Help! Veel lucht en gist bij overhevelen naar flesjes

Gestart door nevermind, 03-11-2020 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nevermind

Zondag heb ik een batch blond bier (20 liter, 7,5% alcohol) gebotteld. Ik had een nieuwe hevel besteld en die uiteraard in gebruik genomen. Maar tijdens het hevelen ging het mis...  :huilen:
Ik heb eerst vanuit het gistvat naar een schoon vat geheveld en daar suiker aan toegevoegd. Maar halverwege het hevelen naar dit schone vat begon de hevel ineens lucht aan te zuigen en ontstond er a) een enorme schuimlaag in het schone vat en b) kwamen er heel veel gistdeeltjes mee die loslieten van de bodem van het vat...  :-\

Ik heb de laatste 3 liter maar niet meer geheveld om niet nóg meer gist mee te nemen.

Daarna de hevel onderzocht en schoongemaakt, maar geen problemen gevonden.

Maar bij overhevelen naar de flesjes ging het opnieuw mis... Weer ongeveer halverwege werd er opnieuw veel lucht aangezogen waardoor grote schuimkragen in de flesjes. De laatste 2 liter lukten niet eens meer met de hevel, die heb ik met behulp van een trechter maar in de flesjes gegoten.  :(

Wat is nu wijsheid? Maar gewoon in de flesjes laten zitten in de hoop dat het goedkomt en niet oxideert? En kan de druk niet te hoog oplopen nu er relatief veel (oude) gist over is gegaan in de flesjes?
Of alle flesjes legen in een schoon gistvat. Het gist naar de bodem laten zakken (2 à 3 dagen) en daarna opnieuw bottelen? (En moet ik dan ook weer suiker toevoegen?)  :weetniet:

Graag je advies, ik weet niet meer waar ik goed aan doen. Dank voor het meedenken!

de Machtige Wil

Ik durf zo niet te zeggen wat er mis gaat met je hevel.

Opnieuw bottelen zou ik niet doen. Je raakt dan misschien wat gist kwijt maar hebt wel gegarandeerd nog meer kans op oxidatie.

Als je bier goed is uitvergist hoef je je niet bang te zijn dat het te ver door gist en de druk teveel oploopt.

jacob b

Ging het om zo'n automatische hevel?
Daar heb ik namelijk ook last van, geen idee wat er aan de hand is maar ik volg dit draadje dus ook even.

nevermind

Ik ben in overleg gegaan met van der Kooij (Jubbega). Ze denken dat het rubber wat lekt, waardoor deze lucht aanzuigt zodra de druk (zwaartekracht) minder wordt. Zou kunnen. Ze gaan de hevel gratis vervangen voor een nieuwe. Ik had deze besteld: https://www.unibrew-Nederland.nl/automatische-big-hevel-56-cm-met-antidroesem-1-5-mtr-slang.html. Op hun aanraden ga ik nu over naar een Fermtech, die schijnt toch beter te zijn.

Maar toch nog eens de vraag: laat ik het bier in de flesjes zitten of niet? Wordt de druk niet te hoog? Is de kans op oxidatie ook niet nu al veel te groot?

Nobock

Ik vul de buis van de hevel van boven met bier en hou hem gevuld. Zo weet ik zeker dat hij geen valse lucht aanzuigt en daarbij ook nog eens mijn bier oxideert. Mijn lekt dus ook soms.

PP

Uitgegist en gekoeld bier heeft de eigenschap dat er veel koolzuur in is opgelost.
Als je dit koolzuur door een slang laat stromen, waarbij er ook nog weerstand ontstaat, gaat de vloeistof ontgassen (pepermunt effect in Cola).
Zo'n automatische hevel gebruikte ik ook in het verleden.
Ik zie nu dat het pompdeel, dat eerst een ronde boog bevatte, vervangen is door een 90 graden bocht.
Op dat punt zal de vloeistof ongetwijfeld extra gaan ontgassen.
Per flesje steeds een beetje totdat er zoveel gas in de buis zit dat je alleen maar schuim krijgt.
Dat de rubber afdichting een beetje lekt klopt.

Remedie:
Zorg dat het hoogteverschil stevig is; zet de fles op een tafel en vul de flesjes minstens 1 m lager af.
De "scherpe" 90 graden koppeling vervangen door een geleidelijk verlopende ronde boog (zeg maar de oude uitvoering).

Succes, groet, Paul

Heyudude

Citaat van: nevermind op 03-11-2020  20:25 uMaar toch nog eens de vraag: laat ik het bier in de flesjes zitten of niet? Wordt de druk niet te hoog? Is de kans op oxidatie ook niet nu al veel te groot?

Ik heb ook teveel bezinksel in mijn flesjes gehad bij mijn eerste brouwsel, drinkbaar maar na 3 weken op de fles niet lekker meer en een fontein aan bier nadat ik de laatste flesjes openmaakte...

Ligt natuurlijk aan de hoeveelheid onderin.

Jacques

Citaat van: nevermind op 03-11-2020  20:25 uMaar toch nog eens de vraag: laat ik het bier in de flesjes zitten of niet? Wordt de druk niet te hoog? Is de kans op oxidatie ook niet nu al veel te groot?

De druk in je flesje wordt bepaald door de hoeveelheid vergistbare suikers dat in je flesje zit.
Meer gist betekent dus niet een hogere druk. Wel heb je meer kans op het ontstaan van een zwavelachtige gistsmaak (autolyse).
Opnieuw bottelen zou ik niet doen. Dat zorgt voor meer oxidatie wat ook niet goed is voor de smaak van je bier.

Er zit niet veel anders op dan dit bier snel op te drinken. Succes daarmee.  :proost:

nevermind

Citaat van: Jacques op 04-11-2020  20:52 uEr zit niet veel anders op dan dit bier snel op te drinken. Succes daarmee.  :proost:


Bedankt voor alle reacties en dat opdrinken: dat gaat wel lukken!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.