Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: German Wheat Beers. Eric Warner. Classic Beer Style Series 7.  (gelezen 8634 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard

German Wheat Beer
Eric Warner

Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

Eric Warner
German Wheat Beer. Classic Beer Style Series, deel 7.

Druk (1e, 2e, enz.): eerste (?)
Jaar uitgifte: 1992
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Brewers Publications, Boulder, Colorado
ISBN nr.: 0-937381-34-9

Aantal pagina's: 149

Indien bekend kostprijs: $ 11,95

Onderwerp boek: Duitse Weizen bieren

Ook dit boek volgt min of meer de gangbare indeling als de overige boeken uit de Classic Beer Style Serie: de geschiedenis van de bierstijl, kenmerken van de bierstijl en substijlen, chemische en fysische componenten van het bier, ingrediŽnten en brouwtechnieken, "hoe moet ik een Weizen drinken en wat moet ik er bij eten" en tenslotte recepten. Er zijn twee bijlagen: klassieke Weizen brouwerijen en hun bieren en bronnen van gist om Duitse Weizenbieren te brouwen.

De bierstijl valt uiteen in de volgende substijlen: lichte hefe Weizen, donkere Weizen, Weizenbock, heldere Weizen, licht Weizenbier, Berliner Weisse en overige. Van elke substijl noemt de auteur enkele meetbare karakteristieken, de smaak- en geurimpressies en ingrediŽnten (zeer in het kort).
Interessant is wel het hoofdstuk over de fysische en chemische samenstelling van Weizens. Zo zijn er speciaal voor de chemici een paar tabellen met allerlei stoffen die in Weizens zijn aangetroffen. Geen hoofdstuk waar ik dorst van krijg, trouwens.

Bij de brouwtechnieken krijgen we weer te maken met de decoctie maischmethode. Uit ervaring weet ik echter dat met een infusiemethode uitstekende Weizens te brouwen zijn, maar die mogelijkheid wordt in het boek niet vermeld, wat wellicht te maken heeft met de ouderdom van het boek en de informatie die de auteur heeft verzameld die weer stammen van een paar jaar daarvoor. Gebruik je een infusiemethode, dan moet je wel het maischschema aanhouden dat ook in het boek voorkomt om enkele specifieke weizensmaken in je bier te krijgen en omdat je te maken hebt met minimaal 55% tarwemout in de stort.

Het hoofdstuk over hoe je een Weizen moet inschenken en drinken en wat je erbij moet eten is erg leuk. Trouwens, in het hele boek komen enkele hilarische verhalen voor van hoe de auteur als Amerikaans broekie bij een Duitse Weizenbrouwerij stage komt lopen om het brouwersvak te leren.

Ook in dit deel is het aantal recepten beperkt, maar er valt nou ook weer niet zoveel te variŽren binnen elke substijl.

De tweede bijlage met (drie Duitse!) bronnen van Weizengisten is natuurlijk ondertussen totaal achterhaald. Zoals we allemaal weten levert Wyeast een paar uitstekende gisten en kun je uit een verse fles van bijvoorbeeld Schneider uitstekend gist opkweken.

Positieve punten: ik houd wel van een boek dat met humor en de nodige zelfspot is geschreven, het leest zo lekker weg. Je krijgt toch een goed beeld van wat een Weizen is, hoe jij smaakt en hoe je hem brouwt.

Negatieve punten: Hier en daar niet erg diepgaand en verouderd.

Voor wie is het boek bedoeld? Beginners, gevorderden ťn experts.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 7,5

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline hans en gistje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: German Wheat Beers. Eric Warner. Classic Beer Style Series 7.
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2013 21:52 u »
Hump!

Altijd leuk, een topic uit 2006 weer tot leven roepen!

"Negatieve punten: Hier en daar niet erg diepgaand en verouderd"

Is er inmiddels een nieuw schrijven...  Of is dit as good as it gets?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: German Wheat Beers. Eric Warner. Classic Beer Style Series 7.
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2013 22:14 u »
Brewing with Wheat van Stan Hiernomys is een alternatief.

Tags: weizen