Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kooktijd  (gelezen 3063 keer)

Online Hopfenfox

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Kooktijd
« Reactie #25 Gepost op: 21-09-2021 19:29 u »
Interessant. Dus op lager vermogen koken zou minder verdamping opleveren en daarmee wellicht een beter bier?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #26 Gepost op: 21-09-2021 22:27 u »
Interessant. Dus op lager vermogen koken zou minder verdamping opleveren en daarmee wellicht een beter bier?

Ja. Mik op die 7%. Of zelfs 5%. Een rollende kook betekent dat er een beetje beweging in het oppervlak van het wort zit. Dit helpt bij het verdampen van vluchtige stoffen. Je zou zelfs een roerwerk in je ketel kunnen maken en nog iets lager gaan zitten. Zolang je er geen zuurstofklutser van maakt. Of je kunt net onder de kook gaan zitten en roeren. Werkt ook prima.

Minder verdampen betekent echter ook dat je dat in je rendement gaat zien. Je spoelt minder om op het zelfde volume en het zelfde SG uit te komen. Dat betekent dan weer dat je naar schrootkwaliteit, maischdikte en spoelkwaliteit gaat kijken. Er is een optimum, maar voor iedere set anders.

Er zijn geen onafhankelijk parameters in het brouwen.

Ingo

Online GvB84

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 21-09-2021 22:55 u »
Dus als ik het goed begrijp zou ik met een harde rollende kook minder lang hoeven koken. Maar kan ik beter zachter koken en gewoon 60 min aanhouden. Ik kook nu met mijn Brewster Beacon 2.6 liter per uur weg. Ik brouw normaal 20 liter. Dat is dus 13% per uur.
Ik zou dan 60 min kunnen koken op minder vermogen.

Andere vraag.
Heb je met de mouten van tegenwoordig minder last van de vorming van DMS?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #28 Gepost op: 22-09-2021 07:40 u »
Dus als ik het goed begrijp zou ik met een harde rollende kook minder lang hoeven koken. Maar kan ik beter zachter koken en gewoon 60 min aanhouden. Ik kook nu met mijn Brewster Beacon 2.6 liter per uur weg. Ik brouw normaal 20 liter. Dat is dus 13% per uur.
Ik zou dan 60 min kunnen koken op minder vermogen.

Neen. Ik was ook niet helemaal duidelijk. Zoals ik het begrijp heb je een bepaalde energie input nodig om bepaalde reacties teweeg te brengen. Als je heel hard rollend kookt doe je dat. Dan worden er ongewenste stoffen gevormd.

Ingo

Online Hopfenfox

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 22-09-2021 12:03 u »
Ik heb er eens over nagedacht, maar kookverlies is met name een functie van de energie en de doorsnee van je ketel. Die laatste staat bij mij vast en aangezien de inhoud max 15 liter is, kom ik vanzelf aan een hoog %. Die 7% is in mijn geval nooit mogelijk, ik kan het vermogen maar beperkt terugschroeven voor het wort stopt te koken. Wat wel kan helpen is de ketel maximaal te benutten en zeker bij lichte bieren 12 liter te maken in plaats van 10. Dan duikt het percentage al naar beneden.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #30 Gepost op: 22-09-2021 15:05 u »
Andere vraag.
Heb je met de mouten van tegenwoordig minder last van de vorming van DMS?
Beter is het om voor een "Andere vraag" een nieuw topic te openen, dan 'm ergens plompverloren in een draadje neer te zetten.. Tenminste, als je een zinnig antwoord zoekt. Nog beter is eerst inlezen en dan de vraag separaat nog eens stellen in een bestaand draadje met raakvlakken.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #31 Gepost op: 22-09-2021 15:35 u »
Ik heb er eens over nagedacht, maar kookverlies is met name een functie van de energie en de doorsnee van je ketel. Die laatste staat bij mij vast en aangezien de inhoud max 15 liter is, kom ik vanzelf aan een hoog %. Die 7% is in mijn geval nooit mogelijk, ik kan het vermogen maar beperkt terugschroeven voor het wort stopt te koken. Wat wel kan helpen is de ketel maximaal te benutten en zeker bij lichte bieren 12 liter te maken in plaats van 10. Dan duikt het percentage al naar beneden.

Kookverlies is vrijwel onafhankelijk van de kookketeldiameter, die mag je in onze situatie rustig wegstrepen. De keteldiameter neem je bij berekeningen mee in energieverlies door b.v slechte isolatie.

Ja, bij kleine volumes is het halen van een kook met slechts 5-10% kookverlies moeilijk. Roeren helpt in deze, bijvoorbeeld op 98C.

Ingo

Offline Wijbrouwers

• Junior lid
  • **
  • Wij Brouwers
    • Wij Brouwers
« Reactie #32 Gepost op: 22-09-2021 15:41 u »
Maar zorgt het roeren net voor het kookpunt niet op een verhoogd risico op het overstromen van de pan? Dat is wat wij op de brouwcursus hebben geleerd. Tegen het kookpunt niet roeren totdat de rollende kook te zien is. Dus dat is wat wij altijd hebben gedaan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #33 Gepost op: 22-09-2021 16:24 u »
Maar zorgt het roeren net voor het kookpunt niet op een verhoogd risico op het overstromen van de pan? Dat is wat wij op de brouwcursus hebben geleerd. Tegen het kookpunt niet roeren totdat de rollende kook te zien is. Dus dat is wat wij altijd hebben gedaan.

Ja. Maar het wort komt niet aan de kook, blijft er net onder.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 22-09-2021 22:58 u »
Neen. Ik was ook niet helemaal duidelijk. Zoals ik het begrijp heb je een bepaalde energie input nodig om bepaalde reacties teweeg te brengen. Als je heel hard rollend kookt doe je dat. Dan worden er ongewenste stoffen gevormd.

Waarschijnlijk heb je het over de vorming van Maillardreacties. Deze zijn bij lichtgekleurde bieren minder gewenst. Bij donkere bieren ligt dat anders, daarbij kunnen ze gewenst zijn.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #35 Gepost op: 23-09-2021 16:20 u »
Maillardreacties

Ja die ook. Maar wat ik bedoel zijn bepaalde heterocyclysche verbindingen (exacte naam kwijt). Die verspreiden de zelfde geur als DMS zijn het echter niet. Als een brouwer last heeft van DMS ondanks 90 minuten rollende kook dan kan het dit zijn. Te hard gekookt (te hoge energie input).

Ingo

Tags: