Help!! Barst in Erlenmeyer

Gestart door JasperB, 13-10-2020 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JasperB

Heb zojuist een starter gemaakt van 0,5 L opgekweekte gist uit een bierflesje.
Weet zeker dat mijn 1 L erlenmeyer geen barst had voor het koken en niets gemerkt tijdens het koelen maar er zit nu een scheur in.
Ik koel altijd in de spoelbak waar ik dan heet water in doe en langzaam afkoel naar koud water.
Niets gemerkt en niets gehoord.
Pas toen ik hem op de magneetroerder had geplaatst zag ik de scheur.
Nu is mijn vraag: Kan dit kwaad? Ik zie een heel klein lijntje vocht aan de buitenkant maar meer niet.
Lekt ook niet verder door maar vraag me af of er iets in kan komen.
Wat te doen? Opnieuw beginnen of gewoon na de hoofdvergisting  koelen en opschalen naar 1,5 L (3 L erlenmeyer) en dus doorgaan.

Als ik nog eens goed kijk zie ik op een klein punt een minuscuul streepje wort wat er doorgekomen is.
Verwaarloosbaar weinig. Lekt verder ook niet (meer).
Wilde eigenlijk zaterdag gaan brouwen anders schuif ik het een week op en begin ik opnieuw.







tdp

Ik zou het wel gewoon aandurven en me geen zorgen maken.

JasperB

Citaat van: tdp op 13-10-2020  20:35 uIk zou het wel gewoon aandurven en me geen zorgen maken.

Bedankt voor je reactie! Ik kijk bijna elke 15 min al en er komt niks door.
Alles aan de buitenkant even goed gedesinfecteerd.
Denk dat ik er dan maar voor ga...

tdp

Citaat van: JasperB op 13-10-2020  20:41 uBedankt voor je reactie! Ik kijk bijna elke 15 min al en er komt niks door.
Alles aan de buitenkant even goed gedesinfecteerd.
Denk dat ik er dan maar voor ga...

Gaat vast goed komen. Druk is waarschijnlijk van binnen naar buiten groter dan andersom, maar als er al niets doorkomt, zal het wel loslopen.

Succes met het opkweken!


JasperB

Citaat van: tdp op 13-10-2020  20:51 uGaat vast goed komen. Druk is waarschijnlijk van binnen naar buiten groter dan andersom, maar als er al niets doorkomt, zal het wel loslopen.

Succes met het opkweken!

Klinkt inderdaad erg aannemelijk.
Bedankt!

JasperB

Citaat van: tdp op 13-10-2020  20:51 uGaat vast goed komen. Druk is waarschijnlijk van binnen naar buiten groter dan andersom, maar als er al niets doorkomt, zal het wel loslopen.

Succes met het opkweken!

Zag nog wel te denken dat als ik terug moet koelen de tegendruk misschien wel weg valt.
Dan eerst overschenken voor het koelen?
Of zou dat ook wel goed komen?
Heb namelijk alleen nog een 3L erlenmeyer.

JasperB

Citaat van: JasperB op 13-10-2020  22:08 uZag nog wel te denken dat als ik terug moet koelen de tegendruk misschien wel weg valt.
Dan eerst overschenken voor het koelen?
Of zou dat ook wel goed komen?
Heb namelijk alleen nog een 3L erlenmeyer.

Of kan ik kan beter niet koelen (zodat het gist deze keer niet bezinkt) maar alles van de 0,5 L starter bij de opgeschakelde 1,5 L starter doen?

tdp

Citaat van: JasperB op 13-10-2020  22:19 uOf kan ik kan beter niet koelen (zodat het gist deze keer niet bezinkt) maar alles van de 0,5 L starter bij de opgeschakelde 1,5 L starter doen?

Dat zou ik doen, sowieso overigens ;). Zonder die discussie aan te zwengelen zitten de meest fanatieke gistcellen in suspensie. Je wilt niet alleen veel cellen, maar ook fitte cellen.

JasperB

Citaat van: tdp op 14-10-2020  07:50 uDat zou ik doen, sowieso overigens ;). Zonder die discussie aan te zwengelen zitten de meest fanatieke gistcellen in suspensie. Je wilt niet alleen veel cellen, maar ook fitte cellen.

Dus als ik een 2 L starter wil maken dan 1,5 L water met 200 g extract. Daar dan de complete niet afgegoten 0,5 L starter bij doen?
Neig misschien toch naar een weekje uitstellen en geen risico te lopen.

tdp

Citaat van: JasperB op 14-10-2020  12:47 uDus als ik een 2 L starter wil maken dan 1,5 L water met 200 g extract. Daar dan de complete niet afgegoten 0,5 L starter bij doen?
Neig misschien toch naar een weekje uitstellen en geen risico te lopen.

Yep!

André de Laat

Een erlenmeyer zou normaal gesproken tegen grote temperatuursverschillen moeten kunnen. Zonder te barsten. Ik gebruik ze voor mijn blowoff. Na gebruik kook ik ze uit met water. Dompelen in koud water geeft hier geen barst.

JasperB

Citaat van: André de Laat op 14-10-2020  18:38 uEen erlenmeyer zou normaal gesproken tegen grote temperatuursverschillen moeten kunnen. Zonder te barsten. Ik gebruik ze voor mijn blowoff. Na gebruik kook ik ze uit met water. Dompelen in koud water geeft hier geen barst.

Ja ik vond het ook erg vreemd. Was vandaag bij unibrew en Berry had het ook nog niet eerder gehoord. En dat terwijl ik hem eerst in heet water zet en vervolgens koel.

mkelderm


Andert

Citaat van: JasperB op 14-10-2020  19:47 uJa ik vond het ook erg vreemd. Was vandaag bij unibrew en Berry had het ook nog niet eerder gehoord. En dat terwijl ik hem eerst in heet water zet en vervolgens koel.
In theorie kan borosilicaat tegen temperatuurverschillen van 170 - 180 graden.

Door producenten van glaswerk wordt ergens tussen 60 en 100 graden geadviseerd. Maar het leest alsof je daar niet bij in de buurt bent geweest.

Het zou een productiefout kunnen zijn. Ik zou als ik jou was het bij de leverancier neerleggen voor garantie. Wellicht valt  er nog iets te zien m.b.t. teveel spanning in het glas op de plaats van de breuk.

JasperB

Citaat van: Andert op 15-10-2020  17:20 uIn theorie kan borosilicaat tegen temperatuurverschillen van 170 - 180 graden.

Door producenten van glaswerk wordt ergens tussen 60 en 100 graden geadviseerd. Maar het leest alsof je daar niet bij in de buurt bent geweest.

Het zou een productiefout kunnen zijn. Ik zou als ik jou was het bij de leverancier neerleggen voor garantie. Wellicht valt  er nog iets te zien m.b.t. teveel spanning in het glas op de plaats van de breuk.

Ik moest inderdaad een foto sturen en dan zou het verhaald gaan worden bij de leverancier.
Kosten niet de wereld vind het wel erg vervelend.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.