Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maximaal kookvolume in kookketel  (gelezen 894 keer)

Offline Rootsman

• Vol lid
  • Land: nl
Maximaal kookvolume in kookketel
« Gepost op: 24-10-2020 10:37 u »
Goedemorgen brouwers,

Ik heb voor het koken van mijn wort een kookketel gekocht van Blichmann. Het gaat om het 28 liter model.

Ik maisch in een blichmann ketel van 38 L. Wat zouden jullie aanraden als maximale batchgrootte in de kookketel? Zie onderstaande foto, ikzelf denk dat 20 liter maximaal is om wat volume voor overkoken, schuimvorming over te houden. Het liefst zou ik 20 liter in mijn gisttank hebben en dus een kookvolume van 24 liter ongeveer.

Alvast bedankt!

Groet Ruud

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Maximaal kookvolume in Kookketel
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2020 10:47 u »
Ik hanteer een manier om slechts 0,1 L verlies te hebben bij het maichen en ook bij het koken. Daarvoor hoef ik geen trub mee over te halen. Het wort wat ik bekom na het maischen is altijd de beoogde hoeveelheid.
Mijn recept maak ik voor 43 L en heb meestal aan het begin van de gisting 44 45L wort naar het gistvat en na het bottelen bekom ik dan ongeveer 43 L bier. 

25 L bij het begin koken moet perfect lukken in uw bling bling ketel.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2020 10:49 u »
Dat kan natuurlijk ook, ik denk dat ik voor nu even met 3 4 liter verlies ga rekenen. Maar wat zou dan voor bovenstaande pan max volume zijn?

Offline Andert

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2020 10:51 u »
Ik kook 28 liter in een 29 liter pan. Dat is 1 cm onder de rand.

Als het bijna aan de kook ik schep ik er 2 liter uit met een grote  maatbeker en die voeg ik langzaam weer toe als de inhoud van de pan kookt. Dit om overkomen te voorkomen. Als ik de 2 liter eruit heb geschept dan zit ik op 3 cm onder de rand van de pan.

Door deze procedure haal ik het maximale uit mijn kookpan, met wat geluk precies 3 kratten met 0,33 L flesjes, na 2x overhevelen (1x na de hoofdvergisting en 1x voor het bottelen).

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2020 10:59 u »
Ok, ik dat geval zou 25 liter prima moeten lukken in mijn geval.

Offline Andert

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2020 11:04 u »
Ok, ik dat geval zou 25 liter prima moeten lukken in mijn geval.
Denk ik ook. Met goed roeren, vooral als de kook begint, en goede controle over het vermogen denk ik dat 26 liter ook wel lukt.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2020 11:11 u »
Om schuimvorming tijdens begin van de kook te reduceren kun je vlak voordat het begint te koken al wat hopbellen of pellets aan het wort toevoegen

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2020 11:35 u »
Om schuimvorming tijdens begin van de kook te reduceren kun je vlak voordat het begint te koken al wat hopbellen of pellets aan het wort toevoegen
Goede tip! Hopolie zorgt er natuurlijk dan al voor dat schuimvorming beperkt wordt!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 24-10-2020 11:47 u »
Goede tip! Hopolie zorgt er natuurlijk dan al voor dat schuimvorming beperkt wordt!

Het is niet zozeer de olie als wel de deeltjes die je toevoegt. Je zou ook kooksteentjes kunnen gebruiken maar die zijn lastiger te verwijderen en niet bier-eigen

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 24-10-2020 12:53 u »
Met een schuimspaan de schuim wegscheppen is ook een oplossing. Aan het eind van de kook hou je dan ook minder eiwitten over. ;)

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 24-10-2020 13:36 u »
Het schuim gewoon besproeien met een plantenspuit gevuld met kraanwater helpt ook prima tegen het eiwit.
Ik geloof dat de consensus is dat deze eiwitten van in goed Engelsch de hot-break niet zo heel veel kwaad kunnen en niet noodzakelijkerwijs uit het wort verwijderd moeten worden.

Er zijn ook hier dus meerdere wegen die naar Rome leiden.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 24-10-2020 13:58 u »
Ik heb altijd een plantenspuit klaar staan. Als je koude waternevel over het schuim spuit dan is het gelijk weg. Het kan inderdaad zijn als je ineens hop erbij doet als het kookt dat je door kookpuntvertraging een oncontroleerbaar overkoken krijgt. (Heb ik wel eens gehad, vandaar nu die plantenspuit als soort brandblusser voor noodgevallen).

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 24-10-2020 13:59 u »
Wederom erg handige tip die plantenspuit!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 24-10-2020 21:45 u »
Het is niet zozeer de olie als wel de deeltjes die je toevoegt.

Klopt helemaal.
De hoeveelheid hopolie is zeer gering. Slechts 1 tot 3% van het gewicht van gedroogde hop bestaat uit hopolie. Maar er zijn hopsoorten die veel meer hopolie bevatten.
Het merendeel van de hopolie verdampt overigens tijdens het koken...

Offline hobbyman

• Vol lid
Re: Maximaal kookvolume in kookketel
« Reactie #14 Gepost op: 25-10-2020 01:07 u »
Kun je het niet omdraaien? Maischen in de kleine ketel, koken in de grote ketel? Zo doet men het meestal.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2020 07:50 u »
Maar het volume bij maischen is groter dan bij koken toch?

Offline Andert

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 25-10-2020 08:00 u »
Dat ligt aan hoe dik je beslag is of anders gezegd aan de verhouding van je maisch- en spoelwater. Maar het hangt ook af van de hoeveelheid mout, kort door de bocht: of je een sterker of minder sterk bier brouwt.

Ik zit zelf gemiddeld meestal op 25 liter in de maischpan en 28 liter in de kookpan.

Tags: