Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tang voor openen Heineken-fust  (gelezen 29585 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Tang voor openen Heineken-fust
« Reactie #50 Gepost op: 21-07-2009 18:37 u »
Er zit nog een kleine beveiliging aan de koppeling.
Zorg dat je met 2 personen bent, neem ieder een grote beitel of platijzer en zit dit tussen het biervat en de losse koppeling
als je tegelijkertijd naar beneden (en de koppeling naar boven) drukt dan verbuigt de beveiliging floept de koppeling er zo uit
ff goed kracht zetten. Lukt ongetwijfeld. Verbogen beveiliging weghalen en je kunt de koppeling er weer gewoon indraaien indien gewenst.
Succes.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 21-07-2009 23:55 u »
Jacques,

Probeer eerst eens een fust te openen met de truc met het muntje zou ik zeggen. Waarschijnlijk zal de daarna merken dat zo'n sleutel helemaal niet nodig is. Je kunt zelfs de beveiliging er afknippen en dan zijn de vaatjes open en dicht te draaien met de hand.

:degroeten:
Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 22-07-2009 07:01 u »
Kan ik doen Wesley zodra ik een fustje heb. De plaatselijke slijter had afgelopen weekend geen lege staan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #53 Gepost op: 22-07-2009 07:37 u »
Probeer eerst eens een fust te openen met de truc met het muntje zou ik zeggen. Waarschijnlijk zal de daarna merken dat zo'n sleutel helemaal niet nodig is.

Redeneer andersom... als je zo'n sleutel hebt, is dat gehannes met een muntje niet meer nodig... ;D ;D

Je kunt zelfs de beveiliging er afknippen en dan zijn de vaatjes open en dicht te draaien met de hand.

Die beveiliging dient ergens voor... is natuurlijk een wassen neus want voordat de stapstang vrij is is de druk allang van het vat... maar toch.. ;)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 22-07-2009 10:37 u »
Het werkt toch wel die beveiliging, ik heb al heel wat vaatjes open gemaakt en toch kan daar nog best wat druk in staan als je denkt dat de druk er af is.

Die truc met het muntje is zo simpel en kost geen tijd dat een sleutel (laten) maken meer werk is en onnodig moeilijk lijkt mij.

Er zijn trouwens ook brouwerijen die tapstangen hebben zonder beveiliging. Vooral de kleinere brouwerijen hebben dat maar ook brouwerij het Anker (België) en Lindeboom.

:degroeten:
Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 22-08-2009 15:57 u »
Zo, vanmiddag mijn eerste Heinenkenfust geopend. Ging eigenlijk heel simpel.

- Eerst druk aflaten met de tapkop.
- Met een grote schroevendraaier en een stevige hamer op één van de nokken geslagen tegen de wijzers van de klok in.
- De tapslang komt dan los maar deze kan door de borging niet uit het fust.
- Het muntje van 2 cent in binnenste ring gelegd. Tapkop er op en de handel naar beneden drukken. (Hierdoor klapt de beveiliging naar binnen.)
- De tapstang uit het fustje trekken.

Alles bij elkaar was het zo gebeurd. Geen kraan nodig gehad.
De inhoud van het fustje gespoeld en schoongemaakt met een chemipro caustic oplossing (contacttijd 10 minuten). Daarna weer gespoeld. Klaar om te worden gebruikt.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 22-08-2009 16:50 u »
Misschien een goede tip Jacques: breek dat kleine lipje wat op je op de foto bovenaan ziet met een waterpomp eraf. Dan hoef je later niet steeds naar een nieuw muntje te zoeken. Gaat vrij makkelijk. Groeten, Toon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 22-08-2009 17:08 u »
Dat lipje wil ik er gewoon aan laten zitten. Tijdens mijn vakantie heb ik 8 muntjes gespaard. Voorlopig zit ik dus niet zonder.

Muntje in de kop van de tapstang leggen en dan de tapkop helemaal indrukken (hendel naar beneden halen) om het lipje naar binnen te laten gaan. Het is allemaal maar een kleine moeite. Het verwijderen van het lipje kost meer inspanning...

O ja de muntjes liggen in de buurt van de tapkop. Die tapkop moet ik ook iedere keer pakken voor het openen van een fust.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #58 Gepost op: 18-05-2015 19:36 u »
Waarom werken de foto's bij sommige ( oude ) topics niet?
Heel vervelend.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #59 Gepost op: 18-05-2015 20:05 u »
Waarom werken de foto's bij sommige (oude) topics niet?
Heel vervelend.

Omdat de sites waar we destijds de plaatjes hostte niet meer werken of niet meer bestaan. Zo simpel is het... ;)

Tags: thuistap fusten