CO2 naar FermZilla naar Fust, kabel verwarring

Gestart door Bierlepel, 26-10-2020 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierlepel

Ik heb een CO2/keg set besteld en een Fermzilla.

Ik heb de drukset van FermZilla waar van die metalen connectors(?) op zitten:

Daar wil ik graag de DuoTight Blowtie gebruiken om de druk te bepalen op mijn FermZilla:


In de CO2 set zit een kabel die ik kan connecten met de CO2 fles. Tevens zit er een witte ball lock bij dus daar stop ik die kabel in. Ik gok dat ik hiermee CO2 met mijn fust of de fermzilla kan connecten.


Echter moet ik dan nog mijn bier in mijn fust krijgen en vind ik de maten kabels + manieren om ze aan te sluiten best verwarrend.


Wie weet welk type + maat kabels + aansluitingen ik nou nodig heb om van mijn Fermzilla naar een fust te gaan?
En hoeveel extra ball-lock disconnects?

En dan lees ik ook nog dingen over je bierlijn dunner laten worden tegen schuim?  :weetniet: :huilen:


Link naar drukset: hier
Link naar CO2/keg set: hier
Blowtie v2: hier

banjobill27

Volgens mij heb je nog een slang nodig met aan beide kanten een zwarte beer ball lock disconnect nodig. Onder accessoires zie je daar wel een verloopstukken dat je er een slang met een slang klem op kan zetten. Die moeten een overeenkomende maat hebben. Of een dikkere of dunnere maat hebben en wat voor invloed dat heeft op schuim weet ik niet.

 https://www.brouwland.com/en/our-products/brewing/beer-kegs-and-accessories/soda-kegs-and-accessories/d/ball-lock-disconnect-beer-mfl-for-soda-keg-cmb?gaCategory=search
Dan zet je met je CO2 cilinder eerst je fust onder druk. Dan zet je de druk op je fermzilla, en de Bier lijn tussen je fermzilla en fust. Vervolgens laat je rustig de druk uit je fust lopen (met de blowtie) en door de kleine onderdruk in het fust gaat je bier stromen.

Als je gaat tappen maakt de diameter van je slang wel uit weet ik. Er zijn wel rekensheets in omloop die je daarbij kunnen helpen maar die heb ik zo even niet paraat

Bierlepel

Aha!

Nemen mensen altijd een doorzichtige lijn of juist meer type tuinslang?

En welk type aansluiting moet je dan nemen bij de slang? Want ik zie qua slang 5x1 mm en 8x14 mm maar qua aansluiting 4 mm en 8 mm...
En tube-holder slang bevestiging? Want is hose-fitting dan altijd voor de CO2 slang?


banjobill27

5x11 mm is binnendiameter x buitendiameter. De 5 mm binnendiameter sluit je aan op een 4 mm tube-holder of hose fitting. 8 mm binnendiameter zou ik op 7 doen. Zou er zelf nog een slangklemmetje om doen.  Zoals het op de site van Brouwmarkt staat klopt het inderdaad wat jij zegt, maar volgens mij maakt tube holder of hose fitting niet gek veel uit, kan beiden.

Overigens, als je alles bij één leverancier wilt kopen kan je die denk ik beter bellen of mailen met je vragen mbt compatibiliteit. Die kan je er het meest over vertellen en heb je altijd garantie dat je het goede geleverd krijgt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.