Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste zelfgemaakte receptuur  (gelezen 1632 keer)

Offline Rootsman

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Eerste zelfgemaakte receptuur
« Reactie #25 Gepost op: 22-10-2020 10:11 u »
Ok, het is inderdaad een xl pak. Benieuwd wat de ervaring van anderen is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 22-10-2020 10:33 u »
Meestal gebruik in MrMalty om te berekenen of ik genoeg gist heb. In dit geval zit je aan de magere kant, een 2e pak zou niet mistaan. Eventueel zou je een giststarter kunnen maken, maar kan me voorstellen dat je je daar nog niet aan wil wagen ;).

Weet niet of je al besteld hebt, anders zou je ook de Lallemand Abbaye kunnen gebruiken, herken veel van de karaktereigenschappen van Chimay in die gist ('warme beenham'). 2 zakjes en je hebt ruim voldoende voor dit recept.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 22-10-2020 21:20 u »
Dankjewel Teun :)

Over de starter had ik eerlijk gezegd niet nagedacht, dacht dat dit niet nodig zou zijn met de Wyeast gisten. Raad je aan 2 verpakkingen te kopen?

Moet nog beetje uitproberen in de brewfather app, ook dat is mijn eerste keer :)

Gr Ruud

Naar mijn idee rekent Brewfather te veel gist uit, dat is zeker het geval voor niet gehydateerde gedroogde gist.
Uit een recent webinar van Fermentis is gebleken dat wel of niet hydrateren niets uitmaakt. Eerder was dit door mij ook al vastgesteld.

Ziet er zo snel bekeken prima uit! De Wyeast 1214 (Chimay) is een mooie gist!

Mijn vermoeden is dat de Wyeast 1214 en de Fermentis Be-256 dezelfde oorsprong hebben. In ieder geval vond ik dat een bier dat ik onlangs vergist heb met de Be-256 erg veel weg hebben van Chimay Blauw.

Offline Rootsman

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 23-10-2020 19:35 u »
Kan iemand uitleg geven bij zo een gistberekening met Mr Matly?
Hoeveel gist heb je nodig voor 20 liter wort? Hoeveel gistcellen geeft een pakje gedroogde gist, hoe verhoudt dit zich tot een vloeibare Wyeast gist?
Een uitleg met prinsscreen zou helemaal geweldig zijn! :)

Alvast bedankt

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 23-10-2020 19:53 u »
Naast je volume wort is je begin SG van belang.

Zelf gebruik ik de Yeast Pitch Rate Calculator van Brewersfriend https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ maar het idee is hetzelfde.

Je vult je SG, volume, productiedatum gist en andere parameters in en laat het programma bereken hoeveel gist je nodig hebt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 23-10-2020 21:48 u »
Kan iemand uitleg geven bij zo een gistberekening met Mr Matly?
Hoeveel gist heb je nodig voor 20 liter wort? Hoeveel gistcellen geeft een pakje gedroogde gist, hoe verhoudt dit zich tot een vloeibare Wyeast gist?
Een uitleg met prinsscreen zou helemaal geweldig zijn! :)

Alvast bedankt

Mr Malty heeft daar zelf in voorzien...
http://www.mrmalty.com/pitching.php

Overigens maakt Mr Malty een onderscheid in onder- en bovengist. Eigenlijk had in de formule de vergistingstemperatuur opgenomen moeten worden. Naar mate de vergistingstemperatuur hoger is heb je minder gist nodig. Overigens krijg je wel meer hogere alcoholen en esters als je vergist bij hoge temperatuur en weinig gist ent. Uitzondering hierop zijn de kveik gisten. Maar ook bij deze gisten krijg je meer esters door een hogere vergistingstemperatuur, zij het veel minder dan bij de meeste andere gisten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 26-10-2020 13:34 u »
Mijn vermoeden is dat de Wyeast 1214 en de Fermentis Be-256 dezelfde oorsprong hebben. In ieder geval vond ik dat een bier dat ik onlangs vergist heb met de Be-256 erg veel weg hebben van Chimay Blauw.

Ikzelf zie vooral overeenkomsten tussen de W1214 en de Lallemand Abbaye. In ieder geval fijne korrels!

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #32 Gepost op: 26-10-2020 15:54 u »

Interessant. Misschien eens een brouwsel in drieŽn splitsen:

- opkweek Chimay
- BE-256
- Wyeast 1214 of Lallemand Abbaye

(ik heb slechts voor drie 5 liter flessen plaats in de gistkast...)

Ik zal eens beginnen met een Chimay tripel te kopen. Ik heb een tripel met BE-256 staan die ik onlangs heb gebrouwen.
Interessant om te vergelijken.

Die tripel met BE-256 is erg lekker, die gist ga ik vaker gebruiken. Ik heb eerder ongeveer hetzelfde recept met T-58 gebrouwen, maar dat vond ik minder geslaagd.

Tags: