Siroop D-180

Gestart door geert brouwer, 21-10-2020 10:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

geert brouwer

Meermaals brouwde ik een  quadrupel met kandijsiroop D-180. Deze kan ik momenteel nergens meer vinden. Heeft iemand enig idee waardoor ik de D-180 kan vervangen om hetzelfde resultaat te krijgen ? Ik had gedacht aan de Kandijsiroop D 240 maar hoeveel dien je dan te gebruiken en welk zal de invloed zijn op het resultaat. Heeft iemand enig idee ? Alvast bedankt.

Coen

Citaat van: geert brouwer op 21-10-2020  10:20 uMeermaals brouwde ik een  quadrupel met kandijsiroop D-180. Deze kan ik momenteel nergens meer vinden. Heeft iemand enig idee waardoor ik de D-180 kan vervangen om hetzelfde resultaat te krijgen ? Ik had gedacht aan de Kandijsiroop D 240 maar hoeveel dien je dan te gebruiken en welk zal de invloed zijn op het resultaat. Heeft iemand enig idee ? Alvast bedankt.
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/hop-en-overige-ingredienten/suikers/candi-syrup-d-180-premium-extra-dark.html

geert brouwer

Dit is waar ik hem altijd gekocht heb maar hier is het niet meer mogelijk om het te krijgen.

tdp

Bij Braumarkt hebben ze wel kandijsiroop van hun huismerk, wellicht zou je die kunnen proberen?
V.w.b. de D-240 -> Daar ga je wel een ander resultaat mee verkrijgen. Wellicht gebruik je daar wat minder van, en vul je het deels aan met suiker?

Eventueel zou je het ook zelf kunnen maken, die siroop

Jan de Graaff

Bij Brouwland hebben ze ook kandijsiroop. Ik merkte wel dat als je op Google zoekt op Kandijsiroop, je meer vind dan op Candi Syrup.

Eurotuin.be heeft zelfs de Candico siroop die A3 in z'n inleiding op de handleiding om zelf te maken noemde.. € 2,15/fles van 400 gram.

Hoeveel gebruik je eigenlijk? Gaat dat 1:1 met gewone suiker? Ik neem aan van wel.

geert brouwer

Ik gebruik één zakje van 460 gram per tien liter wort. Dit laat ik 10 min. meekoken.

Clapton

Citaat van: tdp op 22-10-2020  12:01 uEventueel zou je het ook zelf kunnen maken, die siroop

Onlangs bier (recept Westvleteren 12 van hier op het forum) gebrouwen met deze zelfgemaakte siroop. Omdat ik het idee van een blonde quadrupel ook interessant vond, voor het koelen het wort gesplitst en aan een eerste deel deze zelfgemaakte siroop (een zeer donkere uitvoering) toegevoegd en aan een tweede deel gewoon kristalsuiker toegevoegd. Bij botteling beide vergeleken en geen kleurverschil meer te zien. Van de donkere quadrupel was geen sprake.

middelaersch

Citaat van: Clapton op 22-10-2020  17:44 uOnlangs bier (recept Westvleteren 12 van hier op het forum) gebrouwen met deze zelfgemaakte siroop. Omdat ik het idee van een blonde quadrupel ook interessant vond, voor het koelen het wort gesplitst en aan een eerste deel deze zelfgemaakte siroop (een zeer donkere uitvoering) toegevoegd en aan een tweede deel gewoon kristalsuiker toegevoegd. Bij botteling beide vergeleken en geen kleurverschil meer te zien. Van de donkere quadrupel was geen sprake.

Interessant, was er wel smaakverschil, of ook niet?

Clapton

Citaat van: middelaersch op 22-10-2020  22:10 uInteressant, was er wel smaakverschil, of ook niet?
Dat moet ik nog testen  :D ;)

Hopfenfox

Even een heads-up, Brouwmaatje heeft de D-180 weer op voorraad. Toch maar even besteld, als ik hem een keer nodig heb zit ik dan in elk geval niet zonder met onbekende wachttijd.

Snelbier

Citaat van: Hopfenfox op 11-09-2021  16:07 uEven een heads-up, Brouwmaatje heeft de D-180 weer op voorraad. Toch maar even besteld, als ik 'm een keer nodig heb zit ik dan in elk geval niet zonder met onbekende wachttijd.
Zullen veel brouwers blij mee zijn..  En om een oud draadje toch wat extra te geven:

Citaat van: JanDeGraaff op 22-10-2020  12:49 u... Candico siroop die A3 in z'n inleiding op de handleiding om zelf te maken noemde.. Gaat dat 1:1 met gewone suiker? Ik neem aan van wel.
Siropen (en ook vloeibare mout-extracten) bevatten meestal rond 80% suiker. Anders wordt het 'vast'..
  Blijkt in mijn brouwsels redellijk te kloppen, als ik siroop of extract gebruik.

Citaat van: Clapton op 22-10-2020  17:44 uOnlangs bier (recept Westvleteren 12 van hier op het forum) gebrouwen met deze zelfgemaakte siroop. Omdat ik het idee van een blonde quadrupel ook interessant vond, voor het koelen het wort gesplitst en aan een eerste deel deze zelfgemaakte siroop (een zeer donkere uitvoering) toegevoegd en aan een tweede deel gewoon kristalsuiker toegevoegd. Bij botteling beide vergeleken en geen kleurverschil meer te zien. Van de donkere quadrupel was geen sprake.
Geen kleurverschil in bier tussen zelfgemaakte siroop en kristalsuiker? Is mogelijk.  Sommige donkere suikers (of caramel) zijn NIET kleurstabiel.
 Zie dit topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30796.msg470544.html#msg470544..
Mijn ervaring met zelfgemaakte siroop ( eerste keer, recept Adrie-Otte) is dat het wél stabiel is icm Wyeast-Nutrient dat DAP bevat..
 Stroop koken 1e sessie gaf lichte verkleuring, vér beneden donkere verwachting.
  2e kook sloeg plotseling om naar zwart, dacht dat de boel verbrand was.
   Stroop afgedund tot ~20% water, smaakte naar... APPELSTROOP volgens hele familie. Géén dadels, donkere steenvruchten, etc...
Ter leeringh ende vermaak in quadrupel gebruikt met Westmalle-gist, en.. Bier lijkt er op qua smaak, lekker.. Onverwacht wat WM-gist met die stroop doet qua smaak..
Kleur wat te licht.. Mijn siroop ( waarvan ik dacht dat ie verbrand was) zit grof geschat op 150 EBC..
  Vergistbaarheid: aan SG-end te zien volledig vergistbaar, boven verwachting.
-  Suiker-siroop koken is zeker géén 1-2-tje.. Heb het nu 1x gedaan met redelijk succes, maar ga dat zeker NIET tijdens brouwen doen, vraagt teveel aandacht.
Zeker als je echt donker wil uitkomen moet je erbij blijven, kleur (en smaak??) verloopt onder je vingers.
Proost,  Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.