Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoparoma weg na hergisting  (gelezen 424 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoparoma weg na hergisting
« Gepost op: 15-10-2020 09:36 u »
Dag allen,

Kleine 2 weken geleden een testje gebotteld. Er zit ongeveer 6 g/l dryhop in met tropische hopsoorten. Sample voor bottelen was heerlijk aromatisch. Passievrucht, etc. 6 g/l suiker toegevoegd aan de FastFerment en toen gebotteld. Gisteren getest en het heerlijke hoparoma lijkt al bijna weg... hoe kan dit?

- Komt dit door de hergisting die de hoparoma's afbreekt?

- Komt dit door oxidatie door de zuurstof die in het halsje aanwezig is?

Alle tips zijn welkom, want wil het hoparoma graag zo goed mogelijk behouden. Zeker als het bier nog zo vers is zouden de aroma's er toch uit moeten knallen!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Zedd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Ik brouw meer dan ik drink.
Re: Hoparoma weg na hergisting
« Reactie #1 Gepost op: 15-10-2020 11:00 u »
Dit herken ik zelf niet... dryhoppen, daarna op fles met wat suiker en het aroma blijft enkele maanden aanwezig.
Wel vermindert het na een tijdje, mogelijk dat gist hier een negatieve invloed op heeft, geen idee.
Was dit de eerste keer, hoe waren je vorige brouwsels?

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 15-10-2020 13:49 u »
Een keer een DIPA gebrouwen. Dat was toen ook zo. Een Neipa is wel een keer goed gegaan, maar daar zat dan wel ruim 20 gram per liter hop in.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15-10-2020 21:52 u »
Dag allen,

Kleine 2 weken geleden een testje gebotteld. Er zit ongeveer 6 g/l dryhop in met tropische hopsoorten. Sample voor bottelen was heerlijk aromatisch. Passievrucht, etc. 6 g/l suiker toegevoegd aan de FastFerment en toen gebotteld. Gisteren getest en het heerlijke hoparoma lijkt al bijna weg... hoe kan dit?

- Komt dit door de hergisting die de hoparoma's afbreekt?

- Komt dit door oxidatie door de zuurstof die in het halsje aanwezig is?

Alle tips zijn welkom, want wil het hoparoma graag zo goed mogelijk behouden. Zeker als het bier nog zo vers is zouden de aroma's er toch uit moeten knallen!

Dit kan een gevolg zijn van aromatische stoffen die aangemaakt worden tijdens de hergisting. De belangrijkste daarvan is diacetyl. Na verloop van tijd wordt deze stof afgebroken door de gist in een minder smaakactieve stof. Als dat gebeurd zal het de hoppige smaak weer meer op de voorgrond komen.

Maar je hebt ook te maken met het omzetten van hoparomastoffen door de gist. De ene gist doet dit meer dan de andere. Gisteren heb ik van Gino Baart van Fermentis begrepen dat bottelgist F2 zeer neutraal is. Mogelijk heb je als die bottelgist gebruikt minder last van biotransformatie.

Tags: