Een eerste poging mislukt?

Gestart door FrankyG, 21-10-2020 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankyG

Hallo allemaal,

Na vorig jaar in Engeland op vakantie te zijn geweest en jarenlang altijd al eens zelf iets te hebben willen brouwen, ben ik op het moment een poging aan het doen zelf een cider te maken, ook aangezien er in Nederland vrijwel nergens een echte cider te krijgen is.

Hiervoor heb ik een pakket van braumarkt.nl aangeschaft met de basis hiervoor.
(25 liter vergistingsvat met waterslot en kraantje, flessen met champagne kurken & diverse zakjes met o.a. Gisten, voedingszout & Reinigingsmiddelen)

Na het bijgeleverde boekje bestudeerd te hebben ben ik samen met een vriend aan de slag gegaan.
In het bijgeleverde boekje stond dat een stoomontsapper voor het winnen van sap ideaal was en nu hebben wij zo'n apparaat thuis dus hebben we dit gebruikt om van 28-30 kilo diverse soorten appels zo'n 14-15 liter schoon sap te maken.

Hierna hebben we het sap laten afkoelen tot kamertemperatuur, het suikergehalte gemeten (1.045 s.g. / 120 g/L) en dit in het vergistingsvat gedaan(eerst gereinigd met sulfiet en uitgespoeld)
Hierna eerst 9 gram gistvoedingszout toegevoegd en daarna een zakje wijngist (genoeg voor 10-20 L) toegevoegd.

Nu kon het wachten beginnen 2-3 weken aldus het boekje, en dus heb ik het vergistingsvat in een hoekje zonder direct zonlicht in de huiskamer gezet (in huis is het zo'n 20 graden)
Na 24 uur begon het duidelijk te borrelen en na 48 uur vrij hard (elke 3-4 seconden).
Nu is het de derde dag en lijkt het borrelen van het waterslot vrijwel te zijn gestopt.

Online kan ik weinig vinden over het vergistingsverloop, maar het lijkt me dat het sterk afnemen van de vergisting na 3 dagen geen goed teken is.
Mijn vraag is dus of dit normaal is, wat ik nu het beste kan doen en waar ik op moet letten bij een eventuele volgende poging. (ik laat me niet gelijk verslaan).

Ik wilde het sowieso nog even aankijken en laten staan tot het weekend.

Met vriendelijke groet,

Frank

Fractus

Beste Frank,

Allereerst: Welkom bij het forum! Het is allereerst een bierbrouwforum maar je kunt vast genoeg nuttige kennis opdoen voor het maken van cider.

Ik heb zelf nooit cider gemaakt, maar ik verwacht dat de vergisting hetzelfde verloopt als bij bier. In dat geval hoef je je geen zorgen te maken, het is vrij normaal dat de gisting na een paar dagen een stuk minder heftig is. Dit is de overgang van de korte hoofdgisting naar de wat langer durende nagisting. Kijk maar eens op de wiki voor meer info, bijvoorbeeld dit artikel.

Laat je weten hoe de cider is geworden? Ik ben benieuwd. En ook ik heb wat geleerd: ik had nog nooit van een stoomontsapper gehoord ;)

André de Laat


FrankyG

Hey Fractus,

Bedankt voor je snelle reactie en het interessante artikel, ik zal het nog even goed in de gaten houden!
Uiteraard zal ik een update plaatsen over het vervolg.
Een eerste succes zal uiteraard naar meer smaken en dan was ik wel van plan om eens verder te gaan kijken naar een mooi speciaal bier!


Heuvinger brouwerij

Ik heb weleens cider gemaakt.
Het was een soort bijprodukt om biergist te kweken.
Gewoon liter pakken appelsap uit de supermarkt halen en die laten vergisten.
Gewoon behandelen net alsof het wort is.
Gewoon bottelen net alsof het bier is.
Gewoon lekker en niet moeilijk!

SVB

Mijn cider ging mega hard... spoot uit het waterslot, maar was ook met een dag of 2-3 wel redelijk klaar.
Bevat volgens mij vrij veel simpele suikers, dus ramt er ook zo doorheen.

Zou het nog een tijd laten staan en dan bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.