Witbier split voor hoppy white of NEIPA

Gestart door BenG, 21-10-2020 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenG

Beste brouwers,

Graag zou ik een Hoppy White biertje willen brouwen: simpelweg een witbier recept brouwen en daarbij dry-hoppen voor een extra fruitig aroma.

Daarvoor wil ik een brouwsel maken van 40 L waarvan ik een split maak na de hoofdvergisting. De 20 L zonder dry-hop en 20 L met dry hop. Nu dacht ik ook, kan ik dit brouwsel niet ook gebruiken om een klein deel te gebruiken om een hazy/NEIPA achtig biertje proberen te maken (met ongeveer 5 L als proefje). Ik zou dan 5 L na het koelen apart opvangen in een klein vergistingsvat en na 2 dagen tijdens de hoofdgisting een mengsel van Mosaic Azacca en Citra (10 g/L) toevoegen. Daarna als hij uitgegist is nogmaals dezelfde hoeveelheid. cold crashen en bottelen.

Nu las ik dat NEIPAs extreem gevoelig zijn voor oxidatie. Ik dacht nog ik kan bij het toevoegen van de 2e dry hop gift wat suiker toevoegen om het gist wat CO2 te laten vormen om de O2 te verdringen in de kopruimte van het vat. Ik kan niet vergisten onder druk of afvullen in een keg die gepurged is met CO2. Ik vergist in een goed gesloten vergistingsvat en/of in een Fastferment. Bottelen gaat via een kraantje met een slangetje in een fles. Totaal niet bullet proof als het gaat om voorkomen van oxidatie. Wat zeggen jullie; dit wordt zeker niks? - of - voor 5 L kan je het wellicht proberen? En is een vulpijpje aan te raden?

Hierbij het recept dat ik voor ogen heb.

Thoughts?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHoppy white
Brouwdatum
BierstijlWitbier
Volume40,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)13 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
3,00 lWater uit Zutphen
26,77 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,20 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50,0 %
6,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg
78,0 °C1 min.10 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
29,1 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.7,1 IBU
22,0 gCascadepellets5,5%30 min.4,9 IBU
15,0 gCascadepellets5,5%10 min.1,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
40,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Witbier (3944)bovengist


Jan de Graaff

Ik zou zeggen: als je er zin in hebt, altijd proberen! Het wordt sowieso bier!

Een vulpijpje is inderdaad erg handig. Niet alleen om geknoei drastisch te verminderen, maar je vult ook rustiger en vanaf onderaf; dus veel minder zuurstofinslag bij het bottelen.

[edit] Als je het gaat doen (de 5 liter NEIPA afsplitsing), laat je dan weten hoe het is gegaan? Dat zijn de interessante tests en experimenten. En ook het verschil tussen je koudhop en niet-koudhop witbieren!

BenG

Citaat van: JanDeGraaff op 21-10-2020  21:44 uIk zou zeggen: als je er zin in hebt, altijd proberen! Het wordt sowieso bier!

Een vulpijpje is inderdaad erg handig. Niet alleen om geknoei drastisch te verminderen, maar je vult ook rustiger en vanaf onderaf; dus veel minder zuurstofinslag bij het bottelen.

[edit] Als je het gaat doen (de 5 liter NEIPA afsplitsing), laat je dan weten hoe het is gegaan? Dat zijn de interessante tests en experimenten. En ook het verschil tussen je koudhop en niet-koudhop witbieren!

Ik zal het zeker ff posten als ik de bieren geproefd heb. Er staat wel eerst nog een ander recept op het programma maar ik ben me vast aan het orienteren (leuke bezigheid). Het zal dus wel nog even duren.

Nu ik zo aan het lezen ben over oxidatie in NEIPA vraag ik me af of ik niet altijd al veel oxidatie heb gehad in mijn bieren (en dan met name mijn dry hopped IPA's) omdat ik nooit echt heb gelet op het minimaliseren van de headspace in de fles of het rustig vullen.

Jan de Graaff

Ik neem aan dat je deze, uit een ander draadje, ook gezien hebt?
Citaat van: Alexander_H op 20-10-2020  08:26 u(zie : https://byo.com/article/neipa-tips-from-the-pros/ )

Over oxidatie is hier al veel geschreven en gediscussieerd. Je kunt het beste de Google zoekbalk gebruiken op het openingsscherm van dit forum om makkelijk te kunnen zoeken op de site (of de link die ik net gegeven heb gebruiken ;) ).
Aan de hand daarvan kun je je inlezen en aanvullende vragen stellen!

BenG

Hoi brouwers,

Uiteindelijk is het dit recept geworden
Hoppy wit
Witbier

6.3% / 13.9 °P

Recipe by
Bart

All Grain


Batch Volume: 32 L
Fermenter Top-Up: 2 L

Boil Time: 60 min


Mash Water: 24.03 L

Sparge Water: 20.38 L @ 80 °C

Total Water: 44.41 L
Boil Volume: 39.46 L

Pre-Boil Gravity: 1.055

Post-Boil Gravity: 1.060


Vitals
Original Gravity: 1.056

Final Gravity: 1.008

IBU (Tinseth): 24

Color: 6.3 EBC


Mash
Maisch — 67 °C — 60 min

Maisch out — 78 °C — 10 min


Malts (8.16 kg)
4.08 kg (50%) — Dingemans Pale Wheat — Grain — 3.2 EBC
4.08 kg (50%) — Dingemans Pilsen — Grain — 3.2 EBC
Hops (42.5 g)
15.6 g (12 IBU) — Magnum 12% — Boil — 60 min

16 g (8 IBU) — Amarillo 9.2% — Boil — 30 min

10.9 g (4 IBU) — Amarillo 9.2% — Boil — 15 min


Hopstand at 77 °C


Miscs
7.273 g — Coriander Seed — Boil — 5 min

21.333 g — Orange Peel, Bitter — Boil — 5 min


Yeast
1.0 pkg — Fermentis WB-06 Safbrew Wheat 86%
Fermentation
Hoofdvergisting kamertemp — 20 °C — 6 days

Secondary — 13 °C — 8 days


Carbonation: 2.4 CO2-vol


4 liter vergisten als neipa. Rest als witbier. Na bottelen neipa vat van duncan opnieuw vullen en dry hoppen volgens onderstaand schema. Wel hoeveelheden hop nog aanpassen. Overige 20L bottelen als witbier.



4 L apart vergisten als NEIPA met 1/2 pakje BRY-97
14 g Mosaic 14 g Azacca en 14 g Eldorado na 2 dagen
14 g Mosaic 14 g Azacca en 14 g Eldorado na 4d --> inhouden voor 3d
cold crash 1 dag --> bottelen

5 L apart lageren na hoofdvergisting
18 g Mosaic, 14 g Azacca en 14 g Eldorado dry hop 4 dagen
cold crash 1 dag --> bottelen

Dus tegen beter weten in heb ik een NEIPA gebotteld. Tijdens het bottelen al geproefd natuurlijk, wat een aroma! Hopelijk blijft er na de hergisting op fles nog wat van over. 
Het witbier en de NEIPA zitten in de fles. Heb hier 5 g/L suiker aan toegevoegd. Nu staat alleen nog 5 L witbier te dryhoppen wat over 3 dagen de fles in gaat.

De vergisting van mijn witbier leek wat te snel door te lopen en heb ik uiteindelijk gebotteld met eind SG 1.009. Mogelijk heb ik de vergisting te snel gekoeld zoals aangegeven in dit draadje https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42679.0.html.

Als ik ga proeven laat ik het wel weten!

BenG



Hierboven zie je de 2 bieren die ik gebrouwen heb. Links zie je de variant die gedryhopt is tijdens de vergisting. Rechts zie je de niet-gedryhopte witbier. Duidelijk te zien dat de linker variant donkerder is door oxidatie (ik was gewaarschuwd dat bottelen van een NEIPA achtig bier geen optie was, hierbij nogmaals het bewijs). Het rechter bier was duidelijk lekkerder (gezien de vulling van het glas).

Het witbier smaakte goed, iets scherp wel. Ik heb mogelijk onvoldoende belucht voor het toevoegen van het gist, dit ga ik de volgende keer beter doen. Het dryhoppen tijdens vergisting ga ik nogmaals herhalen (heb inmiddels geinvesteerd in fusten en een vergistingsvat waarbij ik gesloten kan hevelen).

Overigens is de oxidatie van de NEIPA wel erger geworden, toen hij net een week in de fles zat viel het best mee en was het aroma fantastisch. Dit nam duidelijk af met een paar weken in de fles.


Jacques

Citaat van: BenG op 07-03-2021  09:49 u
Overigens is de oxidatie van de NEIPA wel erger geworden, toen hij net een week in de fles zat viel het best mee en was het aroma fantastisch. Dit nam duidelijk af met een paar weken in de fles.

Dat is een bekend verschijnsel bij oxidatie...

Een optie is Antioxin SBT te gebruiken bij het brouwen en bottelen van je bier. Het is jammer dat dit middel niet in kleine hoeveelheden voor ons beschikbaar is.

BenG

Citaat van: Jacques op 07-03-2021  21:56 uDat is een bekend verschijnsel bij oxidatie...

Een optie is Antioxin SBT te gebruiken bij het brouwen en bottelen van je bier. Het is jammer dat dit middel niet in kleine hoeveelheden voor ons beschikbaar is.

Ik wist niet dat dit middel bestond. Maar ik ga er even van uit dat het een anti-oxidant is. Wat dat betreft kun je nog veel meer verschillende dingen uitproberen. Zo zou je ook bijvoorbeeld vitamine C kunnen gebruiken (kun je vast kopen bij de drogist). Heb geen idee of het werkt. Het enige dat ik weet is dat er een legio aan anti-oxidanten zijn die verkrijgbaar zouden moeten zijn. Of ze ook hun werk in bier doen zou om een klein experimentje vragen!


Jacques

Citaat van: BenG op 08-03-2021  08:15 uIk wist niet dat dit middel bestond. Maar ik ga er even van uit dat het een anti-oxidant is. Wat dat betreft kun je nog veel meer verschillende dingen uitproberen. Zo zou je ook bijvoorbeeld vitamine C kunnen gebruiken (kun je vast kopen bij de drogist). Heb geen idee of het werkt. Het enige dat ik weet is dat er een legio aan anti-oxidanten zijn die verkrijgbaar zouden moeten zijn. Of ze ook hun werk in bier doen zou om een klein experimentje vragen!

In Antioxin SBT zit ook ascorbinezuur...   ;)  Het is één van de werkzame stoffen. Een andere belangrijke werkzame stof is kaliummetabisulfiet (meestal aangeduid als sulfiet). Verder zitten er looistoffen in die middel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.