Ja en ja.
Dit forum bestaat al een tijdje. Diverse professionele craftbrouwers zijn eerst hobbybrouwer geweest en lid van dit forum. Er zijn er die zeggen dat ze brouwen van een beter bier geleerd hebben via het forum. Iets waar ik trots op ben.
Het is niet alleen zeggen dat ze hier beter hebben leren brouwen door het forum, dat is ook zo. Althans, voor mij. En daar mag je best trots op zijn!
Het mooie is dat je steeds beetjes informatie kunt vinden; met name waar je op dat moment tegen aan loopt in je voorbereiding, of zelfs tijdens het brouwen. En dat zonder je door 1000 bladzijden theorie te worstelen voor je je antwoord hebt. (Niet dat dat niet ok is, overigens). Een soort van modulair leren bierbrouwen.
Daarnaast kun je specifieke vragen stellen aan mede hobbybrouwers, en krijg je daarbij ieders (soms ongezouten) mening terug, waar je zelf weer uit kunt destilleren of dit voor jou werkt.
Op deze manier wordt je stapje voor stapje steeds wat "professioneler"; ieder op zijn niveau, en ieder met zij voorkeuren.
Ik pretendeer ook geenszins professioneel bezig te zijn, maar ben wel beter gaan brouwen (als ik de meningen van vrienden mag geloven), en heb ook meer kennis over waar ik mee bezig ben.
Dus, Melanie, doe er je voordeel mee!