West coast Double IPA mist een kick

Gestart door chimichi, 29-09-2020 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chimichi

Hoi allemaal,

Dit topic is de follow up van een eerder topic over het 'IPA brouwproces'. Dat topic had ik gestart naar aanleiding van mijn vragen over Hopcreep en oxidatie. Aan het einde van het topic dacht ik: 'Go big or go home' en laat ik maar gewoon een West Coast Double IPA brouwen. Ik heb de daad bij het woord gevoegd en kom nu met nieuwe vragen bij jullie terug. Spoiler: er mist een kick in mijn IPA.

Recept en achtergrond
Ook al kom ik uit regio Rotterdam mijn bier hart ligt in Haarlem. Het eerste craftbeer wat ik dronk was van Jopen en na mijn werk ben ik heel veel bij het Uiltje geweest. Een top tent met top bieren. Vooral het bier 'El Patron' is een lieveling van me. Toevallig ook een NWD IPA. Omdat ik graag zoiets thuis neer wilde zetten ben ik gaan zoeken op het forum, ik heb daarin het recept van Rien Polak voor het ONK 2016 als uitgangspunt gepakt.  én heb ik contact gezocht met de brouwerij. Niet zozeer om een kloon van El patron te brouwen maar meer om gevoel te krijgen voor de bierstijl. Het Uiltje reageerde als volgt:
El Patron is inderdaad een NW DIPA, wat inhoud dat hij lekker droog is en vooral gekenmerkt wordt door een aangename bitter en een klap dryhop. De mouten spelen hierbij dus een ondergeschikte rol. Om het bier wat droger te krijgen, passen we ons maischschema aan en voegen we simpele suiker (dextrose monohydraat) toe. Dit zorgt ervoor dat er veel simpele suikers beschikbaar zijn en het bier dus ver uitgist.

Qua hoppen moet je denken aan een zeer royale dry hop gift ;) Verder hoppen we op diverse momenten in de ketel (begin kook, 25 min voor einde, 15 minuten voor einde en whirlpool) oplopend in hoeveelheid. Dus vooral om veel aroma te verkrijgen zonder een te heftige bitterheid. Hopsoorten zijn o.a. Cascade, Chinook, Amarillo, CTZ (Columbus, Tomahawk, Zeus), Simcoe, Mosaic. Let erop dat de hoppen zo vers mogelijk zijn en het liefst lekker veel oliën bevatten.


Ontstaan van het recept en overwegingen
Deze beide recepten heb ik gecombineerd om tot mijn eerste stap in de Amerikaanse IPA wereld te komen. Ik heb de basis van het bier overgenomen van het Uiltje en het hopschema van Rien. Op deze manier had ik zekerheid over het hopschema, dat was voor mij namelijk nieuw. Maar kon ik wel de kleur benaderen die ik zo intens mooi vind van El patron. In het recept (zie onder) heb ik met name gefocust op het creëren van een droog bier waarin het hop karakter goed naar voren komt. Ik heb daarom gebruik gemaakt van kristalsuiker en een maischschema met alleen een (lange) Beta amylase. Daarnaast heb ik het water profiel aangepast om het hop karakter te ondersteunen. Ik heb gemikt op een percentage van 8,5% wat in de praktijk is doorgeschoten naar 9,2% (zo geniet je er in ieder geval langer van!).

Koudhop
Ik heb het bier gebrouwen op 23-08 en daarna vergist op 18 graden. op 02-09 (anderhalve week later) ging de koud hop er als losse pellets in. Op de avond van 04-09 heb ik het vat terug gekoeld naar 3 graden en op 06-09 heb ik gebotteld.

Smaak en evaluatie
Laat ik voorop stellen dat het bier boven alle verwachtingen uitstijgt. Ik was bang dat dit bier een 'proef biertje' zou zijn waar ik veel van zou leren maar minder van zou genieten. Niets. is. minder. waar. Het bier is erg lekker en vrienden; collega's e.d. die het geproefd hebben zijn erg enthousiast. Het bier is erg clean en gort droog. Door de citrus tonen van de hop drinkt het als limonade weg. Je merkt er niets van, tot je op staat... Na het nemen van een slok krijg je eerst een golf zoet; dan citrus om daarna bitter af te sluiten. Alle smaken zijn mooi in balans. Een succesverhaal dus? Ja, en nee.

Overwegingen
Na het jubel moment van het lekkere bier blijft er toch een knagend gevoel achter. Ja, het is een lekker bier. Ja, ik heb voor een heel groot deel bereikt wat ik wil. Maar er mist iets, ik mis een kick, een wauw factor. Iets wat me weg blaast en anders naar mijn omgeving doet kijken (ja dat klinkt overdreven maar zo ervaar ik de echt goede Amerikaanse IPA's). Ik denk dat ik toch nog wat citrus aroma zoek en wat extra bitterheid (vooral diepte in de bitterheid). Is het alleen een kwestie van extra (koud) hop toevoegen of moet ik ook andere zaken overwegen? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie kijk hierop en jullie tips!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk005
Naam receptHulde en Dank IPA
Brouwdatum24-8-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume18,0
Begin SG1,071 SG
Eind SG1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad88,7%
Alcoholgehalte8,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)65 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,70 lHellevoetswater
8,70 gCaSO4
5,80 mlMelkzuur
1,00 gNaCl
7,84 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
143 mg/l7 mg/l62 mg/l256 mg/l90 mg/l285 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC84,2 %
0,75 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen67,0 °C1 min.60 min.5,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C11 min.1 min.5,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
3,4 gMagnumpellets13,9%first wort hop10,0 IBU
7,6 gEquinox (eukanot)pellets14,1%15 min.9,6 IBU
7,5 gMosaicpellets12,6%15 min.8,5 IBU
7,6 gEquinox (eukanot)pellets14,1%10 min.7,0 IBU
7,5 gMosaicpellets12,6%10 min.6,2 IBU
15,0 gEquinox (eukanot)pellets14,1%5 min.7,6 IBU
15,0 gMosaicpellets12,6%5 min.6,8 IBU
23,0 gEquinox (eukanot)pellets14,1%2 min. Dit is whirlpool maar staat voor de IBU berekening op 2 min. kook.4,9 IBU
22,5 gMosaicpellets12,6%2 min. Dit is whirlpool maar staat voor de IBU berekening op 2 min. kook.4,3 IBU
84,4 gEquinox (eukanot)pellets14,1%koudhop0,0 IBU
84,4 gMosaicpellets12,6%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,1%
Start nagisting13-9-2020
Temp. nagisting18,0 °C
Start lagering18-9-2020
Temp. lagering3,0 °C


Novice77

Ik denk dat je vooral de zoetheid van cara- of crystalmouten mist. Dit hoort in een zwaar gehopt bier.

Jan de Graaff

Citaat van: Novice77 op 30-09-2020  08:57 uDit hoort in een zwaar gehopt bier.
Wat wel of niet 'hoort' in een bier is, buiten competitie, een kwestie van smaak...

Citaat van: chimichi op 29-09-2020  22:08 uBrouwHulp Recept uitdraai

Als ik je hoplijst bekijk, dan kan er vanwege de extra punch die je zoekt wel wat meer koudhop bij. Wanneer je de BrewDog DIY receptenboek er bij pakt, dan zie je dat hun flink gehopte IPAs voor 20L ruim boven de 200 gram koudhop. Dit is ook, min of meer, wat Uiltje je adviseerde; het mag "zeer royaal". De 170 gram die je nu hebt is niet weinig maar zeker niet zeer royaal.
Ook gebruikt Uiltje (en BrewDog) vaak meer dan 2 hopsoorten (tot een stuk of 5, 6), dus daar kun je nog verder mee experimenteren. Citra toevoegen aan je koudhop kan al schelen en je die citrus kick geven.

Ook zou ik niet te snel terugkoelen na toevoegen van de koudhop. Temperatuur heeft ook daar invloed.

Jacques

Citaat van: Novice77 op 30-09-2020  08:57 uIk denk dat je vooral de zoetheid van cara- of crystalmouten mist. Dit hoort in een zwaar gehopt bier.

chimichi wil een droog hoppig bier. Daar past de zoetheid van cara- of crystalmouten niet bij.

Daarnaast ken ik heel wat zwaar gehopte bieren waar geen cara- of crystalmouten in zitten. Een kwestie van persoonlijke smaak zoals Jan ook opmerkte en ook van bierstijl.

Jacques

Citaat van: chimichi op 29-09-2020  22:08 uOverwegingen
Na het jubel moment van het lekkere bier blijft er toch een knagend gevoel achter. Ja, het is een lekker bier. Ja, ik heb voor een heel groot deel bereikt wat ik wil. Maar er mist iets, ik mis een kick, een wauw factor. Iets wat me weg blaast en anders naar mijn omgeving doet kijken (ja dat klinkt overdreven maar zo ervaar ik de echt goede Amerikaanse IPA's). Ik denk dat ik toch nog wat citrus aroma zoek en wat extra bitterheid (vooral diepte in de bitterheid). Is het alleen een kwestie van extra (koud) hop toevoegen of moet ik ook andere zaken overwegen? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie kijk hierop en jullie tips!

Wat je kunt doen is op meerdere momenten koudhop toevoegen.

Verder is goed naar de pH van het kokende wort te kijken. Door een lagere pH-waarde tijdens het koken (5,0 - 5,2) krijg je een verfijndere bitterheid. Het is bekend dat bieren met een hogere pH-waarde (boven de 4,8) minder clean overkomen.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 30-09-2020  22:51 uWat je kunt doen is op meerdere momenten koudhop toevoegen.

Verder is goed naar de pH van het kokende wort te kijken. Door een lagere pH-waarde tijdens het koken (5,0 - 5,2) krijg je een verfijndere bitterheid. Het is bekend dat bieren met een hogere pH-waarde (boven de 4,8) minder clean overkomen.
Dit is een beetje verwarrend, Jacques: een "lagere pH-waarde" is 5,0 – 5,2. Een "hogere pH-waarde" is boven 4,8?
5,0 – 5,2 is boven de 4,8, dus hoger, toch?

Of bedoelde je:
- Bij een lage pH-waarde van zo'n 5,0 tot 5,2 krijg je een verfijndere bitterheid, en
- Bij een hogere zuurgraad (pH-waarde onder de 4,8) komt het bier minder clean over
?

Biertje1985

Je kan er ook altijd nog een hopthee bij knikkeren.

William

Misschien dat je de body mist en het hoppige te snel weg is?

ik zou dan wat havermoutvlokken of carapils in de stort doen en evt de suiker eruit gooien

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 01-10-2020  08:53 uDit is een beetje verwarrend, Jacques: een "lagere pH-waarde" is 5,0 – 5,2. Een "hogere pH-waarde" is boven 4,8?
5,0 – 5,2 is boven de 4,8, dus hoger, toch?

Of bedoelde je:
- Bij een lage pH-waarde van zo'n 5,0 tot 5,2 krijg je een verfijndere bitterheid, en
- Bij een hogere zuurgraad (pH-waarde onder de 4,8) komt het bier minder clean over
?

Ik heb het over verschillende pH-waarden...  :)
De waarde 5,0 - 5,2 is de waarde tijdens het komen met hop.
De waarde 4,8 en hoger is de pH-waarde van het uiteindelijke bier.

Aan het begin van de vergisting gaat de pH snel naar beneden. Dit komt door het aanmaken van organische zuren door de gist. In een paar dagen daalt de pH naar 4,4 en lager.
Na de hoofdgisting stopt de aanmaak van organische zuren en loopt de pH weer langzaam op. Dit is een gevolg van autolyse. De inhoud van gistcellen heeft namelijk een pH-waarde van ronde de 6,0. Door het vrijkomen van de celinhoud van heel veel gistcellen stijgt de pH.
Verder zorgt ook koudhoppen voor een stijging van de pH. Bij bieren waarbij de vergisting gestart is bij een hoge pH-waarde (bijvoorbeeld 5,4) en die een slepende vergisting hebben gekend kan door het koudhoppen de pH boven de 4,8 uitkomen.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 01-10-2020  21:02 uIk heb het over verschillende pH-waarden...  :)
Helemaal duidelijk en leerzaam, dank!

chimichi

Dank voor alle reacties, dat is weer erg leerzaam :)

Citaat van: Novice77 op 30-09-2020  08:57 uIk denk dat je vooral de zoetheid van cara- of crystalmouten mist. Dit hoort in een zwaar gehopt bier.
Citaat van: Jacques op 30-09-2020  22:46 uchimichi wil een droog hoppig bier. Daar past de zoetheid van cara- of crystalmouten niet bij.

Daarnaast ken ik heel wat zwaar gehopte bieren waar geen cara- of crystalmouten in zitten. Een kwestie van persoonlijke smaak zoals Jan ook opmerkte en ook van bierstijl.

Het effect van cara of crystalmout zorgt vooral voor een bier met meer body en een zoetere afdronk toch? Heeft dit ook nog effect op hoe de hop ervaren wordt, blijft het langer hangen o.i.d.?

Citaat van: JanDeGraaff op 30-09-2020  10:24 uAls ik je hoplijst bekijk, dan kan er vanwege de extra punch die je zoekt wel wat meer koudhop bij. Wanneer je de BrewDog DIY receptenboek  (....) dus daar kun je nog verder mee experimenteren. Citra toevoegen aan je koudhop kan al schelen en je die citrus kick geven.

Eens, dat receptenboek van BrewDog is een fantastische inspiratiebron. Ik had niet echt een idee van welke hopsoorten goed samen gaan dus mede daar door had ik op safe gegokt en het recept van Rien gevolgd. Nu heb ik een breder referentiekader :). Qua hoeveelheid heb ik me laten remmen door verkeerde zuinigheid denk ik. Het voelde als 'te veel' dat referentiekader is nu ook opgerekt :)

Citaat van: JanDeGraaff op 30-09-2020  10:24 uOok zou ik niet te snel terugkoelen na toevoegen van de koudhop. Temperatuur heeft ook daar invloed.

Wat is het temperatuur effect precies? ik had hier op internet verschillende dingen over gelezen onder andere dit artikel wat voor koude temperaturen pleit. Omdat ik uiteindelijk in het weekend wilde bottelen heb ik het cold crashen en de dry hop gecombineerd. De hoofdreden was daarmee voornamelijk praktisch :)

Citaat van: Jacques op 30-09-2020  22:51 uWat je kunt doen is op meerdere momenten koudhop toevoegen.

Verder is goed naar de pH van het kokende wort te kijken. Door een lagere pH-waarde tijdens het koken (5,0 - 5,2) krijg je een verfijndere bitterheid. Het is bekend dat bieren met een hogere pH-waarde (boven de 4,8) minder clean overkomen.

Hmmmm dat is interessant. Aan 'cleanheid' ligt het denk ik niet dat vind ik zelf dik in orde. Op meerdere momenten koud hop toevoegen ga ik ook mee experimenteren (en informatie over op zoeken)


Jacques

Citaat van: chimichi op 04-10-2020  22:10 uHet effect van cara of crystalmout zorgt vooral voor een bier met meer body en een zoetere afdronk toch? Heeft dit ook nog effect op hoe de hop ervaren wordt, blijft het langer hangen o.i.d.?

Bij bier is het niet dat 1 + 1 = 2 altijd opgaat. Dat geldt zeker als het gaat om de smaak van een bier. Je hebt te maken met versterking en afzwakking van smaken.
Dat is niet uniek voor bier. Iedereen die wel eens een dressing gemaakt heeft die te zuur was weet dat je door suiker toevoeging de zure smaak in beleving minder intens kunt maken zonder dat de pH wijzigt.

Ook de beleving van bittere smaken wordt minder als er een zoete tegenhanger is in de vorm van meer restsuikers. Hoppig en bitter worden veel met elkaar geassocieerd.

chimichi

Ondertussen in Hellevoetsluis staat de volgende West coast IPA op de planning. Bovenstaande punten wil ik hierin verwerken. Concrete verbeteringen die ik wil doorvoeren zijn:
- De moutstort veranderen waardoor ik meer body krijg (met als doel de hoppen meer kunnen dragen)
- De hopgiften uitbreiden in hoeveelheid en soorten.

Vraag 1: Draagt deze aanpak bij?

Op dit moment heb ik de volgende mouten op voorraad: Pils; Vienna; tarwe; Pale ale; Marris otter; Caramunich 120; Pale Amber en geroosterde gerst
Ik heb de volgende hoppen in mijn vriezer: Magnum; Mosaic; Eukanot; Hallertau tradition; Brambling Cross; Brewers gold; Cascade; Simcoe en citra.

Nu is mijn plan als volgt:
(1) ik voeg een deel tarwe toe voor meer body in het bier. ca. 20% van de moutstort
(2) Ik gebruik alle Amerikaanse hops die ik op voorraad heb in gelijke delen zowel voor bitterheid als aroma. (dit betekent dus Magnum; mosaic; eukanot; Cascade; simcoe en citra). De koudhop gift ga ik verdubbelen in hoeveelheid.

Vraag 2: Is mijn plan de moeite waard of zie je concrete verbeteringen?


Jacques

Tarwemout past niet altijd in een IPA, maar het kan wel als een licht gekleurde IPA wilt brouwen met een laag alcoholgehalte.
Voor meer body kun je ook een hogere maischtemperatuur aanhouden of caramouten gebruiken.

Magnum is geen Amerikaanse maar een Duitse hop. Die zou ik niet gebruiken.
Verder zijn
Verder is het goed het aantal hopsoorten te beperken tot 3. Deze hoppen kun je tijdens alle stadia van het brouwen toevoegen.
Ekuanot is overigens een interessante hop...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.