dan niet hevelen/lageren. Kan het kwaad het spul twee weken in de emmer te laten voor zowel hoofdgisting als nagisting? Is dat niet zo lang dat het gekke smaakjes kan opleveren? Hevelen jullie wel naar een bottelvat of gaat het jongbier bij jullie vanuit het gistvat meteen de fles in?

Of je gekke smaakjes krijgt lig niet alleen aan de tijd dat het bier op de gist staat. Ook de hoeveelheid gist en de temperatuur maken uit. Bij een hogere temperatuur krijg je meer last van autolyse. Zelf verhoog ik de temperatuur tijdens de nagisting om het bier beter uit te laten gisten. Ik heb een cilinderconisch gistvat en kan gist aflaten. Dat is een alternatief voor het overhevelen. Ik verwijder daarbij niet alle gist om het uitgisten niet te belemmeren.
In de tijd dat ik nog geen cilinderconisch gistvat had hevelde ik het bier over na de hoofdgisting terwijl er nog vergisting plaatsvond. Je ontdoet dan het bier van veel gist terwijl er nog genoeg gist aanwezig is in het bier om de nagisting af te maken.

Snelbier

Citaat van: Hopfenfox op 26-10-2020  13:32 u... Probleem is dat ik bij 12l bij Speidel terecht kom en op die kraantjes past het afvulpijpje niet....
Stukje dikwandige silicone-slang tussen tapkraan en bottelpijp, en past dan wel. Is rekbaar genoeg om enkele mm méér te overbruggen dan slangmaat.
Ik gebruik er zelf 1 van 2 meter.  Bottelvat op de tafel of werkbank, en bottelpijpje aan 2 meter slang naar de flessen/kratten. Ideaal.
Dikwandige slang nemen, anders gaat ie knikken. Kost wat meer, maar is het waard.
- Bottelvat is niet kritisch, hoeft niet luchtdicht.  Als het maar goed is te reinigen.
Succes,  Snelbier

Note: slang moet 10 x 16 zijn, past dan op zowel dunne tapkranen als dikkere Speidel.
Van de bottelpijp moet je dan de bovenste witte kop verwijderen, zal wat kracht vereisen. Desnoods zaag je hem af.

tdp

Citaat van: Hopfenfox op 26-10-2020  18:10 uHartstikke fijn, dat scheelt weer een stap. Als je bottelt vanuit je vergistingsvat, hoe voeg je dan de suiker toe aan het jongbier voor de hergisting? Niet bang dat je de hele bezonken massa weer oprakelt?

Dank jullie wel voor de snelle reacties, wordt enorm gewaardeerd.

Ik voeg suiker per flesje toe tegenwoordig. Heb verschillende lepeltjes die +/- uitkomen voor mijn gebrouwen bieren;
- Borrellepeltje -> ~4,5 g/l (Engelse bitters)
- Maatlepel 2 ml -> ~7,5 g/l (Belgisch Blond)

Vele wegen... ;)

Jacques

Citaat van: tdp op 27-10-2020  08:30 uIk voeg suiker per flesje toe tegenwoordig. Heb verschillende lepeltjes die +/- uitkomen voor mijn gebrouwen bieren;
- Borrellepeltje -> ~4,5 g/l (Engelse bitters)
- Maatlepel 2 ml -> ~7,5 g/l (Belgisch Blond)

Vele wegen... ;)

Voor degenen die lepeltjes gebruiken: er sets te koop met verschillende maatschepjes.
Bijvoorbeeld deze. Je hebt ze ook in plastic. Laatst dacht ik ze ook gezien te hebben bij Xenox en Blokker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.