Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Suiker toevoegen tijdens kook of navergisting  (gelezen 369 keer)

Offline lier

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Suiker toevoegen tijdens kook of navergisting
« Gepost op: 13-10-2020 22:10 u »
Het valt mij op dat suiker toegevoegd tijdens de navergisting een droger bier oplevert dan wanneer de suiker tijdens het koken wordt toegevoegd.
Tenminste dat denk ik te proeven, iemand anders hier een mening over?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Suiker toevoegen tijdens kook of navergisting
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2020 23:09 u »
Het valt mij op dat suiker toegevoegd tijdens de navergisting een droger bier oplevert dan wanneer de suiker tijdens het koken wordt toegevoegd.
Tenminste dat denk ik te proeven, iemand anders hier een mening over?

Daar is heel wat over geschreven op het forum.

Tests uitgevoerd door meerdere forumleden lieten zien dat er een klein verschil in de vergistingsgraad is bij zware bieren. Maar er waren ook testresultaten waarbij geen duidelijk verschil was in de vergistingsgraad.

Zie onder andere Novemberexperiment 2010: late suikertoevoeging

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2020 16:54 u »
Géén mening omdat ik het niet naast elkaar heb getest, maar logisch denkend stel ik dat suiker die je meekookt voor een klein deel verloren gaat in de hop. Hopfiltratie kost gemiddeld toch wel een liter wort, en daar zit dus ook wat kristalsuiker bij als deze is meegekookt. Effect zal groter worden als je meer hop-filtratie-verlies hebt, kost ook meer kristalsuiker..
Meekoken van suiker zou (naar mijn mening) dus een wat droger EDIT: ZOETER bier kunnen geven.
Suiker die je toevoegt tijdens vergisting gaat 1 op 1 in het bier.. Heeft daarom mijn voorkeur, gaat desnoods in het gistvat vóór vergisting. Niét omdat het een dubbeltje of 1 Euro kost, maar meer het idee van 'controle' over het proces.
Of je het proeft? Ik kan het niet zeggen. Dan moet je wort gaan splitsen vóór koken en met en zonder late suiker experimenteren.
Ik kan in het aangehaalde test https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html niet zo snel zien of er dubbeltests zijn gedaan.
Proost,  Snelbier.

Edit: Meekoken kost kristalsuiker, dus ZOETER bier.  Tekst aangepast

Offline Laikea

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 14-10-2020 22:41 u »
In André zn boek staat er een stuk over precies dit onderwerp. Daarin staat dat veel brouwers dit inderdaad ervaren en dat als je de suiker tijdens de nagisting toevoegt best wel wat punten extra kan zakken.
Is ergens ook logisch, aangezien je of eerst alle ‘moeilijke’ suikers vergist en daarna makkelijkere of dat je tegelijk makkelijke en moeilijke suikers vergist

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #4 Gepost op: 14-10-2020 22:45 u »
Zou ook kunnen komen omdat ik suiker toegevoegd tijdens de vergisting vooraf omzet in invertsuiker

Tags: