De M20 geeft ook een heel goed kruidnageltje. Heb er al een Leffe kloon mee gebrouwen.
Inderdaad, dat kan ik beamen. Van de zomer een Belgisch wit vergist met de Mj 21 en een Rogge-Weizen met de Mj 20. De Mj 20 geeft duidelijk meer de kruidnagel (zelfs zonder de eiwitrust op 44 graden, maar dat kan toeval zijn).
Als je geen haast hebt, kan je er ook voor kiezen om de gist van een Karmeliet op te kweken, dat is ook een witbiergist. Dat vind ik ook een mooi soort "Grand Cru" smaakpalet-geven (als je een paar maanden geduld hebt).
Maar zou je de tarwe-stort dan niet wat verhogen? Bijvoorbeeld naar 20% of meer?
Het verhaal van William vind ik twijfelachtig, ik heb nooit echt een verschil kunnen proeven tussen de stort van Glucose of Fructose, i.p.v. Suiker. Een aantal boeken (James Morton, Gordon Strong, Greg Hughes etc) geven ook aan dat het eventueel alleen verschil kan maken in de duur van de gisting, maar dat het resultaat hetzelfde is qua smaak. Kristalsuiker (=sucrose = di-Sacharide) = Glucose + Fructose. Alledrie deze suikersoorten zijn volledig vergistbaar. (zie :
https://www.twortwat.nl/t-n/suikers-en-brouwen)
Please correct me if I am wrong...