Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ananascider  (gelezen 651 keer)

Offline JanVerleye

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ananascider
« Gepost op: 06-11-2020 07:08 u »
Hallo,

Ik werk bij een bedrijf waar wij machines bouwen voor het schillen van verse ananas. Deze machines worden hier altijd getest. Dit zorgt er voor dat er altijd wat schil verloren gaat. Ik kwam nu op het idee om iets met die schillen te gaan doen. Ik heb zelf al enkele keren appelcider gebrouwen en vroeg mij af of dit ook zou kunnen met ananas? Ik heb gisteren het "afval" van het testen van een machine uitgeperst op mijn wijnpers en ik heb van 16 ananassen nog 4 liter sap over. Binnenkort gaan wij een serie van 20 machines afbouwen en testen dus dan zou ik meer afval hebben. Maar bij wijze van experiment wil ik het eerst met deze kleine hoeveelheid proberen.

Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik dit het beste aanpak. Dus welke gist te gebruiken, zuiver ananassap of mengen met een andere sap/vloeistof, ... Alle tips zijn welkom. Ik zou het leuk vinden om het afval om te kunnen zetten in een lekker ananasbiertje.

Alvast bedankt!

Groeten uit Zeeuws-Vlaanderen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline vanderhoeve

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Re: Ananascider
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2020 07:40 u »
Ik heb een keer een ananas weizen gebrouwen, deze was wel goed gelukt. Recept staat wel ergens op het forum, mocht alleen nog wel iets meer ananas in :biersmile:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2020 07:50 u »
Puur ananas even op wijnforum zoeken
Kun je een lekker wijntje mee maken
Succes

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2020 11:48 u »

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2020 15:42 u »
Pas bij eventueel mengen met andere vloeistoffen, zoals bierwort, ervoor op dat verste ananas veel eiwitsplitsende enzymen bevat. Dat zou kunnen leiden tot ongewenste bittere smaken

Offline JanVerleye

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2020 22:13 u »
Hallo allemaal. Bedankt voor jullie reacties allemaal. We hebben hier een wijngaard op het dorp en ik ben vanavond eens tot aan de wijnboer gegaan. We hebben een sg gemeten van 1051. Ik heb nu 70 g suiker toegevoegd per liter en een gist voor witte wijn. Nu alles laten gisten en wanneer het uitgegist is ga ik dit een paar keer overhevelen om het helder te laten worden. Dan bottelen en nogmaals gist en 10 g per l toevoegen om er toch een soort cider van te maken. Ik ben benieuwd wat het wordt.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 07-11-2020 09:17 u »
Heb toevallig vorige week mijn ananas berliner gebotteld. Super goed geworden.

Heb 55 liter berliner gebrouwen en na het vergisten 10 grote ananassen tot pulp geblenderd en erbij gegoten. Uiteindelijk bijna 10 liter trub moeten aflaten in de opvolgende weken om het bier helder te krijgen. De laatste twee weken heb ik het bier laten lageren op vier graden en heb ik er nog een glas gelatine in gegooid.

Nu dus op de fles een super heldere berliner weisse met een super ananas smaak. Echt heerlijk fris.

Het malen tot pulp doe ik voortaan bij al mijn fruit berliners dit is de enige manieer om er veel smaak uit te halen in korte tijd. Bij mijn fruit lambieken gooi ik de nectarines en zo gewoon in stukken erin. En dan laat ik het enkele maanden marcereren.

Tags: