Geforceerd carboniseren

Gestart door André de Laat, 18-10-2020 00:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André de Laat

Lotgenoten,

Sinds een jaar of 2 gebruik ik kegs. Bottelen was ik meer dan zat. Vanuit mijn Brewbuckets vul ik mijn kegs. Ik vul ze, zet ze op 3 bar CO2 druk. Na een paar dagen drinkbaar. De CO2 is door mijn jongbier opgenomen. Ik ben reuze benieuwd wie dat ook zo doet. Ik zet de kegs gewoon op kamertemperatuur.

Groet,

André.

Guppie

Ik ook, rond de 3 bar op kamertemperatuur.
Paar keer rollen en de eerste dag af en toe opnieuw de koolzuur er op tot 3 bar.

André de Laat

Citaat van: Guppie op 18-10-2020  00:20 uIk ook, rond de 3 bar op kamertemperatuur.
Paar keer rollen en de eerste dag af en toe opnieuw de koolzuur er op tot 3 bar.

Jij doet het ook zo? Geweldig joh! Ik dacht dat ik de enige was. Nóg iemand?

volleybaltrainer

Hier nog een ongeduldige brouwer. Ik vul de kegs met koud bier (4 graden) vanuit de brewbucket.
Dan 3 bar erop en dan 5 minuten rollen, als je dit 3 keer herhaalt, dan kun je direct je eerste biertje tappen.
Hierna zet ik het bier onder 1 bar in de koelkast.

Groeten Marco

TimW

Citaat van: volleybaltrainer op 18-10-2020  08:43 uHier nog een ongeduldige brouwer. Ik vul de kegs met koud bier (4 graden) vanuit de brewbucket.
Dan 3 bar erop en dan 5 minuten rollen, als je dit 3 keer herhaalt, dan kun je direct je eerste biertje tappen.
Hierna zet ik het bier onder 1 bar in de koelkast.

Groeten Marco

Zo carboniseer ik ook.

Groet Tim

Henielma

Geforceerd carboniseren doe ik ook bij bijna al mijn bieren. Behalve de zware bieren en de Weizens, die doe ik nog op de fles. De soda kegs vul ik vanuit mijn Fermentasaurus gistvat. De kegs laat ik daarna in  4 dagen bij 6  ºC staan met 1.3 bar druk erop.
Het laatste ondergistende brouwsel heb ik onder 1 bar druk vergist en direct onder druk in de kegs afgevuld.

Guppie

Binnenkort ga ik het wel veranderen, ik heb zo'n pompje met bruissteen op de kop getikt, rond pompen en koolzuur er op. Ben benieuwd hoe dat gaat.

seed7

Koud bier in fust.
Bruissteentje in de fust, op de bodem.
Gewenste verzadigingsdruk op de kop instellen.
Heel langzaam CO2 door het bruissteentje, via een rotameter. Snelheid met de toevoerdruk regelen. Een fust is maar klein dus heel langzaam 0.01-0.1 l/m oid. Het is de bedoeling dat de CO2 oplost, niet dat de kopdruk verhoogd wordt.
Als het bier verzadigd is stopt de flow vanzelf en je ziet de kopdruk een heel klein beetje oplopen.

Ingo

beun

Ik doe af en toe weleens een keg of dolium afvullen. ik vind de smaak dan vaak ook iets beter in vergelijking met bier op fles uit dezelfde batch. Nadeel van fust vind ik dat je niet allerlei verschillende biertjes kunt drinken of serveren aan je gasten.

volleybaltrainer

Citaat van: beun op 18-10-2020  17:02 uIk doe af en toe weleens een keg of dolium afvullen. ik vind de smaak dan vaak ook iets beter in vergelijking met bier op fles uit dezelfde batch. Nadeel van fust vind ik dat je niet allerlei verschillende biertjes kunt drinken of serveren aan je gasten.
Je kan wel meerder biertjes serveren, maar dan heb je een keezer nodig. Kun je zelf bouwen, of je koopt er één bijvoorbeeld van Mangroves Jack

ExPeteriment

De laatste sg punten van de vergisting sluit ik mijn vat af. Ik heb op einde vergisting dan precies de gewenste hoeveelheid CO2 erin en ik proef dan ook meteen. Zo snel mogelijk drinken is voor mij geen doel op zich. Na een beetje meer rust is het bier veel helderder en lekkerder.

Jacques

Citaat van: beun op 18-10-2020  17:02 uNadeel van fust vind ik dat je niet allerlei verschillende biertjes kunt drinken of serveren aan je gasten.

Voor mij is dat de reden waarom ik al een hele tijd weinig gebruik maak van mijn tapinstallatie. Ik vind het leuk om steeds een ander biertje te drinken.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 18-10-2020  22:06 uVoor mij is dat de reden waarom ik al een hele tijd weinig gebruik maak van mijn tapinstallatie. Ik vind het leuk om steeds een ander biertje te drinken.

Ik heb een koelkast omgebouwd tot tapinstallatie met twee tapkranen. Werkt super. Zeker aan te raden. Ben begonnen met 19 liter kegs. Later een paar 9,45 liter kegs. Dan kan ik inderdaad wat meer afwisselen.

knifeman

Ik heb een aantal kegs van 10 en 5 liter. Er staan er steeds een drietal in de ijskast met 1 kraan. Gewoon effe dop wisselen. Altijd lekker

seed7

Als je de lijntjes kort houdt, dan kun je van vat naar vat omschakelen met een meerwegkraan en maar een tapkraan hebben.
Als je geen keezer, koeler oid hebt. Engels tappen met de pomp. Geen carbonisatie, gewoon wat er van nature in zit. Geen drukopbouw. En je hoeft je niet druk om temperaturen te maken.

Ingo

wh_birra

Citaat van: knifeman op 19-10-2020  09:25 uIk heb een aantal kegs van 10 en 5 liter. Er staan er steeds een drietal in de ijskast met 1 kraan. Gewoon effe dop wisselen. Altijd lekker
Hoi, dat wil ik nu ook gaan doen. Ik heb sinds vandaag ook een aantal kegjes 1 van 10 en 3 van 5 liter. Maar hoe doe jij dat met je batches? Maak je kleinere batches of doe je een deel ook nog in flessen? Ik heb nu 20 liter triple staan om te keggen / bottelen. Wil die deels met suiker in de keg weg zetten en evt een keg proberen te carboniseren. Als ik nu alles vol doe heb ik nog 1 keg van 5 liter voor een ander brouwsel.  misschien toch nog 5 liter bottelen in 750 ml fles dan maar. Of nog een paar kegjes er bij zien te krijgen :). Had ook eerst gedacht neem de 19 liter keg. Maar die zijn best groot en dus niet handig zonder kegkoelkast o.i.d. Dus toch ook maar kleinere batches overwegen voor meer afwisseling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.