Voorstellen: Thijsz0rz

Gestart door Thijsz0rz, 24-10-2020 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijsz0rz

Hoi!

Ik lurk al een tijdje mee op het forum, nu ook maar eens geregistreerd!

Ik ben Thijs.
Sinds 2016 een bierbrouwerij met een zelfgebouwde brouwinstallatie van 200 liter die volledig geautomatiseerd via SCADA. Gaat eigenlijk van kwaad tot erger :).

Leuk forum met veel kennis hier!

Brouwerij De Stichting

Welkom uiteraard!

En SCADA (afkorting van Supervisory Control And Data Acquisition, is het verzamelen, doorsturen, verwerken en visualiseren van meet- en regelsignalen van verschillende machines in grote industriƫle systemen) klinkt professioneel.

Moest ik opzoeken hoor, ik wist ook niet wat het betekende.

Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.

Heyudude

Welkom!

Wow! Een geautomatiseerde productielijn... succes en ben benieuwd naar de foto's

Jacques

Citaat van: Thijsz0rz op 24-10-2020  00:10 uHoi!

Ik lurk al een tijdje mee op het forum, nu ook maar eens geregistreerd!

Ik ben Thijs.
Sinds 2016 een bierbrouwerij met een zelfgebouwde brouwinstallatie van 200 liter die volledig geautomatiseerd via SCADA. Gaat eigenlijk van kwaad tot erger :).

Leuk forum met veel kennis hier!

Welkom op het forum Thijs.

Ook ik ben heel benieuwd hoe jouw installatie werkt en hoe hij er uit ziet.

guidomarree

Ik denk dat iedereen hier benieuwd is. Als Automation Engineer met een bierbrouwhobby heb ik dubbele interesse [emoji16]

Thijsz0rz

Zo! Dankjullie allemaal!

Onze installatie is inderdaad een pareltje. We houden ervan om alles zelf te doen, kost wat tijd maar is voor ons de helft van het brouwplezier. Toen we startten zijn we begonnen met een tweetal gamellen en een Raspberry Pi met Craftbeerpi om de simpele stappen te automatiseren. Dat was leuk maar we konden niet heel veel houden in deze installatie. Ook merkten we een aantal zaken die lastig waren zoals het direct verwarmen middels een dompelaar. Toen liepen we per toeval tegen een tweetal RVS dubbelwands tanks aan van 200 liter die gebruikt waren voor melk. Na een jaar of zo zijn we begonnen met design sessies waarin we hebben besloten dat we een HERMS installatie wilden. Maar het geautomatiseerde deel vonden we ook wel ideaal omdat je de kwaliteit meer kunt borgen. Dus toen zijn we daar in gedoken. Alles zelf omprogrammeren hadden we weinig zin in. Dus toen besloten te gaan kijken naar SCADA systemen omdat veel logica al in zo'n systeem zit.

Vanuit onze achtergronden (IT, Elektrotechniek en voedselproductie) hadden we aardig wat kennis en zijn we zo op een open source SCADA pakket uitgekomen. Dit pakket draait op een server in de 'cloud' en stuurt een lokale Raspberry Pi aan met daarop OpenPLC. Middels OpenPLC is het mogelijk om alle aansturingen door te zetten middels DNP3 (een protocol). Zaken die aangestuurd worden zijn de verwarmingselementen (10 en 5 kw), slangenpomp en drie-weg kleppen. Werkt allemaal super na wat iteraties!

Dan de foto's. Ik heb er een paar:




daanvandervleuten

Ja mooi? Mannen!
Ik volg jullie al effe.
Leuk om je ook hier te zien.

Heyudude

Ziet er indrukwekkend uit!

Waar is klep 3 gebleven in het schema op het scherm ;)

Roelof

Mooi spul.
Kan Oscar een mooi filmpje van maken. (Brouw TV)

Berend Postema

Citaat van: Roelof op 07-11-2020  19:53 uMooi spul.
Kan Oscar een mooi filmpje van maken. (Brouw TV)

Ben ik helemaal met je eens!

 :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.