Maischrendement / extract efficiëntie Brewfather

Gestart door Brouwerij KOR, 25-10-2020 09:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Goedemorgen Brouwers,


ik gebruik Grainfather als BrouwHulp software, bij het invullen van je installatie wordt er gevraagd naar je Maischrendement. Ik neem even aan dat dit iets anders is dan het brouwzaalrendement.
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is, hoe kan ik deze berekenen. De standaard waarde voor Maischrendement in Brewfather is 72,8%.

Alvast bedankt.

Groet Ruud

CeesM

Wat raar. Bij mijn instellingen van de brouwketel wordt alleen de Gemiddelde brouwzaalrendement gevraagd. Niets over de Maischrendement. :-\

Het Maischrendement is het gemiddelde van het rendement wat je uit de mout kan halen. Is ook afhankelijk van de verschillende mouten in je stort.

PaultjePils

Met mijn overgang van BrouwHulp naar Brewfather liep ik hier ook tegenaan.

Maischrendement is de efficiëntie van alleen het maischen zoals CeesM al aangaf. In het Engels is dat Conversion Efficiency.
Brouwzaalrendement is de efficiëntie van maischen, filteren en spoelen. In het Engels is dat Mash Efficiency.
Brewhouse efficiency is het totaal aantal suikers dat in je vergistingsvat terecht komen. Dat is een combinatie van brouwzaalrendement en het verlies van liters wort in trub of achtergelaten worden in de ketel/koeler. Brewhouse efficiency kan daarom vaak lager uitvallen dan Mash effiency.

Hoop dat het zo wat duidelijker is!  :proost:

Jacques

Over het verschil tussen brouwzaalrendement en maischrendement hebben we het heel wat keren gehad op dit forum.

Bij het maischrendement wordt gekeken naar de opbrengst van de verschillende mouten en granen. Bij deze methode wordt rekening gehouden dat niet alle mouten evenveel extract geven. Er wordt gerekend met de maximale opbrengst die een bepaalde mout/graan geeft.
In principe kun je een maischrendement halen van 100%.

Het brouwzaalrendement kijkt puur naar de opbrengst aan extract ten opzichte van het gewicht aan mouten en granen. Dat betekent dat je nooit een brouwzaalrendement van 100% kunt halen omdat kafdeeltjes en andere niet opgeloste stoffen niet in het extract komen.


Tip: gebruik de zoekfunctie van het forum en zoek naar: "maischrendement brouwzaalrendement".


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.