Koolzuur in vergistingsvat

Gestart door LaurensV, 23-10-2020 00:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LaurensV

Dag brouwers,

Ik heb op 11-10-20 een weizen gebrouwen. De hoofdvergisting zou 7-10 dagen moeten duren bij een temperatuur van 20 graden. Nu is het zo dat het op de plek van vergisting vaak niet warmer is geweest dan 16 graden. Begin SG was 1052 en ik zou 1010 wensen. Afgelopen dinsdag was deze nog 1018. Gistvat naar een warmere plek gezet en nu is deze 1013. Nog even afwachten dus...

Maar wat mij gelijk al bij meetmoment 1 opviel was dat er relatief veel koolzuur in het bier zat. Smaak was voor de rest goed. Ook zat er al een redelijke schuimlaag op tijdens de SG meting in het maatglas. Ik wil misschien nog gaan lageren.

Kan het kwaad dat er wat koolzuur in zit voor het bottelen of verdwijnt deze nog gedurende de hoofdvergisting?

Mvg,

Laurens

LaurensV

Citaat van: Jacques op 28-07-2010  23:57 uHoi Joris,

Het koeler vergisten zorgt er voor dat de hoofdgisting wat langer duurt. Doordat je nu wat koeler vergist verzadigt het bier zich meer met koolzuur. Door te walsen met het vat komt de koolzuur vrij en geeft de plotselinge schuimvorming.

Ik kom net dit topic tegen. Is het verstandig om morgen even te walsen?

Snelbier

Koolzuur in jongbier is normaal.  Kouder vergisten betekent méér CO2 in het bier. Dat hoeft er niet uit, krijg je er ook niet uit met een beetje walsen.
Hier een tabel met theoretisch CO2 bij verschillende temperaturen: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html
Voor bottelen moet je daar dus rekening mee houden; als je koud hebt vergist neem je minder bottelsuiker. Veel software verrekent de vergistingstemperatuur met bottelsuiker.
Bij bottelen zal je er weinig last van hebben, tenzij je gistvat veel kouder is dan je bottelruimte. Voordeel van opschuimen is dan weer dat je geen lucht in de fles hebt  :P
SG monsters altijd 'ontgassen', CO2/schuim verwijderen vóór meting. Goed schudden, of paar keer overgieten in bekers.

Jacques

Citaat van: LaurensV op 23-10-2020  00:33 uKan het kwaad dat er wat koolzuur in zit voor het bottelen of verdwijnt deze nog gedurende de hoofdvergisting?

Het is zelfs gewenst. Je hebt hierdoor minder last van oxidatie tijdens het bottelen.

Zoals Snelbier ook al schreef hoor je bij het bepalen van de hoeveelheid bottelsuiker rekening te houden met de hoeveelheid koolzuur dat in je bier is opgelost. Dat is temperatuurafhankelijk.

LaurensV

Dank voor de reacties heren!
Elke dag leer ik weer wat meer op dit forum!

Opaslof

Dit triggert mij: als je nu een coldcrush doet aan het eind van je vergisting moet je dan dus ook minder bottelsuiker gebruiken? Stel je hebt je gistvat na nagisten een paar dagen op 1'c gehad moet je dan bv 6 ipv 8 gram per liter doen?

William

Citaat van: Opaslof op 24-10-2020  10:58 uDit triggert mij: als je nu een coldcrush doet aan het eind van je vergisting moet je dan dus ook minder bottelsuiker gebruiken? Stel je hebt je gistvat na nagisten een paar dagen op 1'c gehad moet je dan bv 6 ipv 8 gram per liter doen?

Ja, brouwsoftware zoals BrouwHulp corrigeert de toe te voegen hoeveelheid bottelsuiker voor de oplosbaarheid van koolzuur bij lage temperatuur. Er moet dan natuurlijk tijdens de coldcrash nog wel koolzuur gevormd worden. Wat er niet is kan ook niet oplossen.

middelaersch

Volgens mij moet je bij het berekenen van bottelsuiker uitgaan van de laatste vergistingstemperatuur.

Het eerste wat er tijdens een cold crash gebeurt is dat de gist stopt met zijn werk te doen, Dat is ook de bedoeling van de cold crash. Dus tijdens de cold crash wordt er (vrijwel) geen CO2 meer gevormd. Je kunt aan het waterslot zien wanneer dat ophoudt.

Overigens heb ik mijn twijfels bij het nut van een cold crash, maar dat is een andere discussie.

Snelbier

Opmerking bij laatste reacties over 'temperatuurcorrectie' voor CO2 en bottelsuiker..
Volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde, maar zeggen we het allemaal anders. Mijn 2 centen:
- Als je bier koud is vergist zit er meer CO2 in, statistisch bewezen. Voorwaarde is dat het ook koud blijft, opwarming verdrijft de CO2 weer.
- Omgekeerd geldt: warm vergisten geeft weinig CO2 in het bier. Coldcrash of korte koude nagisting geeft NIET automatisch meer CO2.
Die CO2 moet ergens vandaan komen, en als vergisting voorbij is zal NOOIT op wonderbaarlijke wijze CO2 in je kouder bier schieten.

In BrouwHulp kan je het temperatuur-verloop invullen, maar ik weet niet hoe overgebleven CO2 daar wordt berekend..
Naar laatste 2 dagen?  Naar SG-daling (= CO2-vorming)? Ik weet het niet.

Gelukkig gaat het meestal over 1 grammetje bottelsuiker, niet over kilo's.

middelaersch

Citaat van: Snelbier op 24-10-2020  17:56 uIn BrouwHulp kan je het temperatuur-verloop invullen, maar ik weet niet hoe overgebleven CO2 daar wordt berekend..
Naar laatste 2 dagen?  Naar SG-daling (= CO2-vorming)? Ik weet het niet.

BrouwHulp gaat niet uit van het tempartuurverloop, maar van de temperatuur van de nagisting die je hebt ingevuld.

De gehanteerde formule is als volgt:

S = (C / 0,286) - (0,00297 * T * T) + (0,205 * T) - 5,98

Waarbij:
S = bottelsuiker (g/l bier)
C = gewenst koolzuur (vol CO2)
T = laatste vergistingstemperatuur c.q. temperatuur van de nagisting zoals ingevuld

bron: verander water in bier, sourcecode van BrouwHulp

Wat me trouwens opvalt: de calculator op de website van Lallemand geeft (behoorlijk) andere resultaten dan BrouwHulp, en dan is even de vraag wat juist is.

https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/brewers-corner/brewing-tools/bottle-conditioning-calculator/

*** EDIT ***
Net nog even in 'How to brew' (4e editie) van John Palmer gekeken. Daarin staat een tabel, met weer andere waardes.  :nut:
Maar waar alle bronnen het wel over eens zijn: 'based on the latest fermentation temperature'.

Jacques

Citaat van: Opaslof op 24-10-2020  10:58 uDit triggert mij: als je nu een coldcrush doet aan het eind van je vergisting moet je dan dus ook minder bottelsuiker gebruiken? Stel je hebt je gistvat na nagisten een paar dagen op 1'c gehad moet je dan bv 6 ipv 8 gram per liter doen?

Citaat van: William op 24-10-2020  11:13 uEr moet dan natuurlijk tijdens de coldcrash nog wel koolzuur gevormd worden. Wat er niet is kan ook niet oplossen.

De opmerking van William is volkomen terecht. Tijdens een coldcrash wordt nagenoeg geen koolzuur gevormd. Het koolzuurghalte neemt daardoor niet toe. Daarom doe je er goed aan voor het koolzuurgehalte uit te gaan van de temperatuur voor het coldcrashen.

Opaslof

Check! Dank voor de uitleg!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-10-2020  20:43 uTijdens een coldcrash wordt nagenoeg geen koolzuur gevormd. Het koolzuurghalte neemt daardoor niet toe. Daarom doe je er goed aan voor het koolzuurgehalte uit te gaan van de temperatuur voor het coldcrashen.
Maar er lost wel meer koolzuur op vanuit de koolzuurdeken die boven je bier zit. Die wordt dus langzaam opgebruikt en aangevuld met lucht van buiten, met alle gevolgen mbt oxidatie. Ik zou dus niet zomaar gaan coldcraschen of je moet eerst overdruk maken vantevoren of CO2 toevoeren tijdens het coldcrashen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.