Amerikaanse Barley Wine

Gestart door Croneberg, 15-10-2020 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Croneberg

Graag jullie mening en verbeteringen voor het volgende recept. Ik ben een beginnende brouwer en heb daarom gekozen voor een eenvoudig maischschema. Ik wil de biab methode hanteren in een 30 liter elektrische ketel. Ik heb veel Cascade in huis. Daarom het gebruik van deze hop. Andere soorten in huis zijn Citra en Lemon drop. Andere moutsoorten in huis: carafa 3, municher en brownmalt. Een grotere karamel moutstort behoort ook tot de mogelijkheden. Ik heb geen pale malt in huis. Is pilsmout wel geschikt?

Style:   American Barleywine
Batch Size:   20.00 L
Boil Time:   75 min

Calculated & Measured Statistics
Calculated O.G.   1.085 (75% Efficiency)
Calculated F.G.   1.021 (75% Yeast Attenuation)
Measured O.G.   0.000 (0% Actual Efficiency)
Measured F.G.   0.000 (0% Actual Attenuation)
ABV   9.1%
IBU   57.6
SRM   11.5°L

Malt Bill
Malt Name   Weight   PPG   SRM   Type
87% Pilsen - 1.7°L   6.30 kg   1.037   1.70   Mashed Grain
7% Candi Sugar, Clear   0.50 kg   1.036   1.00   Extract/Adjunct
6% karamel/Crystal Malt - 80L   0.45 kg   1.034   80.00   Mashed Grain

maischschema
67°C   90 min   Temperature   Increase mash temperature to 67°C
Mash Out   76°C   5 min   Initial Strike   Mash-in with 18.5 L of water at 77°C

Cascade   60 min   100.00 g   5.8%   Leaf Hop
Cascade (U.S.)   10 min   50.00 g   5.8%   Leaf

Safale US-05 Fermentis Dry Ale      72   Low– Medium
Vergistingtemperatuur 20 graden

Gerb

Dat wordt een mooie barleywine. Pilsmout is prima. In principe zou je de suiker achterwege kunnen laten, maar het maakt het bier wellicht wat meer doordrinkbaar. Hoeveel zakjes gist gebruik je? Ik zou voorstellen dat je hier wel 2 zakjes nodig hebt. Ik vind Cascade bij uitstek geschikt voor deze stijl, daar zou ik die fijn-aromatische hoppen niet voor gebruiken.

wernerthefox

Heb me in het verleden wel verdiept in Barley wines. Heb nooit helemaal kunnen achterhalen wat het verschil is tussen Barley wine en Quad. Rest mijn interpretatie van het concept. Een zwaar donker bier wat je bij het haardvuur drinkt wanneer de dagen korter worden. Niet veel hop en in mijn beleving donker. Zeker geen geen Imperial stout, maar meer een quad (bijvoorbeeld Rochefort 10).
Een lange aanloop, want mijn eerste vraag zou zijn waarom een Amerikaanse Barley wine? Of wil je een hele zware IPA brouwen...en heet dat dan een tripa? Ik weet dat Amerikaans Barley wijn een stijl is, maar ik heb daar nooit grip op kunnen krijgen. Denk dat het wel belangrijk is dat je voor jezelf helder hebt welk smaakprofiel je wilt bereiken met je Amerikaanse BW. Wil je de Cascade duidelijk proeven? Of juist meer moutig?
Denk dat pilsmout prima is voor deze stijl, kan me niet voorstellen dat je veel verschil proeft met PA in dit geweld. Ik zou zelf m42 (naar verluidt Nottingham) kiezen, denk dat US05 er lang over gaat doen. Vind de combinatie van 67 graden en 90 minuten opmerkelijk. Zou zeggen dat je of kort mashed bij hoge temp, of langer bij lagere temp. Dus als je hoog wilt mashen dan lijkt 60 min mij voldoende.

Gerb

Een quadrupel is een bier met een (Belgisch) gistkarakter, een donkere kleur en bevat vaak suiker. Een barleywine rust minder op het gistkarakter en is overwegend moutiger en heeft meer hop en bitter. Althans zo zie ik de verschillen. Er was ooit de term bedacht van Massive ale om de bieren die hier een beetje tussen wal en schip vallen onder te scharen. Denk aan Gulden Draak en zo.

Hay

Wat Gerb zegt en ik dacht is ook gelezen te hebben dat in een barleywine geen suiker in de stort hoort en in een quadrupel wel.

Jacques

Citaat van: Hay op 16-10-2020  19:07 uWat Gerb zegt en ik dacht is ook gelezen te hebben dat in een barleywine geen suiker in de stort hoort en in een quadrupel wel.

Er zijn meerdere barleywines waar suiker in de stort zit.

Het grote verschil tussen een quadrupel en barleywine is dat dat een quadrupel zich kenmerkt door esterig gistprofiel en dat bij een een barlywine moutsmaken meer op voorgrond staan.

Overigens krijg je meer esters in je bier als een grote suikergift in je stort hebt. Bij een quadrupel is de hoeveelheid suiker dan ook groter dan bij een barleywine.

Croneberg

Bedankt voor de reacties. Ik ga zeker 2 zakjes gist toevoegen. Verschil tussen Quadrupel en Barleywine is klein, maar gezien de keuze en profiel van de gist US-05 en de grotere hopgift van USA hopsoort Cascade heb ik voor Amerikaanse Barley Wine gekozen. De 90 min maischstap heb ik gekozen om er zeker te zijn van een goede omzetting van zetmeel naar vergistbare suikers, ivm de biab methode. Zal zoals voorgesteld 60 min ook voldoende zijn? Wat is het smaakvoordeel van langer maischen?
De suikergift is enkel gekozen om het alcoholvolume wat te verhogen en een doordrinkbaar bier te houden.

Jacques

Citaat van: Croneberg op 17-10-2020  02:26 uWat is het smaakvoordeel van langer maischen?

In theorie een droger bier. In de praktijk valt dat wel mee omdat in eerste 15 minuten van een maischstap de meeste activiteit is van de enzymen.

Een suikergift en een andere gist hebben veel meer invloed op de vergistingsgraad dan langere maischtijden.

Croneberg

Sinds zaterdagavond staat het brouwsel in de vergistingkast op 20 graden te vergisten voor minimaal 10 dagen. Begin sg was iets lager dan gehoopt: 1.076. Ik hoop dus op een mooie vergisting van de us-05, zodat ruim 8% behaald wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.