Geen hergisting op fles, terug gistvat in, hoeveel ml starter toevoegen?

Gestart door Stevie51, 14-10-2020 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stevie51

Onlangs heb ik een Quatripel gebrouwen. Begin SG 1090. Eind SG kwam op 1022 uit na 30 dagen. Ik was al bang dat er geen hergisting op fles zou komen omdat het geschatte eind SG eigenlijk 1010-1014 zou moeten zijn.

Ben van plan de flessen te openen en het terug te doen in het gistvat met verse gist. Heb zo'n 18 liter dat dan terug gaat. Hoeveel gist zou ik moeten toevoegen?

Nu heb ik een starter opgekweekt uit een schuine buis. Ben begonnen met 15 ml en zit intussen op 150 ml. Heeft iemand ervaring hoeveel starter ik zou moeten toevoegen voor het laatste beetje vergisting?

Alvast bedankt voor de reacties.


knifeman

Misschien zit je gist op zijn eindcapaciteit en zal toevoeging van nieuwe gestarte van dezelfde gist niks meer doen. Je kan bottelen met een bottelgist om hergisting op fles te bewerkstelligen.

Stevie51

Citaat van: Andert op 14-10-2020  15:24 uWelke gist  gebruik je?

WLP530 Abbey Ale heb ik voor dit bier gebruikt.

Zedd

Ik mis wat informatie in je verhaal: heb je nu gebotteld met 1.022 en daarna ontdekt dat op fles helemaal niets meer gebeurde?
Persoonlijk zou ik nooit teruggaan naar gistvat: veel kans op besmettingen en veel werk.

Van 1.090 naar 1.022 is best aardig - hoe zeker ben je dat het echt lager kan uitkomen? Misschien toch meer onvergistbare suikers verkregen?
Ikzelf proef altijd even aan het einde van de vergisting, als ik nog suikers proef dan is ie nog niet uitvergist. Geen erg wetenschappelijke methode, maar werkt al jaren voor me.
Als de gist het echt niet meer doet: zakje US05 openmaken, op een (schoon!) schoteltje en enkele korrels in ieder flesje doen. Je hebt echt maar heel weinig nodig. Dan kost het je alleen een paar doppen.

Succes!

Andert

Citaat van: Zedd op 15-10-2020  11:12 uIk mis wat informatie in je verhaal: heb je nu gebotteld met 1.022 en daarna ontdekt dat op fles helemaal niets meer gebeurde?
Persoonlijk zou ik nooit teruggaan naar gistvat: veel kans op besmettingen en veel werk.

Van 1.090 naar 1.022 is best aardig - hoe zeker ben je dat het echt lager kan uitkomen? Misschien toch meer onvergistbare suikers verkregen?
Ikzelf proef altijd even aan het einde van de vergisting, als ik nog suikers proef dan is ie nog niet uitvergist. Geen erg wetenschappelijke methode, maar werkt al jaren voor me.
Als de gist het echt niet meer doet: zakje US05 openmaken, op een (schoon!) schoteltje en enkele korrels in ieder flesje doen. Je hebt echt maar heel weinig nodig. Dan kost het je alleen een paar doppen.

Succes!
Is US-05 toevoegen niet vragen om teveel koolzuur in de flessen?

US-05 geeft een veel hogere vergistingsgraad dan WLP530.

Stevie51

Citaat van: Zedd op 15-10-2020  11:12 uIk mis wat informatie in je verhaal: heb je nu gebotteld met 1.022 en daarna ontdekt dat op fles helemaal niets meer gebeurde?
Persoonlijk zou ik nooit teruggaan naar gistvat: veel kans op besmettingen en veel werk.

Van 1.090 naar 1.022 is best aardig - hoe zeker ben je dat het echt lager kan uitkomen? Misschien toch meer onvergistbare suikers verkregen?
Ikzelf proef altijd even aan het einde van de vergisting, als ik nog suikers proef dan is ie nog niet uitvergist. Geen erg wetenschappelijke methode, maar werkt al jaren voor me.
Als de gist het echt niet meer doet: zakje US05 openmaken, op een (schoon!) schoteltje en enkele korrels in ieder flesje doen. Je hebt echt maar heel weinig nodig. Dan kost het je alleen een paar doppen.

Succes!

Na het bottelen is er niks in het bier gebeurd. Het smaakt nog erg zoet, tenminste de 2 flessen die ik open open heb gemaakt.

Gist op fles toevoegen durf ik niet zo goed aan. Dit omdat volgens BrouwHulp het SG toch een stuk lager zou moeten uitvallen ben ik bang dat het bommetjes worden.

Ben bang dat ik net te weinig gist heb geënt aan het begin.

Andert

Met Mr Malty uitrekenen hoeveel giststarter je zou moeten toevoegen voor 2,5 SG punt (bottelsuiker) en dat maal twee (onderbuikgevoel).

Eventueel verdunnen en met een injectiespuitje toevoegen aan de flesjes.


Jacques

Citaat van: Andert op 15-10-2020  11:23 uIs US-05 toevoegen niet vragen om teveel koolzuur in de flessen?

US-05 geeft een veel hogere vergistingsgraad dan WLP530.

Goede opmerking.

Als je er voor kiest om korrelgist te gebruiken tijdens het bottelen kun je het beste echte bottelgist gebruiken zoals Fermentis F2. Deze gist vergist alleen eenvoudige suikers. Deze suikers worden tijdens de hoofdgisting als eerste verbruikt. In het uitgegiste bier bevat daardoor geen eenvoudige suikers.
Fermenttis F2 zal daarom alleen de toegevoegde bottelsuiker vergisten.

Uitzondering hierop vormen bieren die gekoudhopt zijn. Door enzymen uit de hop kunnen enkelvoudige suikers worden gevormd. Hierdoor kan het gebeuren dat je bier veel te veel koolzuur heeft ondanks dat je een bottelgist en niet zo veel bottelsuiker gebruikt hebt.


Citaat van: Andert op 15-10-2020  15:16 uMet Mr Malty uitrekenen hoeveel giststarter je zou moeten toevoegen voor 2,5 SG punt (bottelsuiker) en dat maal twee (onderbuikgevoel).

Eventueel verdunnen en met een injectiespuitje toevoegen aan de flesjes.

De aanbevolen dosering van Fermentis F2 is 0,02 tot 0,07 g per liter. Dat is 0,007 tot 0,02 g per flesje. Heel weinig dus...

Andert



Citaat van: Jacques op 15-10-2020  22:14 uDe aanbevolen dosering van Fermentis F2 is 0,02 tot 0,07 g per liter. Dat is 0,007 tot 0,02 g per flesje. Heel weinig dus...

Dat klopt heel aardig met 2-3 SG punten in Mr Malty's pitch rate calculator, zonder de 2x die ik eerder vermelde.

knifeman

Ik heb het zelf nog niet gehad dat hergisting op fles niet op gang kwam maar met een collega brouwer hebben we het zo opgelost:

We wisten SG van het uigegiste bier en hebben dan een fleske open gedaan en terug gemeten. Hieruit konden we opmaken dat er niks gebeurd was en de SG overeenkwam met het bier + bottelsuiker.

We hebben een half zakje f2 van Fermentis (5 a 6 gram ... veel te veel but whatever) opgelost in 100 ml gesteriliseerd water en dan alle stopjes afgetrokken. En met een pipet 2 druppels van die oplossing in elk fleske gedaan. Nieuwe dopjes erop en is topbier geworden.


Sjoerd

Citaat van: knifeman op 16-10-2020  13:18 uIk heb het zelf nog niet gehad dat hergisting op fles niet op gang kwam maar met een collega brouwer hebben we het zo opgelost:

We wisten SG van het uigegiste bier en hebben dan een fleske open gedaan en terug gemeten. Hieruit konden we opmaken dat er niks gebeurd was en de SG overeenkwam met het bier + bottelsuiker.

We hebben een half zakje f2 van Fermentis (5 a 6 gram ... veel te veel but whatever) opgelost in 100 ml gesteriliseerd water en dan alle stopjes afgetrokken. En met een pipet 2 druppels van die oplossing in elk fleske gedaan. Nieuwe dopjes erop en is topbier geworden.

Onlangs hetzelfde gehad met de Wyeast 1762. Zelfde oplossing gekozen maar dan met de T58. Nu mooi op druk met mooie schuimkraag

Stefan R.

Onlangs hetzelfde gehad met de Wyeast 1762. Zelfde oplossing gekozen maar dan met de T58. Nu mooi op druk met mooie schuimkraag.

Hoeveel heb jij toegevoegd met de T58 per liter of per fles.

hansHalberstadt

Denken jullie dat korrelgist toevoegen aan een zwaar bier de kans krijgt om te gisten ivm hydratatie? Net zo goed als dat het geen zin heeft korrelgist toe te voegen aan een vastgelopen gisting. Zelf nooit geprobeerd, wel actieve slurry gebruikt bij bottelen. 
ps van 1090 naar 1023 is volkomen volgens het boekje. 100% van de vergistbare suiker is dan vergist. Dus ik denk dat je je onterecht zorgen maakt.

hansHalberstadt

Je hebt 30 dagen tussen start gisting en bottelen. dat kan voor een heel zwaar bier zoals dit er voor zorgen dat er nog maar weinig actieve gist over is in de flesjes. Door de zwaarte kan die gist zich ook niet meer delen ,dus moet je het doen met wat er was bij bottelen. Ik zou het gewoon een paar weken aanzien en als er dan nog geen druk op zit overwegen om wat slurry van een bezonken starter toe te voegen en herdoppen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-10-2020  11:07 uDenken jullie dat korrelgist toevoegen aan een zwaar bier de kans krijgt om te gisten ivm hydratatie? Net zo goed als dat het geen zin heeft korrelgist toe te voegen aan een vastgelopen gisting. Zelf nooit geprobeerd, wel actieve slurry gebruikt bij bottelen. 

Bij een vastgelopen vergisting is het probleem dat de gist zich verslikt op de grotere moeilijk vergistbare suikers. Omdat je bij de hergisting op de fles eenvoudige suikers geeft (sucrose of glucose) kun je korrelgist gebruiken.

Wel is het oppassen. Gebruik niet een willekeurige korrelgist. Sommige korrelgisten vergisten verder door dan de oorspronkelijke gist. Zeker als het gaat om var diastaticus gisten (zoals saison gisten) kun je op termijn voor verrassingen komen te staan.
Het beste is een specifieke bottelgist te gebruiken omdat die alleen eenvoudige suikers vergisten.


Overigens zijn de meeste problemen met de hergisting op de fles terug te voeren tot het te lang wachten met bottelen. Door kort na het beëindigen van de vergisting te bottelen krijg je een prima hergisting zonder het toevoegen van bottelgist.

Sjoerd

Citaat van: Stefan R. op 18-10-2020  10:57 uOnlangs hetzelfde gehad met de Wyeast 1762. Zelfde oplossing gekozen maar dan met de T58. Nu mooi op druk met mooie schuimkraag.

Hoeveel heb jij toegevoegd met de T58 per liter of per fles.

Startertje gemaakt met ik denk zo'n 300 a 400 ml appelsap, 2 uur laten draaien op de magneetroerder, vervolgens met een spuitje steeds een paar druppels actieve starter in de flesjes gedaan. Ben niet heel zuinig geweest met de druppels om zeker te zijn dat ik voldoende gist zou toevoegen.

Stevie51

Vandaag een 5 tal flesjes open gemaakt, per flesje 3 druppels actieve starter toegevoegd, en weer opnieuw gedopt.

Heb nog niet alles gedaan, wil even kijken of het geen bommetjes worden.




Nog even een vraag over bottelgist:

Ik heb een zakje Fermentis bottelgist (korrel). De inhoud van het zakje is veel te groot voor de hoeveelheid bier die ik in 1 keer kan brouwen. Dit is namelijk maximaal 20 liter.

Kan ik een starter maken, hieraan een beetje van de resterende droge bottelgist toevoegen, dit even laten opstarten op de magneetroerder en dan in buisjes doen met glycerine en in de diepvries zodat ik dit iedere keer kan opkweken wanneer het nodig is?

Anders moet je namelijk iedere keer een nieuw zakje kopen waarvan je maar een klein beetje hoeft te gebruiken.

Jacques

Citaat van: Stevie51 op 20-10-2020  21:01 uNog even een vraag over bottelgist:

Ik heb een zakje Fermentis bottelgist (korrel). De inhoud van het zakje is veel te groot voor de hoeveelheid bier die ik in 1 keer kan brouwen. Dit is namelijk maximaal 20 liter.

Kan ik een starter maken, hieraan een beetje van de resterende droge bottelgist toevoegen, dit even laten opstarten op de magneetroerder en dan in buisjes doen met glycerine en in de diepvries zodat ik dit iedere keer kan opkweken wanneer het nodig is?

Anders moet je namelijk iedere keer een nieuw zakje kopen waarvan je maar een klein beetje hoeft te gebruiken.

Dat kan maar dan weet je niet hoeveel gistcellen je toevoegt aan je bier. Het is snel te veel...

Handiger is het om een goed vacuümapparaat aan te schaffen. Die kun je ook gebruiken voor het bewaren van aangebroken verpakkingen met hop. Maar ook kaas en vleeswaren laten zich goed vacumeren...  ;)

Zelf heb ik de nodige jaren geleden een Allpax F200 gekocht (inmiddels vervangen door de F210). Niet de goedkoopste maar ik heb er al heel veel plezier van gehad.

Stevie51

Citaat van: Jacques op 20-10-2020  21:59 uDat kan maar dan weet je niet hoeveel gistcellen je toevoegt aan je bier. Het is snel te veel...

Handiger is het om een goed vacuümapparaat aan te schaffen. Die kun je ook gebruiken voor het bewaren van aangebroken verpakkingen met hop. Maar ook kaas en vleeswaren laten zich goed vacumeren...  ;)

Zelf heb ik de nodige jaren geleden een Allpax F200 gekocht (inmiddels vervangen door de F210). Niet de goedkoopste maar ik heb er al heel veel plezier van gehad.

Ben in het bezit van de F110. Is nog makkelijker dan een starter en invriezen.

Bedankt voor de tip.

Jacques

Citaat van: Stevie51 op 20-10-2020  23:04 uBen in het bezit van de F110. Is nog makkelijker dan een starter en invriezen.

Bedankt voor de tip.

Ook die is goed te gebruiken.

Even een link voor degenen die een dergelijk apparaat willen aanschaffen.
https://www.allpax.nl/verpakken/vacumeermachines.html

Opaslof

Ze hebben deze week bij de Lidl een vacumeer apparaat van € 25.  Geen idee of het wat is, heb er gister 1 gekocht.


Roelof

Citaat van: Opaslof op 21-10-2020  08:20 uZe hebben deze week bij de Lidl een vacumeer apparaat van 25€   Geen idee of het wat is, heb er gister 1 gekocht.


Daar krijg je geen spijt van. Ik gebruik hem al jaren. Jij krijgt er een die een dubbel sealnaad maakt.

wilfred3871

Ik gebruik eigenlijk altijd de F2 bottelgist, voor elk bier. Bijna iedereen roept dat het niet nodig is, extra risico met zich meebrengt en zo zijn er nog tal van argumenten aan te dragen om het niet te gebruiken.
Bijna iedereen die wat roept heeft het alleen over de nadelen maar heeft het zelf nog nooit gebruikt. Over de voordelen hoor je bijna niemand, maar die zijn er natuurlijk ook, anders zou ik het niet gebruiken  ;).

Dus ik zou als ik jouw was een keer de F2 gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.