Mangrove Jacks pink grapefruit IPA pack

Gestart door BierBas, 16-10-2020 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BierBas

Toch maar even vragen. Ik ben inmiddels bijna klaar met het "brouwen" van de pink grapefruit IPA maar na dryhoppen blijft hij al 4 dagen steken op 1.025 terwijl hij eigenlijk naar de 1.012 moet zakken.

Wat moet ik doen? Laten staan tot het misschien met een wonder verder zakt of bottelen?

Heb graag wat advies over de volgende stap :-)

Dank alvast.

P.s. het gaat om deze: https://mangrovejacks.com/products/pink-grapefruit-ipa-limited-edition

tdp

Hoe heb je de 1.025 gemeten, met een refractometer of een hydrometer?
En wat was het begin SG?

BierBas

Heb hem gemeten met een refractometer. In het recept staat dat je niet moet meten aan het begin maar alleen wat de eind SG moet zijn.  :-X

Fractus

Heb je gecompenseerd voor de gevormde alcohol met je refractometer? De alcohol beïnvloed namelijk je meting ;-) Zie ook https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=refractometer

Heb je ook een hydrometer? Dan zou ik ook even met die meten

Edit: Nog los daarvan trouwens, het is duidelijk dat je bier is uitgegist. Als je SG gedurende 4 dagen constant is kun je wel bottelen. Ik verwacht eigenlijk dat je nog niet wist van het compenseren van je SG-meting, en bij een alcohol% van 5,5-6% kom ik dan na wat rekenwerk uit op zo'n 1.010 als echt eind-SG, dus dan zit je wel goed. Maar ik zou het zeker even meten met een hydrometer om zeker te weten

tdp

Citaat van: BierBas op 16-10-2020  14:52 uHeb hem gemeten met een refractometer. In het recept staat dat je niet moet meten aan het begin maar alleen wat de eind SG moet zijn.  :-X

Ik zou wel altijd meten op het moment dat je het bier in je gistvat doet, anders is het alcoholpercentage zo lastig te berekenen ;). Wanneer je met een refractometer meet, moet je deze waarden inderdaad omrekenen wanneer er reeds alcohol gevormd is. Hiervoor zijn verschillende tooltjes, zelfs ingebouwd in bijvoorbeeld BrouwHulp.

Ik denk overigens net als Fractus dat je bier wel uitvergist is, en je veilig kunt bottelen.

Jan de Graaff

Om het nog even expliciet te maken voor TS:
Je kunt met een refractometer het SG meten om zo uiteindelijk je alcoholpercentage te bepalen. Daarvoor moet je wel 2 metingen hebben: voor vergisting en na vergisting.

Omdat een refractometer werkt volgens het lichtbrekingsprincipe is het prisma ingesteld op 1 bepaalde vloeistof. In jouw geval is dat water met suiker; wat wort ook is. Dat breekt het licht op een bepaalde manier en dat kun je aflezen in graden Brix of SG. Iedere andere vloeistof die je gaat meten geeft een verkeerde waarde, want het prisma is daar niet geschikt voor. Dat geldt dus ook voor water met suiker en alcohol (i.e. bier), dat breekt door de alcohol licht net een beetje anders dan alleen water met suiker.

Maar, gelukkig kunnen we, als we de begin SG (=OG) kennen, wel omrekenen wat de waarde voor water+suiker+alcohol moet zijn als je voor de alcohol compenseert. Dan kun je de waarde voor vergisting en na vergisting wel met elkaar vergelijken alsook het alcoholpercentage berekenen.

Voor beide berekeningen heb je handige calculators. Veel programma's bevatten die vaak standaard, zoals BrouwHulp, Brewfather, ed. Ze zijn op verschillende plekken te vinden. Hier is een voorbeeld; je moet dan bij "Part II" zijn voor de omrekening voor een Brix meting van een vloeistof met water+suiker+alcohol

Als je alleen een hydrometer gebruikt heb je dit allemaal niet. Dan kun je gewoon vooraf en achteraf meten en vergelijken. Nadeel van een hydrometer is wel dat je per meting ± 200 ml wort/bier nodig hebt en dat kun je – ivm hygiëne en voorkomen van infecties in je bier – niet terug gooien. Als je vaak meet ben je dus een hoop bier kwijt; na 5x is het dan al een liter... Een refractometer werkt al met 1 druppel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.