Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overzicht welke bierstijl brouwen in welke maanden  (gelezen 1865 keer)

Offline Sir Wicked III

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Overzicht welke bierstijl brouwen in welke maanden
« Gepost op: 19-10-2020 16:29 u »
Ik heb volgens mij hier op het forum eens een schema gezien waar een aantal seizoensgebonden bierstijlen op een kalender geplot stonden en dan specifiek van wanneer je deze zou moeten brouwen (Bijvoorbeeld Bock rond juni-juli om rond augustus te kunnen drinken). Nu ben ik al een half uur bezig geweest met de zoekfunctie om deze op het forum te vinden, maar tot nu toe zonder resultaat. Iemand die toevallig weet in welk topic deze staat/stond? Ik zou deze in mijn brouwhok willen hangen als decoratie en inspiratie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Overzicht welke bierstijl brouwen in welke maanden
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2020 16:47 u »
Ik denk dat je dit draadje bedoelt?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=11432.0

De zoekfunctie van het forum werkt naar mijn mening niet zo best.
Ik zoek meestal via Google, met de volgende syntax:

brouwkalender site:hobbybrouwen.nl

Door achter de zoekterm 'site:hobbybrouwen.nl' te typen geef je Google opdracht om alleen op die website te zoeken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2020 19:39 u »
dan specifiek van wanneer je deze zou moeten brouwen (Bijvoorbeeld Bock rond juni-juli om rond augustus te kunnen drinken).

Leuk hoor zo'n kalender....maar je brouwt natuurlijk het bier wat jij wilt drinken wanneer jij wilt ? Een witbier in de winter... :brouwen:  En RIS in de zomer... :brouwen:   Leuke van zo'n hobby is : Jij brouwt wat jij wilt, wanneer jij wilt... ;) :brouwen:  Je hebt met niemand iets te maken !!!

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2020 20:34 u »
Leuke van zo'n hobby is : Jij brouwt wat jij wilt, wanneer jij wilt... ;) :brouwen:  Je hebt met niemand iets te maken !!!
Ja, duhhh, dat is een open staldeur zo breed die je probeert in te trappen... Maar, ik begrijp wel wat TS bedoeld; ik vind het ook lekker om in mei als de zon weer goed doorkomt en de temperatuur eindelijk weer boven de 20C komt een lekker zelfgebrouwen witbiertje open te trekken. Moet je 'm wel hebben staan en dus op tijd zijn begonnen om 'm brouwen...
Daar komt de kalender, als bedoelt, van pas.

Ik ga ook geen boerenkool in juli eten of spruitjes in mei gewoon omdat het kan. Er zijn grenzen... nou ja; ik heb grenzen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2020 21:00 u »
ik vind het ook lekker om in mei als de zon weer goed doorkomt en de temperatuur eindelijk weer boven de 20C komt een lekker zelfgebrouwen witbiertje open te trekken.

Snap ik natuurlijk, maar daar heb je toch geen kalender voor nodig? Of die "kalender" maak je toch simpel zelf... het duur 4-5 weken tot een bier klaar is... Hoe moeilijk is het dan in te plannen wanneer je wat gaat brouwen?  :weetniet:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2020 21:03 u »
Ik eet deels met de seizoenen mee, aangezien we een groentepakket hebben van een (biologische) teler. Maar een bord stamppot moos (boerenkool) met rookworst en ribben smaakt mij ook prima bij 30 graden in hartje zomer.

Dat heb ik ook met bieren. In de zomer zou ik eerder voor een fris bier gaan, maar een Westvleteren gaat er ook prima in op een zomeravond. En in de winter lust ik ook prima een witbier of een IPA.

Ik zou echter geen ondergistend bier brouwen wanneer het 20 graden of warmer is, die bewaar ik voor de koelere maanden.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 19-10-2020 21:32 u »
Hoe moeilijk is het dan in te plannen wanneer je wat gaat brouwen?  :weetniet:
Dat is een punt voor jou; dat is inderdaad niet moeilijk.

Ik heb die kalender eigenlijk, min of meer, in mij hoofd zitten; ik draag al 20 jaar geen horloge meer en gebruik ook al vrijwel net zo lang geen fysieke kalender meer. Maar, ik moet toegeven, ik vergeet wel ook eens wat en dan heb ik ff niks. Tenminste, niks van mijzelf. Dus ik kan mij ook best wel voorstellen dat iemand een nut heeft voor een fysieke kalender, zeker als zij of hij hem in een brouwhok wil ophangen ter decoratie en inspiratie.

Maar je kunt, inderdaad, ook even gaan zitten en een paar weken terug rekenen voor een bierstijl en dat dan op een kalender invullen. Of je pakt iets wat iemand anders heeft gemaakt en gaat daar dan vanuit.
En als je dat laatste niet terug kunt vinden, kun je het vragen aan je medeforumgebruikers of zij (nog) weten waar het staat.
... Hmmm... dit komt mij opeens best bekent voor... Oh, wacht!

Offline Sir Wicked III

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 20-10-2020 12:57 u »
Ik denk dat je dit draadje bedoelt?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=11432.0

Mijn dank is groot. Het is inderdaad dat draadje en dan specifiek de home brewing calender op pagina 3 die BrouwMout.nl geeft waar het mij om ging.

Natuurlijk is inplannen niet zo moeilijk, maar als beginnend brouwer is alle informatie welkom. En sommige informatie is altijd handig om achter de hand te hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 20-10-2020 22:42 u »
...
De zoekfunctie van het forum werkt naar mijn mening niet zo best.
Ik zoek meestal via Google, met de volgende syntax:

brouwkalender site:hobbybrouwen.nl

Door achter de zoekterm 'site:hobbybrouwen.nl' te typen geef je Google opdracht om alleen op die website te zoeken.

Als je de desktop versie van het forum gebruikt kun je het zoekvenster gebruiken onder de indexpagina van dit forum.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #9 Gepost op: 21-10-2020 12:27 u »
Als je de desktop versie van het forum gebruikt kun je het zoekvenster gebruiken onder de indexpagina van dit forum.

Ik had het over de zoekfunctie rechtsboven op het scherm, de google functie onder de indexpagina was me niet eerder opgevallen.
Die doet denk ik exact hetzelfde als wat ik beschreef, handig!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21-10-2020 21:38 u »
Ik had het over de zoekfunctie rechtsboven op het scherm, ...

Ik gebruik meestal de zoekfunctie via de menubalk. Je hebt dan de mogelijkheid om via "Geavandveerd zoeken" meer zoekparameters op te geven.

Tags: