Gist aftappen na hoofdvergisting in plaats van overhevelen

Gestart door Brouwerij KOR, 18-10-2020 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Hoi 🙋🏼‍♂️

Ik ben nieuw op dit forum en pas begonnen met bierbrouwen.
Ik vraag me af war de meeste van jullie doen na de hoofdvergisting van 5/6 dagen.
Kan ik de gist aftappen in plaats van overhevelen voor de navergisting? Waar is dit goed voor?
Ik gebruik een Brew Monk 30l vergistingsvat waarmee het mogelijk is de gistslurrie af te tappen.

Alvast bedankt,

Groet Ruud

CeesM

Als je een gistvat hebt met gistaftap mogelijkheden, kan je dat beter doen. Wel eerst je waterslot er af halen, anders zuigt het water naar binnen.

Het aftappen is beter zodat er zo weinig mogelijk contact is met de dode gistcellen.

Brouwerij KOR

Bedankt voor je snelle reactie! En is het correct om dit na de hoofdvergisting van 5/6 dagen te doen?
Hoelang is dan ongeveer de navergisting? Ik wil eigenlijk na 14 dagen na brouwdag afvullen.

Groet Ruud

SVB

Ik tap na een dag of 3 af en dan 2-3 dagen later weer.
Die 14 dagen is wel een ideale situatie en niet gebaseerd op metingen... dus zou meten en aan de hand daarvan bepalen of je gaat afvullen of niet (en dus niet op een vooraf bepaalde datum)

CeesM

Ik zou de gist aftappen als de hoofdgisting voorbij is. Daar staat geen tijdsbestek bij dus kan het tussen de 3 en 6 dagen zijn. Het afvullen kan beter als je bier helemaal uitgegist is. Bij mij is dat standaard tussen de 2,5 á 3 weken na enting.

Brouwerij KOR

@SVB wat bedoel je met metingen? De sg waarde of de hoeveelheid bubbelen van het waterslot?
Fijn dat er zo snel reacties zijn 😊

Brouwerij KOR

Is het dan ook zo dat de meeste thuisbrouwers zonder gistaftapmogelijkheden dan dus na de hoofdvergisting overhevelen naar een ander vat? Deze stap was mij niet bekend tot op heden.

daanvandervleuten

Ik tap eigenlijk nooit af.
Heb 'n fermzilla, daar zakt de gist mooi in de opvang. (kun je 'de gist wel hergebruiken, als je nog een keer wilt brouwen met dezelfde gist)

Als de vloeistof geklaard is, roer ik er voorzichtig de bottelsuiker door en gebruik ik een hevel om te bottelen.

Als er erg veel gist rondhangt, of ik wil nog dryhoppen, lageren, hevel ik over.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 18-10-2020  22:12 uIs het dan ook zo dat de meeste thuisbrouwers zonder gistaftapmogelijkheden dan dus na de hoofdvergisting overhevelen naar een ander vat? Deze stap was mij niet bekend tot op heden.

Er zijn ook hobbybrouwers die niet overhevelen en de gist op het bier laten.

Zelf tap ik meerdere keren gist af. Zodra de vergisting minder intensief is begin ik daarmee. Hierdoor heb je minder last van autolyseproducten in je bier. Maar de meningen daarover zijn verdeeld.
Zelf heb ik diverse keren in de keuken van grote commerciële brouwerijen mogen kijken. Daar is de opvatting dat je er goed aan doet om het bier te ontdoen van de gist.

Snelbier

Citaat van: Rootsman op 18-10-2020  22:12 uIs het dan ook zo dat de meeste thuisbrouwers zonder gistaftapmogelijkheden dan dus na de hoofdvergisting overhevelen naar een ander vat? Deze stap was mij niet bekend tot op heden.
Inderdaad.  Als je geen gist kan aftappen (geldt voor meeste thuisbrouwers) dan is de enige mogelijkheid overhevelen naar ander vat.
Met risico op besmettingen en oxidatie. Onder ander daarom hevelen velen niét over, tenzij het bier langer dan normaal (3-4 weken?) moet wachten op bottelen.
En dan hevelen vlak na hoofdgisting, als waterslot / CO2-vorming nog iets actief is. Beperkt oxidate..

Met meten bedoelt SVB dat je SG meet op het moment dat je denkt dat het bier is uitvergist. Dus echt SG meten, waterslot-bubbels is slechts een indicatie..
Vervolgens meerdere dagen tot een week later weer SG meten.  Als SG niet meer daalt is het bier uitvergist, gereed voor bottelen.

SVB

Dank Snelbier, inderdaad dat bedoel ik. Met enkel '2 weken' heb je geen idee wat je gist heeft gedaan en of je daadwerkelijk klaar bent om te gaan bottelen.

Brouwerij KOR

Top, bedankt voor jullie reacties. het is duidelijk nu :)
Ik zal het topic sluiten.

Groet Ruud

Jacques

Het slotje is door mij verwijderd.

Het is namelijk niet gebruikelijk op dit forum om topics te sluiten.
Uitzondering hierop zijn topics in het Prikbord als een product verkocht is en topics waarin de gemoederen hoog oplopen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.