Een 2e Weizen

Gestart door Larsje40, 16-10-2020 11:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Larsje40

Omdat de eerste Weizen nog niet zo heel geslaagd is vind ik zelf (hij is wat zurig) heb ik besloten om volgende week een 2e Weizen te gaan brouwen.
Waar ben ik naar op zoek? Een lekkere Weizen welke in ieder geval niet zurig smaakt, en welke een volle body heeft.
Onderstaand het recept hoe ik het wil gaan brouwen. Alle tips, trucs en wijsheden zijn welkom.

Ik wil een batch van 20 liter maken en deze opsplitsen in 2 vergistingsvaten van 10 liter per vat.
Het ene vat wil ik met Wyeast Weihenstephan 3068 gaan vergisten en het andere vat met Lallemand Munich Classic om te kijken wat zo het verschil is. Ik heb in het recept echter maar 1 gist gezet zodat ik niet 2 aparte recepten hoef te maken.

Ik wil gaan vergisten op 17 of 18 graden, maar ook hier zijn tips en trucs natuurlijk altijd welkom.

Onderstaand het recept

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk006
Naam recept2e Weizen
Brouwdatum14-10-2020
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)13 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Horst aan de Maas
3,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,88 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC65,0 %
1,15 kgPilsmoutDingemans3 EBC26,0 %
0,22 kgMünchenermoutDingemans17 EBC5,0 %
0,18 kgCaramelmout ViennaDingemans45 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
40,0 °C0 min.20 min.5,9 l/kg
44,0 °C5 min.45 min.5,9 l/kg
63,0 °C6 min.30 min.5,9 l/kg
73,0 °C6 min.10 min.5,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,2 gHallertau Mittelfrühpellets3,7%90 min.10,0 IBU
31,1 gSaazpellets1,4%15 min.3,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]31,1 gSaazpellets1,4%15 min.3,0 IBU
Munich Classic ()weizengist

Gr.

Remy

Eric v B


Larsje40

Hierbij het recept en maischschema wat aangepast (nav het eerder genoemde draadje wat ik heb doorgelezen), zou het zo een lekker weizen worden met een wat volle body? of zou ik bv beter meer munchener mout kunnen gebruiken ipv pilsmout? wordt hij uiteraard wel weer wat donkerder. of maakt dit niets uit?

Onderstaand het lichtelijk aangepaste recept.
Ik wil gaan vergisten op 18 graden en dan na 36 uur ongeveer door naar 20 graden en daar de vergisting verder op laten gaan.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk006
Naam recept2e Weizen
Brouwdatum14-10-2020
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)13 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Horst aan de Maas
3,73 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,93 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC66,0 %
0,89 kgPilsmoutDingemans3 EBC20,0 %
0,44 kgMünchenermoutDingemans17 EBC10,0 %
0,18 kgCaramelmout ViennaDingemans45 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
43,0 °C1 min.20 min.5,9 l/kg
63,0 °C6 min.45 min.5,9 l/kg
73,0 °C6 min.30 min.5,9 l/kg
78,0 °C5 min.10 min.5,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,2 gHallertau Mittelfrühpellets3,7%90 min.10,0 IBU
31,1 gSaazpellets1,4%15 min.3,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]31,1 gSaazpellets1,4%15 min.3,0 IBU
Munich Classic ()weizengist

THNX!!

Henielma

Ziet er goed uit, succes met brouwen!

Larsje40

THNX!

Zit alleen te twijfelen of ik wel met zo veel verschillende mouten wil gaan werken. Heeft dit veel invloed op bv body en smaak? Of is dit eigenlijk nihil en kun je net zo goed met alleen pilsmout en tarwemout werken?

Hoor graag van jullie wat jullie die meer ervaring hebben dan ik wat jullie zouden doen. Wil het namelijk niet zo'n zurig biertje laten worden als de laatste die ik heb gebrouwen. dus wil een goede Weizen brouwen nu.

Vergisting wil ik gaan doen zoals eerder beschreven, heb hiervoor mijn STC-1000 kastje en een fohn welke ik in een koelkast plaats.


Maischschema wil ik wel zo houden.

Gr.

Remy

Henielma

Die Muchener en de caramout Vienna zullen zorgen voor wat meer body en een iets donkerdere kleur zoals een Ur Weizen. Gewoon doen, je kan de volgende keer het recept indien gewenst weer een beetje aan te passen tot je de voor jou perfecte Weizen hebt.

tdp

Alleen tarwemout met pilsmout volstaat, maar Munchener en/of Vienna geeft wel dat beetje extra in een Weizen! Verder wat Henielma zegt: succes met brouwen! (En geloof mij, Henielma kan verdomd goede weizen brouwen :))

Larsje40

THNX voor alle reacties.

Nou gisteren dus de brouwdag met de brewmonk 30. Alles gedaan volgens schema en zoals gepland. liep ook allemaal goed. Enige probleem dat ik had was dat ik na het maischen en spoelen slechts op een SG van 1036 uit kwam terwijl 1040 gepland was. Na 90 minuten koken kwam ik uiteindelijk uit op een SG van 1042 en niet op 1050 zoals gepland.
Ik denk dat het komt omdat ik bij rendement 75% heb ingevuld in de brouwsoftware. ga daar volgende keer 70% invullen dan komt het denk ik wat beter overeen.

Ik heb nog even overwogen om suiker toe te voegen om een wat hoger SG en wat hoger alcoholpercentage te krijgen op het eind. Maar ik dacht bij mezelf, dan maar een weizen met wat minder alcohol die niet volledig aan de omschrijving voldoet. dus heb besloten om dat niet te doen en het zo te laten.


Heb de 20 liter verdeeld over 2 vergistingsvaten met ieder 10 liter. Het ene vat heb ik een Wyeast smack pack in gedaan (weihenstephan 3068) en in de andere heb ik de korrelgist op gestrooid lallemand munich classic.

Op het moment staan beide vaatjes heerlijk te gisten in de vergistingskast welke is ingesteld op 17,5 graden.

Ben van plan om hem morgen te gaan verwarmen naar 20 graden. Of ik laat hem nog een dagje extra op 17,5 graden staan.

Ik hou jullie op de hoogte.

ps.
Woont Henielma niet toevallig in de buurt bij mij? Dan mag hij me wel een keer komen helpen om een goede Weizen te brouwen. altijd welkom.

gr.

Remy

tdp

Citaat van: Larsje40 op 20-10-2020  16:20 u...
ps.
Woont Henielma niet toevallig in de buurt bij mij? dan mag hij me wel een keer komen helpen om een goede Weizen te brouwen. altijd welkom.

gr.

Remy

Daarvoor kun je de ledenkaart raadplegen!

Larsje40

Citaat van: tdp op 20-10-2020  16:29 uDaarvoor kun je de ledenkaart raadplegen!

Ah das maar 20 km bij mij vandaan. Dus das niet zo ver.


Larsje40

Zo vandaag het SG eens gemeten. En beide gisten zitten op een SG van 1014, dus dat loopt gelijk op. Wel proefde ik by de Wyeast 3068 gist wat meer kruidnagelsmaak.
Hoop dat dit zo blijft en dat het niet zuurder wordt.

We gaan het zien.

En als Heinielma een keer zin heeft om een mooie weizen mee te brouwen en mij hiermee wil helpen zodat ik ook weer wijzer wordt hahaha, altijd welkom natuurlijk.

gr.

Henielma

Volgens mij ben je zeker op de goede weg. Een interessant vergelijk tussen die twee gisten. Benieuwd wat uiteindelijk de smaakverschillen zijn.

JayK

Hey Larsje40, hoe is het met de weizen en de vergelijking tussen de twee gisten afgelopen?

Larsje40

Hallo Allemaal.

Excuses voor de late reactie!

Ja het is eigenlijk wel goed afgelopen, ik vond de Wyeast gist toch zelf persoonlijk minder smaken dan de Lallemand. Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Vond ze wel allebei een beetje zurig smaken, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Mocht je toevallig in de buurt zijn, ik heb nog van beiden wel flessen over.

gr.

Lars

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.