Pils onder druk vergisten

Gestart door Henielma, 25-10-2020 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Inmiddels een paar jaar naar tevredenheid gebrouwen met mijn Fermentasaurus. De bijbehorende drukset heb ik er toenrertijd bijgekregen maar tot sinds kort niet gebruikt. Naar aanleiding van een Youtube filmpje (link hieronder) ben ik toch maar eens begonnen met onder druk te vergisten. Dit is met name interessant voor ondergistende bieren.


Het recept aan het eind van deze post is eigenlijk een standaard pils recept. De truc zit hem ook bij dit biertype in de vergisting. In het verleden vaker ondergistende bieren gemaakt maar meestal met matig resultaat (diacetyl en andere niet zuivere smaken).
Dus deze keer maar eens met een ondergist met een groot temperatuur bereik gebruikt en onder 1 bar druk vergist. Hiervoor een bokbier gebrouwen (ook onder druk) en een deel van de verse slurry (1 dag geleden geoogst) gebruikt voor deze pils.

Het verloop van de vergisting is te zien aan de onderstaande Tcontrol screenshots. De hoofdvergisting van dit ondergistend bier is uitgevoerd op 19 °C. Binnen 11 uur was de 1 bar druk door de vergisting opgebouwd en startte de koolzuurmeting door de bellenteller. De ingang van de bellenteller was aangesloten op de uitgang van de drukregelaar. Vanwege een herstart van de PC is de vergisting in twee delen te zien.


De paarse curve is de hevigheid van de vergisting. Op de piek was de koolzuurproductie 12,5 liter per uur. Dat is vergelijkbaar met de hevigheid van een bovengistend bier op dezelfde temperatuur. De rode curve is te temperatuur en aan de groene curve is de afname van het SG te zien. Deze maal geen iSpindel in gebruik omdat ik nog wacht op een siliconen ring om deze bestand te maken tegen 1 bar druk.



In 5 dagen was de vergisting afgelopen en twee dagen later is de temperatuur naar de 10 °C gebracht om de gist te laten bezinken en nog een paar dagen later naar 4 °C gegaan zodat de gist in de bol beter inklonk zodat alle gist in de bol past. Aanstaande woensdag staat de volgende ondergister op het programma en dan zal de slurry weer opnieuw gebruikt worden.

Onderstaande foto geeft de opstelling tijdens het vullen van de soda kegs. Eerst de kegs van wat koolzuur voorzien en daarna de drukregulator van het gistvat verplaatst naar het fust en de bier uitgang van de drukset aangesloten op de bieruitgang van het fust. De drukregulator ingesteld op zo'n 0,4 bar en de regelmatig wat koolzuurdruk toegevoegd aan het gistvat zodat het bier van het vat naar het fust blijft stromen. Op een gegeven moment hoor je de drukregulator van het fust koolzuur aflaten uit het fust. Laat dit zo doorgaan tot het fust vol is (9.45 liter in mijn geval). Ik heb ervaren dat er niet veel meer in past in een 2,5 Gallon fust want dan komt het bier door de drukregelaar weer naar buiten. Deze drukregelaar is prima schoon te maken nadat je hem helemaal demonteert maar dit wil je liever voorkomen.



Het mooie is dat je al wat koolzuur in je pils hebt en je een tapkraan op het fust kan aansluiten om het bier te proeven. Zie onderstaande foto van zoals het bier eruit ziet twee weken na de start van de vergisting. En dan nu het allerbelangrijkste en dat is de smaak. Het bier smaakt zoals een Augustiner Munich helles zoals ik die gedronken heb in hun bierhal in München. Dus mooi zwavelig met een bitterheid die mooi in balans is. Geen afwijkende smaken zoals diacetyl. Hier ben ik blij mee. Nu nog een paar dagen op 1,3 bar bij 6 °C om de hoeveelheid opgeloste koolzuur aan te vullen tot het gewenste niveau. Daarna nog 1 of 2 weken het bier heler laten trekken en dan kan die in mijn tapkoelkast.


Bier 2 weken na de brouwdag.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk185pils
Naam receptBohemian Lager drukvergist
Brouwdatum11-10-2020
BierstijlPils(ener)
Volume21,5
Begin SG1,050 SG
Eind SG1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad82,1%
Alcoholgehalte5,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Noonan)23 IBU
Brouwzaalrendement82,5 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Overloon
1,20 gCaCl2
1,50 gCaSO4
4,90 mlMelkzuur
14,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l7 mg/l14 mg/l202 mg/l31 mg/l63 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,29 kgBohemian PilsmoutWeyermann3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.75 min.3,5 l/kg
Stap 272,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,5 gMerkur 2020bellen10,0%60 min.18,0 IBU
15,0 gMerkur 2020bellen10,0%15 min.5,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
200,0 mlBohemian Lager (2124)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,009 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,0%
Start nagisting19-10-2020
Temp. nagisting10,0 °C
Start lagering22-10-2020
Temp. lagering4,0 °C


Brambo

Leuk om te horen dat je het gewenste resultaat krijgt met de drukset.

Een vraag. Waarom vergist je niet direct op de gewenste druk (1.3bar in uw geval)?
Ik vergist sinds enkele maanden in een ss brewtech unitank en doe het zo, dan hoef je geen extra koolzuur meer op keg steken.

Ik heb wel nog geen ondergister gebrouwen met de unitank.

Henielma

Op deze manier geeft die beste man in het Youtube filmpje het aan. Dus ik ben begonnen daar dicht bij te blijven, variëren kan later nog maar het bevalt me eigenlijk goed zo. Het bier moet toch nog even helder trekken bij lagere temperatuur dus of ik daar de laatste koolzuur geforceerd toevoeg maakt niet zoveel uit. Maar op 1.3 bar vergisten zal het resultaat vergelijkbaar zijn lijkt me.

Henielma

Inmiddels dit pils ruim een week op fust bij 6 ºC. Het is nu na ruim 3 weken na de brouwdag al mooi helder geworden en de smaak van dit pils is prima. Zeker mijn beste ondergister tot nu toe.
Dus het vergisten met Wyeast Bohemian Lager op 19 ºC bij 1 bar drukopbouw tijdens de vergisting is een prima manier om een lekkere ondergister te brouwen. Dit ga ik vaker doen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.