Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geforceerd carboniseren  (gelezen 620 keer)

Offline André de Laat

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geforceerd carboniseren
« Gepost op: 18-10-2020 00:03 u »
Lotgenoten,

Sinds een jaar of 2 gebruik ik kegs. Bottelen was ik meer dan zat. Vanuit mijn Brewbuckets vul ik mijn kegs. Ik vul ze, zet ze op 3 bar CO2 druk. Na een paar dagen drinkbaar. De CO2 is door mijn jongbier opgenomen. Ik ben reuze benieuwd wie dat ook zo doet. Ik zet de kegs gewoon op kamertemperatuur.

Groet,

André.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Guppie

• Senior lid
  • Motus necesse est
Re: Geforceerd carboniseren.
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2020 00:20 u »
Ik ook, rond de 3 bar op kamertemperatuur.
Paar keer rollen en de eerste dag af en toe opnieuw de koolzuur er op tot 3 bar.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2020 00:27 u »
Ik ook, rond de 3 bar op kamertemperatuur.
Paar keer rollen en de eerste dag af en toe opnieuw de koolzuur er op tot 3 bar.

Jij doet het ook zo? Geweldig joh! Ik dacht dat ik de enige was. Nóg iemand?

Offline volleybaltrainer

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2020 08:43 u »
Hier nog een ongeduldige brouwer. Ik vul de kegs met koud bier (4 graden) vanuit de brewbucket.
Dan 3 bar erop en dan 5 minuten rollen, als je dit 3 keer herhaalt, dan kun je direct je eerste biertje tappen.
Hierna zet ik het bier onder 1 bar in de koelkast.

Groeten Marco

Online TimW

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2020 08:55 u »
Hier nog een ongeduldige brouwer. Ik vul de kegs met koud bier (4 graden) vanuit de brewbucket.
Dan 3 bar erop en dan 5 minuten rollen, als je dit 3 keer herhaalt, dan kun je direct je eerste biertje tappen.
Hierna zet ik het bier onder 1 bar in de koelkast.

Groeten Marco

Zo carboniseer ik ook.

Groet Tim

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2020 09:44 u »
Geforceerd carboniseren doe ik ook bij bijna al mijn bieren. Behalve de zware bieren en de Weizens, die doe ik nog op de fles. De soda kegs vul ik vanuit mijn Fermentasaurus gistvat. De kegs laat ik daarna in  4 dagen bij 6  ºC staan met 1.3 bar druk erop.
Het laatste ondergistende brouwsel heb ik onder 1 bar druk vergist en direct onder druk in de kegs afgevuld.

Offline Guppie

• Senior lid
  • Motus necesse est
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2020 10:49 u »
Binnenkort ga ik het wel veranderen, ik heb zo'n pompje met bruissteen op de kop getikt, rond pompen en koolzuur er op. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2020 12:55 u »
Koud bier in fust.
Bruissteentje in de fust, op de bodem.
Gewenste verzadigingsdruk op de kop instellen.
Heel langzaam CO2 door het bruissteentje, via een rotameter. Snelheid met de toevoerdruk regelen. Een fust is maar klein dus heel langzaam 0.01-0.1 l/m oid. Het is de bedoeling dat de CO2 oplost, niet dat de kopdruk verhoogd wordt.
Als het bier verzadigd is stopt de flow vanzelf en je ziet de kopdruk een heel klein beetje oplopen.

Ingo

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2020 17:02 u »
Ik doe af en toe weleens een keg of dolium afvullen. ik vind de smaak dan vaak ook iets beter in vergelijking met bier op fles uit dezelfde batch. Nadeel van fust vind ik dat je niet allerlei verschillende biertjes kunt drinken of serveren aan je gasten.

Offline volleybaltrainer

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2020 17:18 u »
Ik doe af en toe weleens een keg of dolium afvullen. ik vind de smaak dan vaak ook iets beter in vergelijking met bier op fles uit dezelfde batch. Nadeel van fust vind ik dat je niet allerlei verschillende biertjes kunt drinken of serveren aan je gasten.
Je kan wel meerder biertjes serveren, maar dan heb je een keezer nodig. Kun je zelf bouwen, of je koopt er één bijvoorbeeld van Mangroves Jack

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 18-10-2020 18:16 u »
De laatste sg punten van de vergisting sluit ik mijn vat af. Ik heb op einde vergisting dan precies de gewenste hoeveelheid CO2 erin en ik proef dan ook meteen. Zo snel mogelijk drinken is voor mij geen doel op zich. Na een beetje meer rust is het bier veel helderder en lekkerder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Geforceerd carboniseren
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2020 22:06 u »
Nadeel van fust vind ik dat je niet allerlei verschillende biertjes kunt drinken of serveren aan je gasten.

Voor mij is dat de reden waarom ik al een hele tijd weinig gebruik maak van mijn tapinstallatie. Ik vind het leuk om steeds een ander biertje te drinken.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2020 22:34 u »
Voor mij is dat de reden waarom ik al een hele tijd weinig gebruik maak van mijn tapinstallatie. Ik vind het leuk om steeds een ander biertje te drinken.

Ik heb een koelkast omgebouwd tot tapinstallatie met twee tapkranen. Werkt super. Zeker aan te raden. Ben begonnen met 19 liter kegs. Later een paar 9,45 liter kegs. Dan kan ik inderdaad wat meer afwisselen.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 09:25 »
Ik heb een aantal kegs van 10 en 5 liter. Er staan er steeds een drietal in de ijskast met 1 kraan. Gewoon effe dop wisselen. Altijd lekker

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 16:10 »
Als je de lijntjes kort houdt, dan kun je van vat naar vat omschakelen met een meerwegkraan en maar een tapkraan hebben.
Als je geen keezer, koeler oid hebt. Engels tappen met de pomp. Geen carbonisatie, gewoon wat er van nature in zit. Geen drukopbouw. En je hoeft je niet druk om temperaturen te maken.

Ingo

Tags: