Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen zurig door WB-06?!  (gelezen 1445 keer)

Offline Glas Halfvol

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Weizen zurig door WB-06?!
« Gepost op: 23-07-2021 15:46 u »
Hi allen,

Ik heb nu twee keer een Weizen gebrouwen en ben voor mijn gevoel erg schoon te werk gegaan, hij is echter beide keren best zurig geworden. Niet direct een smaak alsof hij niet goed is, maar ik associeer het ook niet met de klassieke Weizen smaak (banaan, esters).

Ik heb zelf het vermoeden dat het door het gist (WB-06) komt, wat zijn jullie ervaringen met dit type gist? Laat dit een zuurtje achter? Als het volgens jullie niet door het gist komt, wat kan dan nog meer de zurige smaak veroorzaken? Infectie kan je nooit uitsluiten, maar lijkt me stug gezien het zeer uitgebreide schoonmaken. Andere bieren met zelfde manier van schoonmaken waren niet zuur.

Dank voor het meedenken!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Weizen zurig door WB-06?!
« Reactie #1 Gepost op: 23-07-2021 16:41 u »
WB-06 geeft geen zuurtje, tenzij je heel warm vergist 25+C bij een hoog begin SG.

Weizen en Witbier zijn nu eenmaal heel erg gevoelig voor infecties vanwege de geringe hoeveelheid hop die d'r in gaat. Je kunt je jezelf mogelijk een klein beetje marge geven door zeer laag alfazuur hoppen te gebruiken.

Ingo

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-07-2021 17:39 u »
Smaakomschrijving blijft lastig. Wat noem je 'zuur',  of is het wat anders.
WB06 noem ik eerder wat 'wrang', of leeg ten opzichte van andere gisten..  En zelfs dat kan een keuze zijn in je bier/recept.
Beste voorbeeld vind ik mijn Skuumkoppe-variant, meermaals vergist met BrewfermTop-gist, leek er aardig op.
 Naar aanleiding van dit forum eens WB06 gebruikt, om het meer 'Weizen' te geven.. Miskleun, het leek nergens meer op en was eigenlijk gewoon VIES.
In andere recepten smaakte WB06 wél goed, maar banaan heb ik er nooit uitgehaald.
Houd ook in de gaten dat WB06 een diastaticus-gist is.. Gist vér door, dus weinig restsuikers, dus droger/wranger bier.
Proost,  Snelbier

Offline Eriks

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-07-2021 18:32 u »
Hi allen,

Ik heb nu twee keer een Weizen gebrouwen en ben voor mijn gevoel erg schoon te werk gegaan, hij is echter beide keren best zurig geworden. Niet direct een smaak alsof hij niet goed is, maar ik associeer het ook niet met de klassieke Weizen smaak (banaan, esters).

Ik heb zelf het vermoeden dat het door het gist (WB-06) komt, wat zijn jullie ervaringen met dit type gist? Laat dit een zuurtje achter? Als het volgens jullie niet door het gist komt, wat kan dan nog meer de zurige smaak veroorzaken? Infectie kan je nooit uitsluiten, maar lijkt me stug gezien het zeer uitgebreide schoonmaken. Andere bieren met zelfde manier van schoonmaken waren niet zuur.

Dank voor het meedenken!

Mijn weizen met deze gist was ook zuur de eerste maand nadat ik ze gebotteld had. Daarna is het helemaal weg getrokken en komt een lichte banaan smaakje voor terug

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-07-2021 19:27 u »
Ik heb geen goede ervaringen met WB-06 voor een weizen.
probeer eens de Danstar Muinch Classic, en dan vergisten op 18 graden.
Veel beter resultaat!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 23-07-2021 20:28 u »
De WB-06 is zeer nauw verwant aan de gist van Duvel. M.i. prima voor een Saison (mogelijk gemixed met T58), een blond of enkel. Niet voor een stijl echte Weizen of Wit

Ingo

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #6 Gepost op: 29-07-2021 18:33 u »
Na een aantal pogingen met WB06 zijn wij overgestapt op M20 - Bavarian Wheat. Veel fijnere gist vinden wij. Bij 18 gr erg clean. Bij 21 graden volle bak zoet en banaan.....

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2021 08:08 u »
Ik heb er nog nooit banaan uitgehaald, wel kruidnagel. M20 is een zeer vergevende gist. Vorig jaar heb ik er een weizen mee gebrouwen in een kamer waar het bijna 30 graden was. Heel snel uitvergist, geen bijsmaken. Laten proeven door mensen die door hun hobby (jagen) vaak in Duitsland komen, en ze waren er zeer enthousiast over.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2021 10:43 u »
Helemaal eens, WB06 is een slechte weizen gist. Ben ook groot fan van de M20.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2021 11:58 u »
Helemaal eens, WB06 is een slechte weizen gist. Ben ook groot fan van de M20.
Ik sluit mij hier bij aan

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2021 13:06 u »
[...] Ben ook groot fan van de M20.

Ik ook, al een paar smakelijke tarwebieren mee gebrouwen.

Offline Glas Halfvol

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06-08-2021 14:11 u »
Veel dank voor al jullie reacties! M20 staat op de lijst voor een volgende Weizen :)

Een WIPA die ik gebrouwen heb met wb06 heeft ook het zuurtje, dus het ligt ook niet aan de hoeveelheid hop lijkt me.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-08-2021 20:37 u »
Voor wat het waard is, net een WB-06 brouwsel op dat vergist is op 22C (4 dagen) en vervolgens 25C (2 dagen).

Zeker en vast banaan! En zurig zou ik niet zeggen…

Ik zal nog eens een duo op de lijst zetten met de MJ als vergelijking.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 09-08-2021 22:05 u »
Ben ook groot fan van de M20.

Dat die gestopt zijn met hun 500 g verpakkingen... Ik snap het niet... :nut:. Ik ben fan... :groots: En de WB06 is een witbier gist !!!  :brouwen:

Tags: