Rest Wort/Trub

Gestart door Voois, 21-10-2020 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voois

Hi,

Als beginnende brouwer (BIAB) moet ik nog een hoop leren en dit lijkt me bij uitstek de juiste plaats daarvoor.

Ik heb mezelf een mooie 50 l ketel kado gedaan en daar zit een mooie ball valve op.
Als ik na de kook het wort wil overhevelen naar het gistvat via het kraantje dan blijft er zo'n 5 liter achter. Dat vond ik toch wel erg veel op een batch van 20 liter en lijkt zonde? De ketel een beetje schuin houden helpt misschien een liter maar dan krijg je ook al snel hete trub mee.
Natuurlijk zou ik ook met een hevel kunnen gaan werken maar dat leek me niet de bedoeling van het kraantje.

Mis ik misschien nog een onderdeeltje of inzicht of...

Concreet de vraag: hoe krijg ik het onderste uit de kan 😅

André de Laat

Een knietje aan de binnenkant van je ketel aan je kraantje bevestigen.

Heyudude

Zoals deze oplossing van een brewtech ss


Of een 45/90 graden knie inderdaad

André de Laat

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  19:53 uZoals deze oplossing van een brewtech ss

Nee, gewoon een knietje. Een knietje dat je gewoon haaks op de kraan draait. Statisch. Je kunt het niet verdraaien. Wellicht dat er ergens een fotootje staat.

André.



https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg551071.html#msg551071



Voois

Kijk het kan soms zo simpel zijn.
Hartelijk dank!

Dat knietje zet je "vast" met teflon of heb je hem met schroefdraad vast?
En die "karteltjes" heb je er vast in gemaakt zodat is op de bodem steunt?

Heuvinger brouwerij

Het restje kan gewoon het stookwijnvat in!

Jan de Graaff

Citaat van: Voois op 21-10-2020  20:50 uDat knietje zet je "vast" met teflon of heb je hem met schroefdraad vast?
De kraan heeft al een waterdichte huiddoorvoer. Het knietje zit aan 'de natte kant', dus teflon gaat niks doen.
Je kunt 'm er dus gewoon opdraaien; dat is voldoende. Doe wel een roestvrijstaal knietje.

Die foto's zijn ter inspiratie; ik zou het niet 1:1 kopiëren. Gewoon een RVS knietje op je kraan aan de binnenzijde van je pan monteren. Kijk wel even welke maat schroefdraad je huiddoorvoer heeft (vaak is dat ½" NPT, maar kan ook anders zijn).

Voois

Super. Hartelijk dank!

hobbyman

Citaat van: JanDeGraaff op 21-10-2020  21:57 uDe kraan heeft al een waterdichte huiddoorvoer. Het knietje zit aan 'de natte kant', dus teflon gaat niks doen.
Je kunt 'm er dus gewoon opdraaien; dat is voldoende. Doe wel een roestvrijstaal knietje.

Dat teflon tape gaat zeker wel wat doen. Het zit aan de natte kant, maar als het knietje niet dicht is, zuig je lucht aan, als het niveau onder de boven kant van de knie komt, en stopt het proces. Het moet dus wel dicht zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.