Fermentatie in stapjes

Gestart door Hans007, 15-10-2020 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans007

Beste medebrouwers,

Ik ben bezig om een Barly te brouwen en vroeg mij af of ik in stapjes de temperatuur tijdens de vergisting omhoog kon zetten.
Bijvoorbeeld de eerste week 16 graden, tweede week 18 graden en de laatste week/weken 20 graden.

Eerder had ik een te heftige hoofdvergisting en kon ik dweilen[emoji51]

GroetS,

Hans

André de Laat

Citaat van: Hans007 op 15-10-2020  10:37 uEerder had ik een te heftige hoofdvergisting en kon ik dweilen[emoji51]

Blowoff plaatsen  :weetniet:

Hans007

Is ook een idee, ik ga even op zoek  naar een voorbeeld[emoji6]

Hans007

Heb al wat gezien en al wat gemaakt om een blow off te gebruiken

Hans007


Ben benieuwd.
Wat in het vat zit is een winterbier op barly wine niveau
Zal vast wel lekker worden[emoji6]

GroetS,
Hans

Fractus

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar zorg er wel voor dat je 'blow-off' in het water staat! Dus emmertje met water vullen en dan het uiteinde van de slang onder water. Zo werkt het als een groot waterslot en kan er geen zuurstof je bier in.

Hans007

Is inderdaad het geval, dank voor het meedenken. Slangetje is op de foto nog niet onder water.

André de Laat

Citaat van: Hans007 op 15-10-2020  17:54 uIs inderdaad het geval, dank voor het meedenken. Slangetje is op de foto nog niet onder water.

Een tip: snij het uiteinde van de slang dat in het emmertje uitkomt schuin af net zoals je een steel van een bloem af snijdt. Door het schuin afsnijden voorkom je dat het uiteinde geblokkeerd wordt. Verder zie ik dat je een Brewbucket hebt. Daar hebben ze mooie blowoff knietjes voor. Niet goedkoop maar wel perfect. Ik heb 3 Buckets met op alledrie zo´n knietje. Ik laat de slang in een glazen fles of erlenmeyer uitkomen. Sukses!

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/ss-brewtech/accessoires/d/ss-brewtech-blow-off-barb-voor-ftss-en-brew-bucket-lids

seed7

Ik hoop voor je dat die niet te hard afblaast. Dan houdt je te weinig gist over voor Barley wine.

Ingo

Hans007

Vorige keer ging het ook goed, alleen had ik toen veel schoonmaak werk. Nu fermentatie op 18 graden en volgende week naar de 20. Gaat vast goed komen[emoji6]

Jacques

Citaat van: Hans007 op 15-10-2020  10:37 uBeste medebrouwers,

Ik ben bezig om een Barly te brouwen en vroeg mij af of ik in stapjes de temperatuur tijdens de vergisting omhoog kon zetten.
Bijvoorbeeld de eerste week 16 graden, tweede week 18 graden en de laatste week/weken 20 graden.

Eerder had ik een te heftige hoofdvergisting en kon ik dweilen[emoji51]

In principe geen probleem. Er zijn echter gisten die bij 16 ºC het niet zo goed doen. Gistproducten geven adviezen over de vergistingstemperaturen. Houd de minimum temperatuur aan van de producent. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.