Hercarboniseren bier uit flesjes met slechte dop

Gestart door knifeman, 21-10-2020 12:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik heb een aantal flesjes waarbij de dop slecht geplaatst is. Zowat een derde vertoont de neiging te lekken bij brut vervoer of platleggen in de ijskast. Ik ze opnieuw willen herdoppen echter verlies ik dan een gedeelte druk en carbonisatie natuurlijk.

Wat is een goede manier om dit probleem op te lossen?


Gewoon dop los en snel herdoppen? Of krijg ik dan te plat bier...

Dop eraf en enten met gist+suikeroplossing? Hoeveel?

Andere ideeën?

Snelbier

Meestal kan je de 'slechte' dop met een goed capper nadrukken.  Ze zullen niet scheefzitten, zijn meestal onvoldoende aangeknepen. Nadrukken, klaar.
En anders de flessen goed koelen, dop eraf en snel nieuwe erop. CO2 verlies is dan nauwelijks merkbaar.
Succes, Snelbier.

knifeman

Bedabkt voor de tip. Probleem is wel degelijk slechte doppen van een bepaald merk... ze zijn uit center geperst en daardoor scheef. Ze sluiten af maar bij het minste tikje komt de druk vrij  ...

Snelbier

Citaat van: knifeman op 21-10-2020  13:40 uProbleem is wel degelijk slechte doppen van een bepaald merk... ze zijn uit center geperst en daardoor scheef. Ze sluiten af maar bij het minste tikje komt de druk vrij  ...
Nog nooit meegemaakt, weer wat geleerd. Moeten we dat óók nog controleren  :huilen:
Scheve doppen zal je met geen enkele kroonkurker goed vast krijgen.

knifeman

Nee we hebben met 3 verschillende geprobeerd, helpt niks. We hebben ons er uren het hoofd over gebroken... stopjesmachien nagekeken etc... maar toen we naar de kroonkurken keken was het heel duidelijk. Minder lange en diepe tanden aan de ene kant dan de andere.

Maar hartelijk dank voor de tip !

André de Laat

Citaat van: knifeman op 21-10-2020  15:12 uNee we hebben met 3 verschillende geprobeerd, helpt niks. We hebben ons er uren het hoofd over gebroken... stopjesmachien nagekeken etc... maar toen we naar de kroonkurken keken was het heel duidelijk. Minder lange en diepe tanden aan de ene kant dan de andere.

Maar hartelijk dank voor de tip !

Ik heb denk ik 1000-en flesjes afgevuld en gesloten met kroonkurkjes. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ongeacht welke kroonkurkjes ik ook gebruikte. Plaats eens een foto zou ik zeggen. Inmiddels ben ik al jaren afgestapt van flessen. Ik ben een gelukkige keggeraar. Hahahahaaaaaa.

Succes,

André.

knifeman

Gisteren getest... bier gekoeld tot 0 graden. Dopje af dopje op...
Inderdaad verschil in carbonisatie amper te merken!


Snelbier

Blij dat je er blij mee bent. Om op 'safe' te spelen laat je het bier natuurlijk wat langer koud staan om CO2 volledig te binden.
- Foto van de foute doppen voor de 'community?' (Nieuwsgierig).
Proost, Snelbier

Toevoeging: CO2 heeft wat tijd nodig om aan bier te binden, en in koude vloeistof (bier) bindt meer CO2.
Een biertje dat al meerdere dagen in de koelkast ligt op 4'C kan je bijna ongestraft openen en opnieuw 'cappen'.
Bier dat in de huiskamer @ 22'C staat te hergisten moet je echt een dag of 2 koelen voordat je de dop vernieuwt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.