Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tang voor openen Heineken-fust  (gelezen 28632 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Tang voor openen Heineken-fust
« Reactie #25 Gepost op: 08-09-2006 15:40 u »
Heeft misschien iemand een foto van het binnenwerk in z'n fust?

Vanavond... even geduld dus...

Groeten en gezondheid
Oscar

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bierke

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouw met verstand, brouw lekker en gezond!
« Reactie #26 Gepost op: 08-09-2006 16:11 u »
Zou je de druk niet van een fust krijgen door het vat omgekeerd te plaatsen en onder het vat een soort plaat met buisje te plaatsen. Wanneer je het fust dan helemaal naar beneden duuwt kan het CO2-gas dan langzaam ontsnappen.
Door het fust omgekeerd te houden kunnen er bovendien geen bierresten meekomen! :dansen:
Ik ga eens proberen. Laat jullie nog wel weten of het me gelukt is of niet. Het is een 50-liter fust.

Bierke

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 08-09-2006 16:14 u »
Ik hoop dat we je niet van het oppervlak van de maan hoeven te schrapen.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 08-09-2006 18:51 u »
Yep, het is gelukt.  :hoera:  Zeer belangrijk dat 2 eurocent muntje.    :dansen:

Morgen plaats ik wel even wat foto´s hoe ik het heb gedaan.

:degroeten:  Tsjerk

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 08-09-2006 19:06 u »
Zeer belangrijk dat 2 eurocent muntje.

Goed zo!!! Ik meld het natuurlijk niet voor niets he.. ;D. De volgende stap is een metaalbewerker omkopen voor een fust-sleutel.. :D

De foto laat ik nu dus achterwege...

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #30 Gepost op: 08-09-2006 21:18 u »
Ben zeer benieuwd, Tsjerk, waar blijven die foto's nu? Ik ben ook aan het stoeien met een Heineken fust. Er zit een beveiliging aan de bovenkant van de tapstang, die kun je wegvijlen/dremelen. Het zijn twee nippeltjes. Ik heb daar misschien volgende week foto's van.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 08-09-2006 21:22 u »
Het zijn twee nippeltjes. Ik heb daar misschien volgende week foto's van.

NIET WEGVIJLEN!!!  :neenee: :neenee: Die heb je nodig!!! Daar klem je de tapkoppeling onder!

Groeten en gezondheid
Oscar

P.s... volgens mij begreep ik het even fout... :verbergen: ik wacht de foto's af...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 08-09-2006 21:46 u »
Nee, het is een soort beveiliging tegen openmaken, het zit lager.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #33 Gepost op: 08-09-2006 21:55 u »
Hallo fustinbrekers,

Ik ben ook in het bezit van drie fusten, (eigenlijk zou ik ook graag een 10 L. vaatje hebben), van 30 L.
Origineel waren er ook plongeurs (zo noemen de Belgen de schroefdop) met veiligheidssluiting in, en moest ik ook knoeien met een 2 eurocent muntje en een fustkoppeling om de veiligheid op te heffen. Een kennis van mij werkt in een brouwerij en deed mij drie oude "plongeurs" aan de hand, die hadden geen veiligheidskoppeling.  Hij drukte mij heel stevig op het hart dat deze vervangen werden in de brouwerij omdat er ongelukken mee gebeurt zijn.  Veilig omgaan met deze fustafsluitingen is dus een vereiste eerst druk aflaten en dan voorzichtig openen het aangezicht en de handen ver uit de buurt. (als je een geladen revolver reinigt gebeuren er ook ongelukken dus weten wat je doet!!!!).
Ik een paar foto's gemaakt van de schroefdop (zonder veiligheid) en ook van de sleutel die mijn zoon gemaakt heeft om de fusten te openen.

Groetjes
Liemingbrouwer

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 09-09-2006 13:25 u »
Heren brouwers, mijn fust openen heb ik als volgt gedaan.

Ik heb eerst de druk van het fust gehaald door de middelste ring (nummer 1) met een schroevendraaier of iets dergelijks. in te drukken (vergeet niet eerst er een doek over te leggen anders spuit het bier om je oren). Door deze opening wordt het bier uit het fust getapt.

Vervolgens heb ik in een stuk koperbuis (42mm) twee inkepingen gezaagd, een gat er doorheen geboord (waar door een schroevendraaier kan). Deze heb ik in de stuiting gezet met de inkepingen om de nokken (nummer 3).
Nu kun je met wat druk de koppeling losdraaien (tegen de wijzers van de klok).

Wanneer de koppeling geheel los is gedraaid blijft hij haken op een beveiligingspal (A).
Nu moet ring nummer 2 worden ingedrukt (dit is de stijgbuis zelf) Door het indrukken van ring nummer 2 gaat de beveiligingspal naar binnen en kan de koppeling zo uit het fust gehaald worden. Er komt geen hamer aan te pas!

Om ring nummer 2 in te drukken heb ik in eerste instantie een 2 eurocent muntje gebruik, deze past er namelijk precies in. Ik heb een metalen plaatje geslepen die precies in de koppeling past onder de nokken (nr.3) met een gat in de midden waardoor een draadeind past en zo de ring naar binnen gedraaid. Vanmorgen heb ik er even een “sleuteltje”  voor gemaakt. (Zie foto)

foto met beveiligingspal uit

foto met beveiligingspal in

koper 42mm met inkepingen

"sleutel"om veiligheidspal te ontkoppelen

:degroeten:  Tsjerk

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 23-11-2006 21:46 u »
Ik doe enorm mijn best maar het openen van een 10 liter fust lukt niet :weetniet: Ik heb geprobeerd gewoon met een hamer en schroevendraaier de aansluiting los te schroeven. Ik heb het geprobeerd met de tapkop erop. Met de tapkop erop en een 2 cent muntje er tussen maar er is geen beweging in te krijgen. Waarschijnlijk heb ik een kluis.   :D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2006 17:51 u »
Vandaag toch  maar even een nieuw fustje gehaald. Deze was binnen enkele minuten open. Met de truc met het muntje weliswaar. Dat andere fust heb ik toen dus maar snel terug gebracht .

:degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 25-02-2007 19:18 u »
Ik heb nog een nieuw fustje gehaald bij de slijter. Deze had een ring bovenop het uitschroefbare deel zitten. Ook zat er een pinnetje in zodat het niet kan draaien. Deze heb ik beide verwijderd, nu kan het binnenste gedeelte draaien. Ik kan er aan draaien wat ik wil maar hij schroeft er niet uit zoals bij mijn andere fustje. Weet iemand hier een oplossing voor?

Wesley

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 25-02-2007 21:02 u »
Er zit een borgring aan de binnenkant van de fust.
Met een speciale tang (bij brouwerijen aanwezig) kan je zonder bruut geweld de tap stang verwijderen.
Bij het ontbreken van deze tang is er maar één oplossing.
Plaats twee balkjes onder de tapkop en gebruik een hefboom principe, en hoppa de tapstang komt er uit. Hierna kan je de borgring verwijderen door demontage of gewoon afslijpen van het lipje.
Veel succes, Wil

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 25-02-2007 22:11 u »
Dus in plaats van losschroeven van de tapstang moet ik hem er nu uithalen door omhoog te drukken met een soort hefboom?

Wesley

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #40 Gepost op: 01-03-2007 21:50 u »
Sorry voor de late reactie!
Maar je moet de tapkop eerst losdraaien (schroefdraad is duidelijk te zien), hij zit dus gewoon los in het fust op dat moment. Hierna plaats je het hulp gereedschap er pas tussen.

Gr. Wil

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 01-03-2007 21:59 u »
Dat losdraaien lukt dus niet bij dit vat. Ik kan draaien wat ik wil maar hij schroeft er niet verder in of uit. Bij een ander(ouder) fust is het me al gelukt om hem te openen en te vullen. Dit fust kon ik gewoon open schroeven en daarna eruit halen met de 2 cent truc.

Wesley

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 02-03-2007 17:15 u »
Als hij wel los is, kan je hem optillen (forceren).
Tegenwoordig zit er extra beveiliging op die fusten. Maar door het verkrachten van die borging kan je hem gewoon openen.

Gr. Wil

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 02-03-2007 19:16 u »
Welke borging bedoel je? Ik heb al een ring weggehaald en een pinnetje en nog steeds schroeft hij er niet uit. Hij draait alleen zonder te schroeven ???

Wesley

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 02-03-2007 19:41 u »
Deze borging misschien.

foto met beveiligingspal uit

foto met beveiligingspal in

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 02-03-2007 20:45 u »
Dit ken ik. Ik heb eerder al zo een fust opengemaakt. Bij het fust wat ik nu heb kan ik draaien aan de tapstang wat ik wil maar hij schroeft niet uit het vat. Het lijkt wel alsof er geen schroefdraad in zit maar gewoon een groef waarin hij rond kan draaien.

Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: 20-07-2009 23:33 u »
Adrie, ik gebruik deze vaten ook (10 liter fustjes in combinatie met een Heineken thuistap). Ik kreeg toen het trucje toegeworpen om een 2 cent munt in de sluiting te leggen en dan gewoon met de tapsluiting het fust te openen... uiteindelijk heeft een vriend van mij, die nogal handig is met RVS, een heuze "sleutel" gemaakt om deze fusten probleemloos te open.

Oscar,

Een goede week geleden heb ik bericht geplaatst dat ik het bezit ben gekomen van een tapinstallatie. Deze wil gebruiken met 10 liter vaatjes van Heineken. Vandaar mijn belangstelling voor 'jouw sleutel'.

De plaatselijke 'smid' wil ik vragen om voor mij ook zo'n sleutel te maken.

Ik heb een paar vragen.
- Heb je het muntje nog nodig als je de sleutel gebruikt? (Ik neem aan van niet.)
- Gebruik je de sleutel ook voor het sluiten van het vaatje? (Met een kleine aanpassing moet dat kunnen lijkt mij.)
- Werkt de sleutel ook bij nieuwe vaatjes?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #47 Gepost op: 21-07-2009 06:37 u »
- Heb je het muntje nog nodig als je de sleutel gebruikt? (Ik neem aan van niet.)

Nee, anders is de sleutel niet juist

- Gebruik je de sleutel ook voor het sluiten van het vaatje? (Met een kleine aanpassing moet dat kunnen lijkt mij.)

Nee, dat is niet nodig. Dit kun je gewoon met een andere tang dicht draaien (Grotendeels met de hand). Maar als je een aanpassing kunt maken kan dat ook met de sleutel..

Geen idee, is die sluiting hetzelfde? (Volgens mij zijn er ook sluitingen met 3 dingetjes aan de zijkant)

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #48 Gepost op: 21-07-2009 09:26 u »
Citaat

Hallo Jacques,

Ik ken eigenlijk maar één soort vaatjes die ik altijd haal bij de Mitra tegen statiegeldprijs. Voor het openen heb ik inderdaad een speciale tang (gemaakt door Ger, ook ooit lid van dit forum) en het sluiten doe ik gewoon door de fustkoppeling er zo strak mogelijk op te draaien. Doordat daar een taps vlak onder de nokjes schuift kan je daar wel mee vast, maar niet mee los draaien. Werkt altijd perfect.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 21-07-2009 10:29 u »
Ik ken eigenlijk maar één soort vaatjes die ik altijd haal bij de Mitra tegen statiegeldprijs. Voor het openen heb ik inderdaad een speciale tang (gemaakt door Ger, ook ooit lid van dit forum) en het sluiten doe ik gewoon door de fustkoppeling er zo strak mogelijk op te draaien. Doordat daar een taps vlak onder de nokjes schuift kan je daar wel mee vast, maar niet mee los draaien. Werkt altijd perfect.

Goed om te weten. Toch denk ik dat de sleutel zo laat maken dat de vaatjes er ook mee gesloten kunnen worden. Mijn tapkop hoef ik dan zowel voor het openen als voor het sluiten van de vaatjes niet te gebruiken.

Tags: thuistap fusten