Blonde

Gestart door Simonsj, 01-11-2020 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Goedenavond,

Aankomend weekend heb ik een blond bier op het programma staan.
Onderstaand recept is hetgeen wat ik heb opgezet.

Ik hoop dat deze door zowel de gist en combi van hopsoorten met de koriander een kruidig en ook fruitig profiel krijgt maar vooral in balans is. 
Als er op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

Volume 20 Liter
Begin SG: 1064
Eind SG: 1017
Vol: 6.2%
Brouwzaalrendement: 80%
Kooktijd: 75 minuten
EBC waarde: 11
IBU waarde: 19
Bottelsuiker: 6 g/ltr 

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

4,5 kg        Pilsmou Dingemans                    3 EBC
0,5 kg        Goldswaen Hell                         25 EBC
0.25 kg       Kristalsuiker


Hop
Saaz:  3.0 Alfa
Cascade: 4,9 Alfa


Hopgift 1
10 g     Saaz Bloemen           4,5 IBU      75minuten
10 g     Cascade Bloemen      7,3 IBU      75minuten

Hopgift 2
15 g     Saaz Bloemen           1,8 IBU      15minuten
15 g     Cascade Bloemen      2,9 IBU      15minuten


Hopgift 3
10 g     Saaz Bloemen           0,8 IBU      5minuten
10 g     Cascade Bloemen      1,2 IBU      5minuten

10 Gr. Korianderzaad   10 min


Maischschema:
67 ºC met een rust van 40 minuten
72 ºC met een rust van 30 minuten
78 ºC met een rust van 5 minuten

Gist in twee batches: opkweek van La Chouffe 50% - Wyeast 3522 Belgian Ardennes 50%

 :biersmile:

Jacques

Een blonde mag een hoog koolzuurgehalte hebben. 5 g per liter is wel heel weinig voor deze bierstijl.

En wat is het doel dat je wilt bereiken met de maischtemperatuur bij 62 ºC? Die kun je weglaten.

Simonsj

De 62 ºC is een typefout geweest en had 52 moeten zijn.
De 5 g per liter is wat voorzichtig en weinig.
Van te veel koolzuur ga je zo boeren na iedere slok. Wat is raadzaam (wat houden anderen aan) per liter voor een blonde?

brewt

Zo ver ik weet is er wat discussie of La Chouffe nu wel of geen bottelgist bevat. Je kan er dus niet 100% zeker van zijn dat je het juiste aan het opkweken bent.
Volgens mij zou je beter Wyeast 3522 kunnen gebruiken, ik heb begrepen dat dit de originele La Chouffe gist is. Succces!

Simonsj

Bedankt voor de tip Brewt.
Ik heb de kweek van een Chouffe IPA Houblon. Ik zal is kijken of ik hier en daar wat terug kan vinden over wat je schrijft.

Zojuist gedaan en ik ga een smack pack bestellen. het zekere voor het onzekere.  :groots:

Proost.

Snelbier

Citaat van: Simonsj op 02-11-2020  07:40 u... De 5 g per liter is wat voorzichtig en weinig... Wat is raadzaam (wat houden anderen aan) per liter voor een blonde?
BJCP-regels schrijven relatief veel koolzuur voor, maar HET IS JOUW BIER. Als je minder wil, mag je dat doen. Lang leve zelfbrouwen.
Bij een goed uitgegiste blonde of tripel neem ik bottelsuiker 8 tot 9 g/L, en dan loop ik echt niet boerend van tafel.
Bij twijfel over vergisting ga ik een stuk lager zitten (5 g is echt minimaal). Levert nooit dood bier op, maar soms wat zachter, zoeter, gewoon 'anders'.
Simpel testje: volgende brouwsel bottelen in 2 delen, 5 g/L en 9 g/L om de uitersten op te zoeken. Halverwege bottelen extra suiker in het bottelvat (of flessen), kleine moeite.
Proost,  Snelbier.

middelaersch

Citaat van: brewt op 02-11-2020  14:51 uZo ver ik weet is er wat discussie of La Chouffe nu wel of geen bottelgist bevat. Je kan er dus niet 100% zeker van zijn dat je het juiste aan het opkweken bent.
Volgens mij zou je beter Wyeast 3522 kunnen gebruiken, ik heb begrepen dat dit de originele La Chouffe gist is. Succces!

Ik heb vorig jaar een bier gebrouwen met opkweek Chouffe gist.
Op basis daarvan ben ik er toch wel vrij zeker van dat dat de originele Chouffe gist is.

Overigens vind ik het opkweken van gist uit een flesje ook veel leuker dan zo'n smack pack kopen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

brewt

Citaat van: middelaersch op 02-11-2020  17:27 uIk heb vorig jaar een bier gebrouwen met opkweek Chouffe gist.
Op basis daarvan ben ik er toch wel vrij zeker van dat dat de originele Chouffe gist is.

Overigens vind ik het opkweken van gist uit een flesje ook veel leuker dan zo'n smack pack kopen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Leuk experiment om eens een batch te splitsen met opkweek en 3522 😁
Opkweken lijkt me ook erg leuk!

Citaat van: Simonsj op 02-11-2020  15:58 uBedankt voor de tip Brewt.
Ik heb de kweek van een Chouffe IPA Houblon. Ik zal is kijken of ik hier en daar wat terug kan vinden over wat je schrijft.

Zojuist gedaan en ik ga een smack pack bestellen. het zekere voor het onzekere.  :groots:

Proost.
Waarschijnlijk zal je echt moeten testen of de opkweek goede resultaten geeft, het wordt vast lekker. Succes!🍻🍻

Jacques

Citaat van: Simonsj op 02-11-2020  07:40 uDe 62 ºC is een typefout geweest en had 52 moeten zijn.

Met de mouten die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben is een stap bij 52 ºC niet nodig. Door deze stap weg te laten krijg je beter schuimend bier en een vollere body...

tdp

Citaat van: brewt op 02-11-2020  14:51 uZo ver ik weet is er wat discussie of La Chouffe nu wel of geen bottelgist bevat. Je kan er dus niet 100% zeker van zijn dat je het juiste aan het opkweken bent.
Volgens mij zou je beter Wyeast 3522 kunnen gebruiken, ik heb begrepen dat dit de originele La Chouffe gist is. Succces!

Meermaals de La Chouffe opgekweekt, geen probleem. En de bottelgist kan nog steeds ook de hoofdgist zijn.

Simonsj

Citaat van: Snelbier op 02-11-2020  16:01 uBJCP-regels schrijven relatief veel koolzuur voor, maar HET IS JOUW BIER. Als je minder wil, mag je dat doen. Lang leve zelfbrouwen.
Bij een goed uitgegiste blonde of tripel neem ik bottelsuiker 8 tot 9 g/L, en dan loop ik echt niet boerend van tafel.
Bij twijfel over vergisting ga ik een stuk lager zitten (5 g is echt minimaal). Levert nooit dood bier op, maar soms wat zachter, zoeter, gewoon 'anders'.
Simpel testje: volgende brouwsel bottelen in 2 delen, 5 g/L en 9 g/L om de uitersten op te zoeken. Halverwege bottelen extra suiker in het bottelvat (of flessen), kleine moeite.
Proost,  Snelbier.

Bedankt voor de input. Nu van twee kanten toegelicht en duidelijk. Ik ga de bottelsuiker verhogen naar 6 g/ltr en zal op de proef 7-8-9 g/ltr doen. Is een makkelijk en leuk experiment.


Citaat van: tdp op 03-11-2020  10:30 uMeermaals de La Chouffe opgekweekt, geen probleem. En de bottelgist kan nog steeds ook de hoofdgist zijn.
Citaat van: middelaersch op 02-11-2020  17:27 uIk heb vorig jaar een bier gebrouwen met opkweek Chouffe gist.
Op basis daarvan ben ik er toch wel vrij zeker van dat dat de originele Chouffe gist is.

De smackpack kan ieder moment in de bus vallen. Voor wat ik lees DENK ik dat het niet nodig was geweest. Ik zal de batches splitsen om hier een uitkomst over te geven over een aantal weken.

Citaat van: middelaersch op 02-11-2020  17:27 uIk heb vorig jaar een bier gebrouwen met opkweek Chouffe gist.
Op basis daarvan ben ik er toch wel vrij zeker van dat dat de originele Chouffe gist is.

Overigens vind ik het opkweken van gist uit een flesje ook veel leuker dan zo'n smack pack kopen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Dit heeft naar mijn mening toch wel veel charme ook. Het kost tijd, zorgvuldig werken maar een hobby kiezen we niet voor het gemak.

Ik ben nieuwsgierig wat de verschillen gaan zijn. Lijkt me dat als het dezelfde stam is er toch verschil kan zijn als de conditie van de gist verschilt.
En zo filosoferen we door en door.
 :biersmile:

Simonsj

Even een opvolging van een brouwsel die ik een aantal weken geleden heb gebrouwen. De brouwdag zelf is prima verlopen. Helaas kan ik dat niet voor de vergisting zeggen.
Ik heb getracht het verschil (als die er al is) te testen tussen de gist uit een Chouffe houblon flesje en de Wyeast 3522 Begian Ardennes.
Qua tussenstand moet ik zeggen dat ik hier nog geen zekerheid over heb.
Wat mij opviel was dat de vergisting niet zo snel verliep. Beide vaten op 18 graden gehouden.
Ik heb een starter gemaakt van 1.5 liter voor de Wyeast 3522 en datzelfde gedaan vanuit het opkweken van het flesje. Dit ging echter bij de laatste stap moeizaam (veel schuimvorming waardoor ik de magneetroerder nauwelijks kon gebruiken). Te kleine erlenmeyer is hiervan de reden.
Uiteindelijk duurde de vergisting van de opkweek ook bijna 4 weken. De 3522 had ook meer dan twee weken nodig.
Uiteindelijke verschil in eind SG is 2 punten. 1009-1010 (Wyeast 3522) om 1010-1011 (opkweek Chouffe houblon).

Ik heb beide batches na 4 weken gebotteld. Ik heb niet overgeheveld na de hoofdvergisting dus ik hoop dat de autolyse meevalt!!
Plan is om dit nu een 2-3 weken te laten staan en wekelijks te proeven.
Zeg na een maand of 2 - 2 1/2 nog eens een vergelijk maken in smaakprofiel als dat mogelijk is.
Zo niet dan probeer ik het nogmaals met de Wyeast en een opkweek.

Details die ik gezien heb:
Na openmaken vaten (na hoofdvergisting om suiker toe te voegen) zagen de gistdekens die op het wort lagen qua uiterlijk er hetzelfde uit. Ook ongeveer dezelfde kopruimte werd benut.

Na uiteindelijke vergisting is het helaas met overhevelen misgegaan bij de Chouffe opkweek. Hevelslang heeft ongemerkt op de bodem gelegen waardoor de gist werd overgeheveld. Terughevelen en de volgende dag wel goed doen.

Verschil in bodem was met de opkweek. De uitgezakte gist was een soort maanlandschap. De dag erna had de uitgezakte gist van Wyeast een gladde bodem. Denk dat dit niet representatief is ivm de hevelfout.

Hoop leesvoer maar bij deze mijn ervaring. Smaakimpressie zal ik met de tijd delen.

Groet,
Joey

Arelse Krijs

Mooi experiment,
ik ben wel benieuwd hoe het bier is geworden  :proost:
Wel of geen bottelgist?

Simonsj

Goedemiddag!

Sorry voor de late reactie. Drukke dagen en nu eindelijk even een moment gevonden om ervoor te gaan zitten.
Het bier staat nu inmiddels al meer dan twee maanden op fles. Het is een mooi helder bier geworden, lichtblond met een goede schuimhoudbaarheid.

De smaak van beide bieren ligt erg dicht bij elkaar dan wel niet gelijk. Wat ik wel denk te proeven (openen na 4 weken op fles) is een autolyse smaak. Een gistachtige smaak die door het kruidige heen dwarrelt. Ik weet niet hoe ik het goed moet omschrijven. Beide biertjes ook niet opgedronken en halverwege weggespoeld.
Twee weken geleden een blonde opengemaakt, en was nog steeds niet weg van de smaak zoals ik omschreef. De tweede daar had ik dezelfde ervaring mee. Dit was natuurlijk voor het vergelijk van de gisten op een tweede moment.
Een aantal vrienden daarentegen vonden hem wel lekker (best wel gezellig een proeverij via ZOOM) Ik bewaar nog een aantal flesjes om te zien hoe het bier zich ontwikkelt per maand. De rest zal ik aan de liefhebbers geven die het wel lekker vinden.
Gisteren een blonde op en die viel mij minder tegen dan een aantal weken geleden er lijkt wel positieve beweging in te zitten, echter vraag ik me af of het echt helemaal bijtrekt.

Doordat de smaak van beide bieren naar mijn ervaring gelijk is hebben we naar mijn inzicht NIET te maken met een bottelgist uit een La Chouffe flesje, maar met de originele.

Viel mij op dat de opkweek gist en ook de Wyeast er lange tijd voor nodig had om echt helemaal uit te gisten (op 18-20 graden).
Bij een volgend brouwsel met deze gist ga ik een aanzienlijk grotere starter maken voor een snelle vergisting.

De gist die ik opgekweekt had verdenk ik dat de vitaliteit niet voldoende was. De smackpack daarentegen die ik in een starter heb gegoten zou wel goed moeten zijn geweest.

Tot zover mijn bevindingen over het bier en nog belangrijker, de gist van La Chouffe.



Arthur B

Dank voor de update!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.