Hoppellets in een hopzakje?

Gestart door LAM, 20-10-2020 23:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Beste medebrouwers,

Omdat bij er Brauland geen hopbloemen meer waren van een bepaalde hopsoort heb ik maar pellets gekocht. Ik heb hier nog nooit mee gebrouwen. Wel gebruik ik vaak hopzakjes omdat je dan niet meer hoeft te filteren. Kun je hoppellets nou ook in een hopzakje stoppen? Of wordt dit een grote rotzooi met drap binnen en buiten het zakje? Ik heb namelijk ergens gelezen dat die pellets een soort vieze drap vormen, gaat deze drap dan door zo'n zakje heen? Ik hen van die katoenen zakjes die best grof mazig zijn.

Groetjes,

LAM

Johan123

Beste,

Als ik pellets gebruik dan gaan deze in een hopzakje. Wel zorg ik ervoor dat er genoeg ruimte is zodat ze goed kunnen opzwellen. Bij mij blijft alles mooi in het hopzakje en geeft dus geen troep.

Gr. Johan

Snelbier

Katoenen zakjes zijn mijn favoriet voor pellets bij koken. Er gaat wel wat doorheen, maar geeft geen filterproblemen.
Losse pellets in de Brew Monk heb ik regelmatig vieze drab in de ketel, daarna moeilijk te filteren. Soort gel, smurfensnot.
Bij drooghop gaan de pellets los in gistvat, zakken dan wél netjes uit. Voor bottelen een fijn filter aan de slang tegen laatste gruis.

De zakjes zijn na gebruik zo goor dat ik niet eens meer probeer ze te hergebruiken.

LAM

Citaat van: Johan123 op 21-10-2020  03:11 uBeste,

Als ik pellets gebruik dan gaan deze in een hopzakje. Wel zorg ik ervoor dat er genoeg ruimte is zodat ze goed kunnen opzwellen. Bij mij blijft alles mooi in het hopzakje en geeft dus geen troep.

Gr. Johan

Top! Ga ik dat proberen. Wat voor hopzakjes gebruik je? Ik heb deze van Arsegan:

LAM

Citaat van: Snelbier op 21-10-2020  06:12 uKatoenen zakjes zijn mijn favoriet voor pellets bij koken. Er gaat wel wat doorheen, maar geeft geen filterproblemen.
Losse pellets in de Brewmonk heb ik regelmatig vieze drab in de ketel, daarna moeilijk te filteren. Soort gel, smurfensnot.
Bij drooghop gaan de pellets los in gistvat, zakken dan wél netjes uit. Voor bottelen een fijn filter aan de slang tegen laatste gruis.

De zakjes zijn na gebruik zo goor dat ik niet eens meer probeer ze te hergebruiken.

Kijk, dit geeft maar weer aan hoe uiteenlopend de ervaringen zijn met hoppellets. De een heeft nergens last van en de ander houdt een snotterige substantie over die ook buiten het zakje treedt...

Jan de Graaff

Ik gebruik nagenoeg alleen maar pellets; ik vind ze erg makkelijk te verwerken en te bewaren.
Hiervoor heb ik een hopspider; dat werkt ideaal. Er zijn er talloze te vinden in alle maten en prijzen.
Over het algemeen kun je, als je de tijd hebt, bij Ali de goedkoopste vinden en heb je de meeste keuze.

LAM

Citaat van: JanDeGraaff op 21-10-2020  10:38 uIk gebruik nagenoeg alleen maar pellets; ik vind ze erg makkelijk te verwerken en te bewaren.
Hiervoor heb ik een hopspider; dat werkt ideaal. Er zijn er talloze te vinden in alle maten en prijzen.
Over het algemeen kun je, als je de tijd hebt, bij Ali de goedkoopste vinden en heb je de meeste keuze.

Met Ali heb ik als arme student ervaring genoeg! Ik zal eens kijken of ik wat moois kan vinden.

middelaersch

Citaat van: Snelbier op 21-10-2020  06:12 uDe zakjes zijn na gebruik zo goor dat ik niet eens meer probeer ze te hergebruiken.

Binenste buiten keren, even spoelen, klaar  :weetniet:
Ze worden niet meer helder wit, maar dat maakt niks uit. Uiteindelijk wordt toch alles gekookt.

Ander onderwerp: als je een hopspider koopt, let dan op dat die grof genoeg is. Ik heb er een met een maaswijdte van 200 micron, en ik heb het idee dat die mazen te veel dicht slibben, waardoor het rendement van het hop onvoldoende is. Daarom gebruik ik nu weer hopzakjes.
Misschien dat ik nog eens een spider met een maaswijdte van 800 micron koop, in de hoop dat dat beter werkt.

M.b.t. hop rendement is het natuurlijk het beste om de hop los in de ketel te doen, maar bij een automaat levert dat weer andere problemen op.

guidomarree

Citaat van: middelaersch op 21-10-2020  12:44 uBinenste buiten keren, even spoelen, klaar  :weetniet:
Ze worden niet meer helder wit, maar dat maakt niks uit. Uiteindelijk wordt toch alles gekookt.

Ander onderwerp: als je een hopspider koopt, let dan op dat die grof genoeg is. Ik heb er een met een maaswijdte van 200 micron, en ik heb het idee dat die mazen te veel dicht slibben, waardoor het rendement van het hop onvoldoende is. Daarom gebruik ik nu weer hopzakjes.
Misschien dat ik nog eens een spider met een maaswijdte van 800 micron koop, in de hoop dat dat beter werkt.

M.b.t. hop rendement is het natuurlijk het beste om de hop los in de ketel te doen, maar bij een automaat levert dat weer andere problemen op.

Je kan ook andersom werken, pellets in de ketel en bij het overhevelen gewoon je hevel in de hopspider. Dan werkt het ook goed genoeg denk ik.

Wat is het probleem dat zich voordoet bij de automaat?

Citaat van: Snelbier op 21-10-2020  06:12 uDe zakjes zijn na gebruik zo goor dat ik niet eens meer probeer ze te hergebruiken.

Uitspoelen en mee in de was, dan komen ze er schoon genoeg uit. Eventueel nog even koken voor gebruik, maar dat is niet echt nodig aagezien ze meekoken in je wort natuurlijk.

middelaersch

Citaat van: guidomarree op 21-10-2020  13:12 uWat is het probleem dat zich voordoet bij de automaat?

Tijdens het koelen laat ik, zodra de temperatuur onder de 80 graden is gezakt, de pomp lopen zodat het koelen efficiënter verloopt.
Als je dan hop, en zeker bloemen, los in de ketel hebt denk ik dat de pomp verstopt raakt.

Jan de Graaff

Citaat van: middelaersch op 21-10-2020  13:19 uTijdens het koelen laat ik, zodra de temperatuur onder de 80 graden is gezakt, de pomp lopen zodat het koelen efficiënter verloopt.
Als je dan hop, en zeker bloemen, los in de ketel hebt denk ik dat de pomp verstopt raakt.
Dat zou ik inderdaad niet doen, los meekoken en dan de pomp aan. Wat je zou kunnen doen is de moutpijp er weer in tijdens het koken en daar dan je hopbellen in. Dan komen ze optimaal vrij in contact met je wort zoals je zou willen, maar worden ze ook goed tegengehouden. Ik weet alleen niet wat dat eventueel doet met de kook (is die wel rollend genoeg dan?) of dat het bodemfilter in de moutpijp dichtloopt door de hopbellen en wat daar vanaf komt.

Overigens is dit niet veel anders dan pellets los in je automaat knikkeren en dan gaan rondpompen met het originele bazookafilter op je pomp-ingang. Dat loopt ook zo vol met alle problemen van dien om uiteindelijk je wort uit de ketel te krijgen... Wat een ramp is dat. Volgens mij is dat het eerste wat iedereen na de eerste keer automaat-brouwen los haalt en onderin de kast opbergt: het bazookafilter.

Snelbier

Citaat van: guidomarree op 21-10-2020  13:12 u.. pellets in de ketel en bij het overhevelen gewoon je hevel in de hopspider. Dan werkt het ook goed genoeg denk ik.
Goed idee, net als spider op het pompgat zetten bij brouw-automaten (ook op dit forum gelezen).
Lukt niet altijd, soms zit er een soort gel in het wort dat alles verstopt.  Zelfde probleem met het meegeleverde bazookafilter.
Toch werkt het bij sommigen.. Misschien is pH ook van belang. Ik doe daar niets mee.

LAM

Citaat van: Snelbier op 21-10-2020  13:49 uGoed idee, net als spider op het pompgat zetten bij brouw-automaten (ook op dit forum gelezen).
Lukt niet altijd, soms zit er een soort gel in het wort dat alles verstopt.  Zelfde probleem met het meegeleverde bazookafilter.
Toch werkt het bij sommigen.. Misschien is pH ook van belang. Ik doe daar niets mee.

Die gel zal wel weer af te leiden zijn van het gebruik van pellets, daar komt tenslotte zo'n snotterige bende van

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 21-10-2020  14:16 uDie gel zal wel weer af te leiden zijn van het gebruik van pellets, daar komt tenslotte zo'n snotterige bende van
Nee hoor, daar heb ik nog nooit last van gehad met pellets; een snotterige bende. Laat staan 'gel' of iets dergelijks. Als je pellets in een te kleine hopsok of leeg thee-zakje stopt, dan kan het een harde, klei-achtige klont worden. Maar een snotterige of gel-achtige substantie, dat heb ik nog nooit gezien.

Laten we elkaar nu niet iets gaan aanpraten wat er niet is. Straks zijn pellets nog om onduidelijke redenen plotseling de nemesis van de hobbybrouwer; totaal onnodig ook. Het gebruik van pellets is prima, vooropgesteld dat je ze juist gebruikt. Hetzelfde voor hopbloemen: die zijn prima om te gebruiken, vooropgesteld dat je ze juist gebruikt.

En dan nog, "onjuist gebruik" van beiden leidt hooguit tot wat irritatie vanwege onverwachte verstoppingen, of iets dergelijk. Niks wat niet op te lossen is terwijl je brouwt of wat je bier laat mislukken. Drie keer vloeken, één keer tieren, probleem oplossen en klaar. Daar leer je van en het gebeurd je niet nog eens.

Snelbier

Citaat van: LAM op 21-10-2020  14:16 uDie gel zal wel weer af te leiden zijn van het gebruik van pellets, daar komt tenslotte zo'n snotterige bende van
ALLEEn bij pellets, en niet altijd. Ik kan niet achterhalen wat het veroorzaakt.  Anderen gebruiken pellets zonder problemen.
Ik gebruik wél pellets, maar niet meer los in de ketel. Dan gaat het prima.
Zal ze zeker niet afraden, en soms heb je geen keuze.  Maar als het kan ga ik voor bellen.
Gezien de zeer wisselende ervaringen moet het in een detail zitten dat we over het hoofd zien.

LAM

Citaat van: JanDeGraaff op 21-10-2020  15:44 uNee hoor, daar heb ik nog nooit last van gehad met pellets; een snotterige bende. Laat staan 'gel' of iets dergelijks. Als je pellets in een te kleine hopsok of leeg thee-zakje stopt, dan kan het een harde, klei-achtige klont worden. Maar een snotterige of gel-achtige substantie, dat heb ik nog nooit gezien.

Laten we elkaar nu niet iets gaan aanpraten wat er niet is. Straks zijn pellets nog om onduidelijke redenen plotseling de nemesis van de hobbybrouwer; totaal onnodig ook. Het gebruik van pellets is prima, vooropgesteld dat je ze juist gebruikt. Hetzelfde voor hopbloemen: die zijn prima om te gebruiken, vooropgesteld dat je ze juist gebruikt.

En dan nog, "onjuist gebruik" van beiden leidt hooguit tot wat irritatie vanwege onverwachte verstoppingen, of iets dergelijk. Niks wat niet op te lossen is terwijl je brouwt of wat je bier laat mislukken. Drie keer vloeken, één keer tieren, probleem oplossen en klaar. Daar leer je van en het gebeurd je niet nog eens.
Thanks voor de duidelijke uitleg! Nu kan ik weer zelfverzekerd gaan brouwen binnenkort hahaha.

middelaersch

Citaat van: JanDeGraaff op 21-10-2020  13:45 uWat je zou kunnen doen is de moutpijp er weer in tijdens het koken en daar dan je hopbellen in. Dan komen ze optimaal vrij in contact met je wort zoals je zou willen, maar worden ze ook goed tegengehouden. Ik weet alleen niet wat dat eventueel doet met de kook (is die wel rollend genoeg dan?) of dat het bodemfilter in de moutpijp dichtloopt door de hopbellen en wat daar vanaf komt.

Daar heb ik wel even over gedacht, maar ik kan me niet goed voorstellen dat je een goede rollende kook krijgt als je de moutpijp tijdens het koken weer in de ketel zet. Dat ga ik niet eens proberen.

Citaat van: JanDeGraaff op 21-10-2020  13:45 uVolgens mij is dat het eerste wat iedereen na de eerste keer automaat-brouwen los haalt en onderin de kast opbergt: het bazookafilter.

Dat bazooka filter heb ik ook de eerste keer automaat-brouwen niet gebruikt. :biersmile:

Jacques

Citaat van: Snelbier op 21-10-2020  06:12 uDe zakjes zijn na gebruik zo goor dat ik niet eens meer probeer ze te hergebruiken.

Ik gebruik bij voorkeur pellets. Ze nemen veel minder ruimte in in de koelkast. Daarnaast geven ze sneller hun aroma af.

Hoppellets gebruik ik in combinatie met fijnmazige nylon filterzak (die ik gebruik als hopspider) bij het koken. Daarnaast gebruik ik nylon hopsokken voor het koudhoppen. De (geweven) nylon filterzak en hopsok laat ik eerst weken in een oplossing met Enzybrew 10 en daarna gaan ze mee met de kookwas. De filterzak gaat nu een aantal jaren mee en heeft een wat bruingroene verkleuring. Verder is hij goed schoon.

Andert

Citaat van: Jacques op 21-10-2020  22:38 uHoe snel de vergisting gaat ligt aan de gist. Vooral de hoeveelheid gist heeft grote invloed, maar ook de levenskracht van de gist. Ook de vergistingstemperatuur maakt veel uit.

Het is zelfs mogelijk dat de vergisting al na 1 dag klaar is...
Wat is de maaswijdte van de zak die je hiervoor gebruikt?

Jacques

Citaat van: Andert op 22-10-2020  07:36 uWat is de maaswijdte van de zak die je hiervoor gebruikt?

100 micron

https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html

Andert

Citaat van: Jacques op 22-10-2020  21:11 u100 micron

https://www.unibrew-nederland.nl/monofilament-filter-zak-100-micron.html
En niet eens heel duur. Dank voor de info.

Jacques

Citaat van: Andert op 22-10-2020  07:36 uWat is de maaswijdte van de zak die je hiervoor gebruikt?

Ik zie nu pas dat het in dit topic niet gaat over hopspiders...  ;D

Andert

Citaat van: Jacques op 22-10-2020  22:12 uIk zie nu pas dat het in dit topic niet gaat over hopspiders...  ;D
Ha ha! Ik dacht ook dat ik ergens anders op reageerde.

Jacques

Citaat van: Andert op 22-10-2020  22:15 uHa ha! Ik dacht ook dat ik ergens anders op reageerde.

Ondertussen staat alles waar het thuis hoort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.