Hoe krijg ik best een lekkere rumsmaak in mijn bier?

Gestart door rajd, 25-10-2020 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Het is weer die tijd van het jaar: de tijd om een winterbier te brouwen. Voorgaande jaren heb ik mijn winterbier telkens in meerdere varianten gebrouwen, waaronder steevast een oaked versie o.b.v. whisky. Ik laat snippers eikenhout (veelal versnipperde Jack Daniels vaten, maar ik heb van alles op voorraad) weken in een mooie whisky en na de hoofdgisting laat ik mijn bier een maandje op dit goedje staan alvorens te bottelen.

Nu wil ik iets soortgelijks doen, maar dan met rum. De vraag is echter... hoe krijg ik die lekkere rumsmaak het best in mijn bier? Zodra ik ga rum ga vermengen met eikenhout vermoed ik dat twee smaakprofielen door elkaar gaan lopen, hetgeen het eindresultaat niet ten goede zal komen. Klopt die redenatie? Simpelweg een smak rum of een smaakstof toevoegen lijkt me ook niet de meest gewenste oplossing?

Ik liep ook tegen de smaakstoffen aan van bijv. Still Spirits, eigenlijk bedoeld voor stokers. Zie hier: https://www.unibrew-nederland.nl/ambachtelijk/likeur-maken/still-spirts-essences/klassieke-gekruide-gouden-rum-38-g-still-spirits.html. Zou dat wellicht een goede manier zijn om een dergelijke smaak aan het bier toe te voegen? En zo ja, dan dient zich een volgende vraag aan v.w.b. verhoudingen? Dit goedje is naar aanname bedacht om een drank met een ABV van ±40% te maken. Ik ga eerder voor een biertje van een kleine 10%.En ik ben uiteraard niet uit op rum, maar een winterbier met een rumprofiel / "bijsmaak". Welke verhouding zou dan aan te raden zijn? 1:4? 1:8?

Kort samengevat...  tips zijn welkom :). Bedankt!

William

Veel van die essences zijn gemaakt voor pH neutrale drankjes (wat is de pH van rum?)
In bier heb je te maken met een zurige drank / lage pH waardoor de smaakbeleving anders zal zijn dan in de rum.

Ik zou eens een basisbier nemen waarin je het wilt toepassen en dan verschillende hoeveelheden bier en rum mengen in het glas om zo in ieder geval het zuur effect op smaak mee te nemen. Op die manier kun je ook snel veel testen. Nadeel is dat je niet weet wat de gist uiteindelijk met de rumsmaak doet. Dit is deels te ondervangen door in het eggie de rum toe te voegen bij het bottelen.

Haagse Wouter

Misschien kijken of je een snippers van een oud rumvat kan vinden?

Nobock

Volgens mij geeft eikenhout bepaalde smaaktonen. Bijvoorbeeld vanille. Hoe vaker een vat gebruikt wordt hoe minder van die smaaktonen zal afgeven. Hoe dat werkt met oude vermalen bourbonvaten weet ik niet precies. Wellicht komt er bij het malen of snipperen houtoppervlak vrij dat nog die specifieke smaaktonen afgeeft? Gebruikte vaten worden ook gebrand om de poriën open te zetten zodat ze nog een ronde mee kunnen (weer die vanilletonen afgeven). Of is het vooral dat die houtsnippers de smaakstoffen van de bourbon afgeeft? Enfin. Rum wordt ook gerijpt op eikenhouten bourbon vaten. Dus ik zou in jouw geval iets uit mijn voorraad pakken en dat een tijdje in de rum drenken en dan bij je bier gooien. Gelijk je doet voor je whiskybier..

rajd

Citaat van: William op 25-10-2020  11:55 uVeel van die essences zijn gemaakt voor pH neutrale drankjes (wat is de pH van rum?)
In bier heb je te maken met een zurige drank / lage pH waardoor de smaakbeleving anders zal zijn dan in de rum.

Ik zou eens een basisbier nemen waarin je het wilt toepassen en dan verschillende hoeveelheden bier en rum mengen in het glas om zo in ieder geval het zuur effect op smaak mee te nemen. Op die manier kun je ook snel veel testen. Nadeel is dat je niet weet wat de gist uiteindelijk met de rumsmaak doet. Dit is deels te ondervangen door in het eggie de rum toe te voegen bij het bottelen.

Hmmm dank hiervoor, geeft wat stof tot nadenken. Had ik inderdaad niet bij stilgestaan.

Ik kwam overigens dit artikel tegen: https://www.brewstore.co.uk/brewing-beers-flavour-essences/ ; hieruit kan ik niet voldoende afleiden wat het effect zal zijn op het bier dat ik wil brouwen (ken de ale niet die men gemaakt heeft, maar wat zoekwerk doet vermoeden dat het om een ietwat bitterige ale van een goede 5% gaat. In een zwaarder bier is logischerwijs meer essence nodig?

Testen met rum is inderdaad een goed idee. Ik heb nog winterbier van vorig jaar op voorraad, ik heb rum en ik heb ook wel wat mensen die willen testen. De enige vraag is wat ik hieruit af kan leiden, gezien ik waarschijnlijk weer een net wat ander bier zal brouwen?

rajd

Citaat van: Haagse Wouter op 25-10-2020  12:44 uMisschien kijken of je een snippers van een oud rumvat kan vinden?

Ik heb inderdaad dergelijke snippers kunnen vinden bij Braumarkt!

rajd

Citaat van: Nobock op 25-10-2020  18:31 uVolgens mij geeft eikenhout bepaalde smaaktonen. Bijvoorbeeld vanille. Hoe vaker een vat gebruikt wordt hoe minder van die smaaktonen zal afgeven. Hoe dat werkt met oude vermalen bourbonvaten weet ik niet precies. Wellicht komt er bij het malen of snipperen houtoppervlak vrij dat nog die specifieke smaaktonen afgeeft? Gebruikte vaten worden ook gebrand om de poriën open te zetten zodat ze nog een ronde mee kunnen (weer die vanilletonen afgeven). Of is het vooral dat die houtsnippers de smaakstoffen van de bourbon afgeeft? Enfin. Rum wordt ook gerijpt op eikenhouten bourbon vaten. Dus ik zou in jouw geval iets uit mijn voorraad pakken en dat een tijdje in de rum drenken en dan bij je bier gooien. Gelijk je doet voor je whiskybier..

Stel ik neem me de tijd ervoor dan zou ik versnipperde rumvaten op rum kunnen zetten en dat kunnen toevoegen, inderdaad gelijk aan de whisky...

Nobock

Volgens mij staat in onderstaand artikel al veel over het toevoegen van hoeveelheid rum. In dit topic gaat het over whisky maar zal voor rum weinig anders zijn. Maar feitelijk moet je voor je rumsmaak rum toevoegen en voor houtsmaak (m.n. Vanille) hout. Als het hout van whisky of rum vaten afkomt zal het ook wat whisky of rumtonen afgeven maar ik ben benieuwd of dit echt opvallend zal zijn. Je kunt natuurlijk je snippers ook eerst in rum weken maar ik kan me niet voorstellen dat dit veel toevoegt. Ik denk niet dat die rum en die snippers samen 'nieuwe' smaken gaan maken.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31412.0.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.