Vraagje moutpakket Prearis Quadrupel

Gestart door Nils, 09-08-2012 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

Ik heb een vraag aangaande het recept en de inhoud van het moutpakket Prearis Quadrupel dat ik binnen heb gekregen.
Geleverd in het pakket zitten namelijk twee zakjes hop genaamd "Hop1" en "Hop2". In het recept wordt gesproken over drie hoptoevoegingen op drie verschillende momenten.

Er staat letterlijk:

- Hop Target toevoegen na 5 min. koken
- Hop Hallertau toevoegen na 55min. koken
- Hop EKG toevoegen na 60 min koken

Iemand enig idee welk zakje hop bij welke stap bedoeld wordt (Hop1 of Hop2) en of ik misschien een zakje hop mis in mijn pakket, aangezien ik slechts twee zakjes heb terwijl er over drie hoptoevoegingen wordt gesproken? Het ene zakje bevat aanzienlijk meer hop dan het andere.

Verder is er een flesje clarimalt geleverd bij het pakket. Er staat niets vermeld in het recept over wanneer en hoeveel clarimalt er toegevoegd kan worden aan het wort. Ik heb hier geen ervaring mee en vroeg me af of iemand hier wat informatie/ervaring over heeft.

Ik heb Brouwland al een mail gestuurd met dezelfde vragen maar ik vroeg me af of er ook iemand hier op het forum is die me wat op weg kan helpen.

Herman

Wellicht heb je geluk dat iemand dit pakket al es gebruikt heeft, het lijkt me dat Brouwland de enige is die antwoord kan geven, aangezien zij als enige de inhoud kennen. Het lijkt er op dat je een zakje hop te weinig hebt ontvangen.

Middelen als clarimalt zijn m.i. overbodig, maar aangezien het is geleverd: dit is een extract van donkere mout. Je kunt het volgens mij gewoon toevoegen tijdens het koken.

Piet_v

Citaat van: Herman op 10-08-2012  00:04 uWellicht heb je geluk dat iemand dit pakket al es gebruikt heeft ...

Straffer nog ... Het recept
... van onze Ronnie !!!

Nils

Bedankt voor de info.
Heb net antwoord gekregen van Brouwland dat er in de "oude"NL-handleiding een fout zit en dat deze is verbeterd in de nieuwe versie. Mogen jullie raden welke versie ik heb   :)
Blijkt dus inderdaad dat er slechts twee hoptoevoegingen zijn en dat in één van de zakjes twee soorten hop zitten.
Hier wordt dan toch afgeweken van het recept van "onze Ronnie"  ;)

Verder geeft Brouwland aan dat het hele flesje clarimalt (100 ml = 130 g)  toegevoegd kan worden, is dat niet veel te veel voor 20 liter bier?
In het originele recept van staat dat er 7.5 g clarimalt wordt gebruikt, da's toch wel een erg groot verschil.

Ronald_

Citaat van: Nils op 10-08-2012  15:06 uVerder geeft Brouwland aan dat het hele flesje clarimalt (100ml =130g)  toegevoegd kan worden, is dat niet veel te veel voor 20 liter bier?
In het originele recept van staat dat er 7.5g clarimalt wordt gebruikt, da's toch wel een erg groot verschil.

Het originele recept heeft een vrij complexe moutstort.. Ik gok dat het moutpakket simpeler is en nu het hele flesje erin moet om dat te compenseren.

segtom

Heb heb zelfde pakket staan. Wel maischschema van Ronnie genomen en  clarimalt er helemaal in. Ik zag de het maar 4 soorten verschillende mout waren ( dat ik kon onderscheiden). Momenteel staat hij 1 maand in mandfles te lageren en dan zeker 3 maanden op fles (voor je hem begint te drinken). Zo heeft Ronnie het gezegd  en staat ook ergens in het draadje

De WindMoaker

Beste,

Ik ga met studenten de Préaris Quadrupel (Brewferm) brouwen.
Ik zag op de een linkje staan naar het vlaamsbrouw forum, maar de link werkt niet meer. Is er toevallig nog iemand die het orginele recept heeft bewaard?

Alvast bedankt

Borro

Ik kan het ook niet meer vinden. Vroeger stond het ergens op internet.
Je kan wel de ingredienten opzoeken bij Brouwland en naar aanwijzingen over de stort van de verschillende mouten een soortgelijk recept maken.

Borro

Ik denk dat hij zo aardig in de buurt komt.
Ga hem zelf op deze manier brouwen

Recept voor 20 liter
Alcohol 10 %
Bitterheid 40 EBU
20% pilsmout = 1219 gram
20% pale ale mout = 1219 gram
20% munchener mout = 1219 gram
15% cara pils = 914 gram
15% special B = 914 gram
5% chocolademout = 305 gram
5% maisvlokken = 305 gram

Maischen
62 graden 45 minuten
73 graden 15 minuten
78 graden 5 minuten

Bitterhop 43 gram Magnum hop 10% alfa
Aromahop 30 gram East Kent Goldings 4% alfa

6 gram koriander
5 gram kaneel
500 gram bruine basterdsuiker
200 ml karamel

Zo moet hij dicht bij het origineel komen te liggen.

Snelbier

Citaat van: Borro op 10-11-2020  16:04 uIk denk dat hij zo aardig in de buurt komt.
Ga hem zelf op deze manier brouwen

Recept voor 20 liter
Alcohol 10 %
Bitterheid 40 EBU
20% pilsmout = 1219 gram
20% pale ale mout = 1219 gram
20% munchener mout = 1219 gram
15% cara pils = 914 gram
15% special B = 914 gram
5% chocolademout = 305 gram
5% maisvlokken = 305 gram

Maischen
62 graden 45 minuten
73 graden 15 minuten
78 graden 5 minuten

Bitterhop 43 gram Magnum hop 10% alfa
Aromahop 30 gram East Kent Goldings 4% alfa

6 gram koriander
5 gram kaneel
500 gram bruine basterdsuiker
200 ml karamel

Zo moet hij dicht bij het origineel komen te liggen.

Moutstort complex, maar laat het lekker zo als jij je er goed bij voelt. Wordt zeker lekker.
Choco-mout bestaan nogal wat varianten in, kleur ontbreekt in recept. Lichte varianten smaken naar vleugje koffie, donkere naar bittere chocolade.. Wereld van verschil.
Inmaischen mag tegenwoordig wat warmer, aardse opwarming lijkt ook brouw-gerst te hebben beïnvloed met een graad of 2. Peanuts?
Kruiden: 6g koriander.. Kan me er wat bij voorstellen voor lichte citrus-toets, maar zou hem persoonlijk niet missen.
  Kaneel 5 g.. Ben kaneelliefhebber, maar kan snel overheersen.. Poeder of verse stokjes? Wereld van verschil... Zou het zelf liever NIET gebruiken in bier...
Basterdsuiker.. Kom het vaak tegen in recepten.  Geeft iets donkerder kleur, maar kleur zou instabiel zijn.  Wat ik zeker weet: karamelsmaak uit basterdsuiker is te verwaarlozen.
karamel.. Welke karamel? karamelsiroop (gebrande suiker) of ander extract?  Veel varianten, en in meeste gevallen smaken ze NIET naar karamel...
Lijkt een hele bak kritiek op je recept, maar er ontbreken (voor mij) gewoon veel data.
Bij twijfel gewoon brouwen. Bier wordt het altijd.
Proost, Snelbier

Toevoeging: GIST vergeten, belangrijkste.. Staat ook niet in je recept.
Gezien datum van origineel moet dat Brewferm-Top zijn, of een anders genaamde voorganger.
BrewfermTop heb ik een haat/liefde-verhouding mee na kortstondige blijkbrouwerij, maar ligt nog steeds in mijn koelvak, en wordt soms gebruikt.
Ben benieuwd op welk gist jouw recept is/was gebaseerd.

Jan de Graaff

Het 'Originele' recept, van Ronnie, zoals ook in dit draadje aangehaald, stond op het vlaamshobbybrouwforum.be en stamt uit februari 2012. In de tussentijd is het Vlaams Hobbybrouw Forum, volgens mij, overgestapt op nieuwe forum-software en zijn de hele oude post niet meer op hun oude link terug te vinden.

De posts zelf zijn nog wel te vinden, want die zijn (gelukkig!) gemigreerd naar de nieuwe forum-software. Je hoeft alleen maar een beetje gericht te zoeken.

Het bedoelde Prearis Quadrupel recept van Ronnie staat, onder andere, hier: link. De discussie er omheen kan ook nog interessant zijn, ook al stamt deze uit 2012.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.