Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bock. Darryl Richman, Classic Beer Style Series nr 9  (gelezen 5210 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Bock. Darryl Richman, Classic Beer Style Series nr 9
« Gepost op: 18-04-2006 21:25 u »

Bock
Darryl Richman

Klik op het plaatje om het boek te bestellen.

Darryl Richman
Bock. Classic Beer Style Series, deel 9.

Druk (1e, 2e, enz.): Eerste (?)
Jaar uitgifte: 1994
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Brewers Publications, Boulder, Colorado
ISBN nr.: 0-937381-39-x

Aantal pagina's: 162

Indien bekend kostprijs: $ 11,95

Onderwerp boek: Bockbieren, geschiedenis, brouwtechnieken, ingrediŽnten en recepten

Ook dit boek volgt het beproefde recept uit de Classic Beer Style Serie: de geschiedenis van de bierstijl, profielen van de bierstijl en substijlen, ingrediŽnten, brouwtechnieken en tenslotte recepten. Aan de geschiedenis van het bokbier wordt slechts 17 pagina's gewijd, dat had best iets uitgebreider gekund, maar het geeft wel een aardig beeld van de evolutie van het biertype. De profielen van bock gaat over de verschillen tussen de diverse subbierstijlen en voorgangers van de huidige bokbieren: Alt bock, Mittelalter Einbecker bier, Ainpoeckisches Pier, Sankt-Vater-Bier, Dunkles Bock, Helles Bock en Maibock, Doppelbock en overige bokbier stijlen (ijsbock en Amerikaanse Bock). Zoals je ziet zijn dit alle Duitse biertypen op de Amerikaanse bok na. En hier vind ik het boek jammerlijk de mist in gaan. De auteur had zich er van kunnen vergewissen dat er in Nederland een bloeiende bokbiertraditie is. Dat was zelfs in 1994 bekend. Het bokbierfestival was hier toen al lang traditie en bijna alle brouwerijen maakten een bokbier.

De ingrediŽnten van het Duitse bockbier passeren de revu en wegens het afwezig zijn van de Nederlandse bokbieren komt er uiteraard geen suiker aan te pas. Opmerkelijk genoeg meldt de auteur dat de continentale (Europese) mouten tegenwoordig goed gemodificeerd zijn (dat wil zeggen dat zij een relatief hoog opgelost eiwitgehalte hebben) en een laag totaal eiwitgehalte. Deze mouten kunnen gemakkelijk met een eenstapsinfusie maischmethode verwerkt worden, net zoals de Engelse en Amerikaanse mouten, zo staat er in het boek. Vervolgens pakt de auteur in de brouwmethoden uit met ellenlange decoctiebrouwmethoden die toegepast zouden worden in professionele bockbierbrouwerijen in Duitsland. Is dit het ondertussen befaamde conservatisme van de brouwwereld? Nou, niet helemaal. De decoctiemethode zou nodig zijn om voldoende dextrinen en melanoidinen te maken die het hart vormen van een goede bok. Als aanwijzing voor de hobbybrouwers geeft de auteur mee dat een meerstaps infusiemethode bij bockbieren prima kan, maar dat er dan wel wat meer caramelmout gebruikt moeten worden en lekker veel MŁnichmout. Blijkbaar houden de professionele Duitse brouwerijen toch liever vast aan hun beproefde brouwmethoden dan wat te gaan experimenteren met andere moutsoorten.

Verder passeren alle brouwstappen de revu, waarbij die over de gist en het gebruik ervan erg interessant zijn. Hoeveelheden gist, temperaturen bij de vergisting en lagering, diacetylrust en al dat soort zaken bespreekt hij behoorlijk uitputtend.

Slechts 7 recepten worden er in het boek gegeven en dat vind ik wat weinig. Er zijn zoveel mooie bockbieren in Duitsland op de markt met toch aardig wat variatie (subtiel, Jacques, dat geef ik toe, maar toch). Twee lichte bokken, ťťn donkere bok, een dubbelbok en drie historische recepten vind ik toch aan de magere kant. Gelukkig kun je met dit boek in de hand zelf wel een paar mooie recepten bedenken. Opmerkelijk vind ik dat er bij de recepten wel staat hoeveel hop je moet gebruiken, maar niet welke hop. Men gaat uit van een standaard alfazuurpercentage. De recepten bieden wat dat betreft dus nog wel enige opening voor creativiteit.

Tot slot bespreekt de auteur in een bijlage nog een paar commerciŽle bockbieren, waaronder ťťn uit Noorwegen en ťťn uit ItaliŽ (!).

Positieve punten: Tja, het is wederom een mooi exemplaar uit de serie. Je krijgt een mooi overzicht van alles wat met de stijl Bockbier te maken heeft.

Negatieve punten: Zeg nou zelf: een Italiaanse bok opnemen in de bespreking van commerciŽle bieren en de bloeiende bokbiercultuur in Nederland totaal negeren, dat kan toch niet? Ik geef toe dat de Nederlandse bokken behoorlijk afwijken van die uit Duitsland, maar er geen woord aan wijden gaat me te ver, zo chauvinistisch ben ik dan ook wel weer. Verder is het boek hier en daar niet erg diepgaand.

Voor wie is het boek bedoeld? Gevorderden ťn experts. Het boek is toch niet toegankelijk genoeg voor beginners.

Eindcijfer boek (een rapportcijfer van 1 tot en met 10): 7

Tags: bockbier