Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zware stout  (gelezen 2024 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zware stout
« Reactie #25 Gepost op: 18-10-2020 21:05 u »
Dank voor de tip! Ga ik die gebruiken. Wat is een gangbare hoeveelheid? En voeg je dit aan het vat toe of per flesje?

Fermentis adviseert 0,02 tot 0,07 g per liter bier.
Het beste hydrateer je deze gist zodat je hem beter kunt vermengen met het bier dat je wilt bottelen.
Toevoegen per flesje kan, maar is gelet op de kleine hoeveelheden waarom het gaat lastiger uit te voeren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bvk1983

• Vol lid
  • Moet nog veel leren
« Reactie #26 Gepost op: 22-10-2020 20:28 u »
Zojuist een flesje opengetrokken om te kijken of er wel druk op werd gebouwd. Direct uit de klimaatkast (20 graden) opengetrokken. Er was druk. Veel druk zelfs. Na een kleine sis stroomde het flesje voor de helft leeg.

Is dit gegarandeerd een infectie, of is het mogelijk de krappe navergisting i.c.m. de relatief hoge temperatuur?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 22-10-2020 22:00 u »
Zojuist een flesje opengetrokken om te kijken of er wel druk op werd gebouwd. Direct uit de klimaatkast (20 graden) opengetrokken. Er was druk. Veel druk zelfs. Na een kleine sis stroomde het flesje voor de helft leeg.

Is dit gegarandeerd een infectie, of is het mogelijk de krappe navergisting i.c.m. de relatief hoge temperatuur?

Hoe proefde het bier dat nog in de fles bleef?

Meest waarschijnlijk is het dat de gist alsnog in de fles eerder onvergiste suiker heeft omgezet.
Had je het bier warmer gezet voor het bottelen?

Offline Bvk1983

• Vol lid
  • Moet nog veel leren
« Reactie #28 Gepost op: 22-10-2020 22:19 u »
Hoe proefde het bier dat nog in de fles bleef?

Meest waarschijnlijk is het dat de gist alsnog in de fles eerder onvergiste suiker heeft omgezet.
Had je het bier warmer gezet voor het bottelen?

Het smaakte niet zuur of bedorven. Zware smaak maar m.i. niet vreemd vanwege de hoeveelheid donkere mouten. Maar, ik ben zeker geen expert. Er leken wel wat gist klontjes uit te komen.

Het SG stond toch al zeker een aantal dagen stil dus ik verwachtte veilig te kunnen bottelen. De temperatuur voor bottelen was 20 graden en bij die temperatuur staan nu ook de flessen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 22-10-2020 22:29 u »
Het smaakte niet zuur of bedorven. Zware smaak maar m.i. niet vreemd vanwege de hoeveelheid donkere mouten. Maar, ik ben zeker geen expert. Er leken wel wat gist klontjes uit te komen.

Het SG stond toch al zeker een aantal dagen stil dus ik verwachtte veilig te kunnen bottelen. De temperatuur voor bottelen was 20 graden en bij die temperatuur staan nu ook de flessen.

Om te zorgen dat je bier goed uitgist is het verstandig een hogere temperatuur aan te houden. Zelf houd ik zo'n 2 tot 3 graden aan ten opzichte van de hoofdgisting.

Offline Bvk1983

• Vol lid
  • Moet nog veel leren
« Reactie #30 Gepost op: 22-10-2020 22:33 u »
Duidelijk, ga ik in het vervolg zeker rekening mee houden. Is er een oplossing voor deze lading flessen te bedenken? Of is opnieuw bottelen nog de enige remedie?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 22-10-2020 22:38 u »
Duidelijk, ga ik in het vervolg zeker rekening mee houden. Is er een oplossing voor deze lading flessen te bedenken? Of is opnieuw bottelen nog de enige remedie?

Je weet niet of het bier nog verder uitgist in de fles.
Daarom is alles uitgieten in een vat en laten uitgisten de beste methode.

Tags: