Hoi allemaal,
Ik heb een hele omweg genomen voor ik tot het besef kwam dat ik dit leven ook nog men eigen bier wilde maken.
Die omweg begon met een opleiding boekhouden-fiscaliteit, waarna ik heel graag een IT job als functioneel analyst heb uitgevoerd.
Dat had ik evengoed tot aan mijn pensioen kunnen doordoen, ware het niet dat een jeugdvriend vroeg om een bedrijf mee op te starten in de landbouw, met name actief in de fruitteelt.
Vaak zijn er appelen over op het einde van het seizoen, ze worden dan niet meer geplukt wegens overaanbod op de markt.
Ik heb zo een tijdje men eigen cider gemaakt, maar ja ik drink nu eenmaal liever bier

Wellicht zoals vele andere jonge medebrouwers, is die covid pandemie het schopje onder mijn kont wat ik nodig had.
Men brouwketel (robobrew 3.1.1 35 L) arriveerde net en ik voel aan dat we het goed gaan vinden met elkaar in de anders eenzame weekends

Favoriete bieren: Omer & Lefort tripel, Chouffe & Houblon, Karmeliet, Avec Les Bons Voeux, Lupulus Hopera, Orval, Westmalle tripel & dubbel, Affligem blond.
Wat ik liefst zou brouwen voor mezelf?
1e een basis blond bier of tripel, met 1 mout, 1 hop, geen kruiden, gewoon om de brouwketel in de vingers te krijgen
2e een blond bier met kruidige afdronk 6,5-7% (koriander, Chouffe stijl), niet zo zwaar als een tripel zodat je toch iets grotere slokken kan nemen
3e blonde hoppige dorstlesser van 4 a 4,5%, om in blik mee te nemen naar zonnige vakantie oorden
4e beginnen sleutelen aan men eigen Omer kloon
...
Ik volg nog een kortlopende cursus brouwen, om toch niet helemaal vanaf 0 te moeten beginnen. Ik zou graag men eerste brouwsel al met smaak kunnen degusteren ipv weg te moeten gieten.
Ik plaats al meteen een bedankje aan iedereen voor alles wat hier al werd neergeschreven. Wat een bron van informatie, heerlijk !