Vraag over maischschema

Gestart door Microo, 10-10-2020 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Microo

Hallo allemaal,

IK zal mij even voorstellen.
Ik ben Michel 30 jaar en woon in Zoetermeer ;)

Na enkele 5 liter batches te hebben gebrouwen nu overstapt op wat meer rendement.
Ik heb een Easybrew 30 liter(nieuw type met het schuine scherm en pijlglas) op de kop weten te tikken.
Nu zat er bij de ketel een compleet brouwsel bij in ingrediënten, tevens heb ik in Brewfather het maischschema van dit brouwsel gekregen.
Hierover heb ik enkele vragen, zou iemand mij hiermee uit te brand kunnen helpen.

Link: https://share.brewfather.app/RuJbJm3isZ6jr8

20.76 liter Maischwater
Mashwater op temperatuur van 60 laten komen.
Hierop de mout 60 minuten verwarmen.

Hierna spoelen met het spoelwater
Wort koken (welke temperatuur?)
op de stappen de hop toevoegen.
Wanner wordt de Ierse mos toegevoegd.
Tevens in recept staat bij vergistbare ingrediënten Dextrose opschreven.
Moet deze mee tijdens het maischen of moet deze worden toegevoegd in de gistemmer.

Voor mij een vrij onduidelijk schema, sorry ik ben een compleet uitgeschreven stappenplan gewend.
Misschien dat iemand deze met mij kan delen, zodat ik dit brouwsel kan brouwen.

Willem Broekema


Hoi Michel,

Je voegt alle mout toe als het water (bijna) 65 graden is, dan 60 minuten op 65 graden maischen etc.
Na het spoelen zet je de kooktemperatuur op 100 graden: de Easy Brew geeft dan zelf aan " boiling". ( ik stel voor dat je je nieuwe Easy Brew eerst eens uit probeert met gewoon water om hem te leren kennen..Heeft mij in ieder geval geholpen..).

De Ierse Mos voeg je toe op 10 minuten einde koken. Dan kun je ook de dextrose toevoegen. Dat kan echter ook in je gistvat, op het moment dat je hoofdgisting bijna is afgelopen, hoewel ik het vaak op einde koken toevoeg.

Willem


Jan de Graaff

Ik zou toch mijn 20,76 liter maischwater opwarmen tot ± 68 à 69 ºC en dan de mout toevoegen; de temperatuur daalt wanneer je de koudere mout toevoegt. Dan hou je, volgens recept, 60 minuten lang 65 ºC aan. Na 60 minuten verhoog je de temperatuur tot 75 ºC voor 10 minuten en daarna naar koken.

Als je meer ervaring hebt zul je de 75 ºC stap waarschijnlijk over gaan slaan, omdat met jouw automaat het uitmaischen niet nodig is. Als je je moutkorf ophijst om te gaan spoelen, kun je het wort eronder al richting kook gaan brengen, dan kom je vanzelf langs de 75 ºC... Maar goed, dat is voor later zorg, nu hou je je nog aan het recept.

Na de 10 minuten uitmaischen, hijs je je moutkorf op en ga je spoelen. Met, volgens recept, 12,64 liter water. Dat moet natuurlijk ook >75 ºC zijn, dus dat moet je van tevoren wel klaar gaan maken zodat je aan het einde van de uitmaisch stap direct door kan met spoelen.

Na het spoelen breng je de boel aan de kook. Ik zie dat je je afvraagt bij welke temperatuur dat is: 100 ºC, net als water (het is namelijk ook voornamelijk water).

Je kookt 60 minuten lang. De tijden bij de hoptoevoegingen zijn teruggerekend vanaf einde koken. Dus, 60 minuten wil zeggen 60 minuten voor einde kook (in dit geval dus gelijk als het gaat koken). 15 minuten wil zeggen 15 minuten voor einde kook (dus in dit geval na 45 minuten vanaf het begin).
Waarom dit zo opgeschreven wordt is omdat hoe lang hop meekookt bepaalt hoeveel bitterheid het afgeeft. En soms kook je 90 minuten, soms 75 minuten, maar als hop 15 minuten voor einde kook wordt toegevoegd, geeft het altijd dezelfde bitterheid, ongeacht hoe lang je kookt.
Irish Moss, volgens recept, op 15 minuten, dus 15 minuten voor einde kook.

Suiker zoals Willem al zei: bij 10 minuten voor einde kook, dat is het makkelijkste. Rustig toevoegen, niet in één klap alles erbij kieperen.

Dan koelen, je laat je hop en alles er nog gewoon in en begint met het wort terug te koelen naar ± 20ºC, de temperatuur waarop je de gist erbij kan gooien. Het is korrelgist, dus die kun je gewoon over het wort in je vergistingsvat strooien; daar hoef je niet veel meer voor te doen.

Het vergistingsschema is een beetje van alles wat.
M-44 is gewoon een bovengister. Ik zou voor 23 liter 1 zakje gebruiken (volgens aanwijzing van Mangrove Jack zelf) en dat vergisten op 18 tot 23ºC (MJ specs) – 20ºC is dus prima. Dat cold crashen... als je de mogelijkheid hebt kun je het doen, anders zou ik er helemaal niet over inzitten en overslaan. Dan bottelen als je SG twee dagen stabiel is (meestal wel na 10 tot 14 dagen, net als bij je 5l batches). Dat betekent wel dat je nog moet koudhoppen en dat zou ik drie dagen voor het einde van de vergisting doen, zodat het drie dagen mee koudhopt... dus, als je ervoor kiest om 14 dagen te vergisten, dan op dag 11 de koudhop erbij. Als je je SG kunt meten en zo einde vergisting bepaalt, dan als je SG twee dagen constant is nog 3 dagen koudhoppen en dan bottelen.

Let er wel heel goed op dat je de koudhop er steriel bij gooit! Je hoeft de hop zelf niet te steriliseren, maar alles wat je gebruikt moet heel erg goed schoon zijn! Je werkt nu aan de koude kant van bierbrouwen, dus een infectie in je bier heb je nu zo opgelopen!

Eigenlijk is het precies zoals bij je 5 liter batches. Het schema en proces is vrijwel identiek..

Succes!!!

goom

Citaat van: Microo op 10-10-2020  12:39 uHallo allemaal,

IK zal mij even voorstellen.
Ik ben Michel 30 jaar en woon in Zoetermeer ;)

Na enkele 5 liter batches te hebben gebrouwen nu overstapt op wat meer rendement.
Ik heb een Easybrew 30 liter(nieuw type met het schuine scherm en pijlglas) op de kop weten te tikken.
Nu zat er bij de ketel een compleet brouwsel bij in ingrediënten, tevens heb ik in Brewfather het maischschema van dit brouwsel gekregen.
Hierover heb ik enkele vragen, zou iemand mij hiermee uit te brand kunnen helpen.

Link: https://share.brewfather.app/RuJbJm3isZ6jr8

20.76 liter Maischwater
Mashwater op temperatuur van 60 laten komen.
Hierop de mout 60 minuten verwarmen.

Hierna spoelen met het spoelwater
Word koken ( welke temperatuur?)
op de stappen de hop toevoegen.
Wanner wordt de Ierse mos toegevoegd.
Teven in recept staat bij vergistbare ingrediënten Dextrose opschreven.
Moet deze mee tijdens het maischen of moet deze worden toegevoegd in de gistemmer.

Voor mij een vrij onduidelijk schema, sorry ik ben een compleet uitgeschreven stappen plan gewend.
misschien dat iemand deze met mij kan delen, zodat ik dit brouwsel kan maken.
Als ik jou vraag zie dan krijg ik sterk het gevoel dat je geen brouwcursus cq literatuur gelezen hebt.

Jacques

Citaat van: goom op 11-10-2020  10:54 uAls ik jou vraag zie dan krijg ik sterk het gevoel dat je geen brouwcursus cq literatuur gelezen hebt.

Beste goom,

De cursus "Tactisch omgaan met een beginnende hobbybrouwers" heeft nog plaatsen vrij. Iets voor jou?  :)

goom


Microo

Citaat van: goom op 11-10-2020  10:54 uAls ik jou vraag zie dan krijg ik sterk het gevoel dat je geen brouwcursus cq literatuur gelezen hebt.

Een echte brouwcursus heb ik inderdaad nog niet gevolgd.
Wel eens meegekeken met wat brouwers.

Suggesties voor een cursus in regio Haaglanden.


Microo

Citaat van: JanDeGraaff op 10-10-2020  21:34 uIk zou toch mijn 20,76 liter maischwater opwarmen tot ± 68 à 69 ºC en dan de mout toevoegen; de temperatuur daalt wanneer je de koudere mout toevoegt. Dan hou je, volgens recept, 60 minuten lang 65 ºC aan. Na 60 minuten verhoog je de temperatuur tot 75 ºC voor 10 minuten en daarna naar koken.

Als je meer ervaring hebt zul je de 75 ºC stap waarschijnlijk over gaan slaan, omdat met jou automaat het uitmaischen niet nodig is. Als je je moutkorf ophijst om te gaan spoelen, kun je het wort eronder al richting kook gaan brengen, dan kom je vanzelf langs de 75 ºC... Maar goed, dat is voor later zorg, nu hou je je nog aan het recept.

Na de 10 minuten uitmaischen, hijs je je moutkorf op en ga je spoelen. Met, volgens recept, 12,64 liter water. Dat moet natuurlijk ook >75 ºC zijn, dus dat moet je van tevoren wel klaar gaan maken zodat je aan het einde van de uitmaisch stap direct door kan met spoelen.

Na het spoelen breng je de boel aan de kook. Ik zie dat je je afvraagt bij welke temperatuur dat is: 100 ºC, net als water (het is namelijk ook voornamelijk water).

Je kookt 60 minuten lang. De tijden bij de hoptoevoegingen zijn teruggerekend vanaf einde koken. Dus, 60 minuten wil zeggen 60 minuten voor einde kook (in dit geval dus gelijk als het gaat koken). 15 minuten wil zeggen 15 minuten voor einde kook (dus in dit geval na 45 minuten vanaf het begin).
Waarom dit zo opgeschreven wordt is omdat hoe lang hop meekookt bepaalt hoeveel bitterheid het afgeeft. En soms kook je 90 minuten, soms 75 minuten, maar als hop 15 minuten voor einde kook wordt toegevoegd, geeft het altijd dezelfde bitterheid, ongeacht hoe lang je kookt.
Irish Moss, volgens recept, op 15 minuten, dus 15 minuten voor einde kook.

Suiker zoals Willem al zei: bij 10 minuten voor einde kook, dat is het makkelijkste. Rustig toevoegen, niet in één klap alles erbij kieperen.

Dan koelen, je laat je hop en alles er nog gewoon in en begint met het wort terug te koelen naar ± 20ºC, de temperatuur waarop je de gist erbij kan gooien. Het is korrelgist, dus die kun je gewoon over het wort in je vergistingsvat strooien; daar hoef je niet veel meer voor te doen.

Het vergistingsschema is een beetje van alles wat.
M-44 is gewoon een bovengister. Ik zou voor 23 liter 1 zakje gebruiken (volgens aanwijzing van Mangrove Jack zelf) en dat vergisten op 18 tot 23ºC (MJ specs) – 20ºC is dus prima. Dat cold crashen... als je de mogelijkheid hebt kun je het doen, anders zou ik er helemaal niet over inzitten en overslaan. Dan bottelen als je SG twee dagen stabiel is (meestal wel na 10 tot 14 dagen, net als bij je 5l batches). Dat betekent wel dat je nog moet koudhoppen en dat zou ik drie dagen voor het einde van de vergisting doen, zodat het drie dagen mee koudhopt... dus, als je ervoor kiest om 14 dagen te vergisten, dan op dag 11 de koudhop erbij. Als je je SG kunt meten en zo einde vergisting bepaalt, dan als je SG twee dagen constant is nog 3 dagen koudhoppen en dan bottelen.

Let er wel heel goed op dat je de koudhop er steriel bij gooit! Je hoeft de hop zelf niet te steriliseren, maar alles wat je gebruikt moet heel erg goed schoon zijn! Je werkt nu aan de koude kant van bierbrouwen, dus een infectie in je bier heb je nu zo opgelopen!

Eigenlijk is het precies zoals bij je 5 liter batches. Het schema en proces is vrijwel identiek..

Succes!!!

Kijk helemaal top.
Hier ga ik mee aan de slag en hem helemaal voor mijzelf uitschrijven.
Ik zag inderdaad wel de stappen die mij bekend voorkwamen.

Thanks voor de tips.

Microo

Citaat van: Willem Broekema op 10-10-2020  12:57 uHoi Michel,

Je voegt alle mout toe als het water (bijna) 65 graden is, dan 60 minuten op 65 graden maischen etc.
Na het spoelen zet je de kooktemperatuur op 100 graden: de Easy Brew geeft dan zelf aan " boiling". ( ik stel voor dat je je nieuwe Easy Brew eerst eens uit probeert met gewoon water om hem te leren kennen..Heeft mij in ieder geval geholpen..).

De Ierse Mos voeg je toe op 10 minuten einde koken. Dan kun je ook de dextrose toevoegen. Dat kan echter ook in je gistvat, op het moment dat je hoofdgisting bijna is afgelopen, hoewel ik het vaak op einde koken toevoeg.

Willem


Helemaal top.
Ik ga ermee aan de slag.

goom

Citaat van: Microo op 12-10-2020  22:12 uEen echte brouwcursus heb ik inderdaad nog niet gevolgd.
Wel eens meegekeken met wat brouwers.

Suggesties voor een cursus in regio Haaglanden.


Voorbereiding is bijzonder belangrijk.
Het boek Verander water in bier van Adri Otte zou een hele goede keuze zijn.
Dit boek is zeer goed leesbaar en uitgebreid genoeg om te starten met brouwen en verder je daarin te verdiepen.
Antwoorden op jouw vragen zal je daar snel in terugvinden.

tdp

Citaat van: goom op 13-10-2020  12:14 uVoorbereiding is bijzonder belangrijk.
Het boek Verander water in bier van Adri Otte zou een hele goede keuze zijn.
Dit boek is zeer goed leesbaar en uitgebreid genoeg om te starten met brouwen en verder je daarin te verdiepen.
Antwoorden op jouw vragen zal je daar snel in terugvinden.

Geslaagd voor de cursus, Goom ;). Maar inderdaad een goed boek, of het boek van Jacques. De keuze is reuze.

SVB

Citaat van: Jacques op 11-10-2020  21:51 uBeste goom,

De cursus "Tactisch omgaan met een beginnende hobbybrouwers" heeft nog plaatsen vrij. Iets voor jou?  :)

Goom heeft natuurlijk wel ergens gelijk....

Jacques

Citaat van: SVB op 13-10-2020  14:11 uGoom heeft natuurlijk wel ergens gelijk....

Goom heeft zeker ergens gelijk, maar het is de toon die de muziek maakt.
De wijze waarop je een boodschap brengt maakt uit.

goom

Als iemand zich goed probeert voor te bereiden en zelf al het een en ander uitzoekt dan heb ik nergens moeite mee. Maar als je zonder er iets voor doet vragen gaat stellen, dan wel.
En dan krijg je ook een vrij directe reactie op zijn Rotterdams.

Jacques

Citaat van: goom op 14-10-2020  12:03 uAls iemand zich goed probeert voor te bereiden en zelf al het een en ander uitzoekt dan heb ik nergens moeite mee. Maar als je zonder er iets voor doet vragen gaat stellen, dan wel.
En dan krijg je ook een vrij directe reactie op zijn Rotterdams.

Het vervelende is dat het Rotterdamse accent niet zo goed te horen is via een toetsenbord...  ;)

Oscar

Citaat van: Microo op 12-10-2020  22:12 uSuggesties voor een cursus in regio Haaglanden.

Hier een Gratis Online cursus   ;D

Microo

Bedankt allemaal voor de info.

Alle tips en tricks zijn welkom.
Mijzelf in de techniek verdiepen moet ik zeker nog doen, maar waarom moeilijk doen als het iets makkelijker kan en dit vragen ::).
Persoonlijk vind ik iemand helpen (met iets van waar ik wat meer van weet dan de ander) ook heel erg leuk :).

Het boek Verander water in bier is inmiddels aangeschaft en gaat gelezen worden.


Thanks allemaal

goom

Citaat van: Jacques op 14-10-2020  20:48 uHet vervelende is dat het Rotterdamse accent niet zo goed te horen is via een toetsenbord...  ;)
Ik kent wel een geluidsbestandje bij doen.. ;_)

Microo

Citaat van: JanDeGraaff op 10-10-2020  21:34 uIk zou toch mijn 20,76 liter maischwater opwarmen tot ± 68 à 69 ºC en dan de mout toevoegen; de temperatuur daalt wanneer je de koudere mout toevoegt. Dan hou je, volgens recept, 60 minuten lang 65 ºC aan. Na 60 minuten verhoog je de temperatuur tot 75 ºC voor 10 minuten en daarna naar koken.

Als je meer ervaring hebt zul je de 75 ºC stap waarschijnlijk over gaan slaan, omdat met jouw automaat het uitmaischen niet nodig is. Als je je moutkorf ophijst om te gaan spoelen, kun je het wort eronder al richting kook gaan brengen, dan kom je vanzelf langs de 75 ºC... Maar goed, dat is voor later zorg, nu hou je je nog aan het recept.

Na de 10 minuten uitmaischen, hijs je je moutkorf op en ga je spoelen. Met, volgens recept, 12,64 liter water. Dat moet natuurlijk ook >75 ºC zijn, dus dat moet je van tevoren wel klaar gaan maken zodat je aan het einde van de uitmaischstap direct door kan met spoelen.

Na het spoelen breng je de boel aan de kook. Ik zie dat je je afvraagt bij welke temperatuur dat is: 100 ºC, net als water (het is namelijk ook voornamelijk water).

Je kookt 60 minuten lang. De tijden bij de hoptoevoegingen zijn teruggerekend vanaf einde koken. Dus, 60 minuten wil zeggen 60 minuten voor einde kook (in dit geval dus gelijk als het gaat koken). 15 minuten wil zeggen 15 minuten voor einde kook (dus in dit geval na 45 minuten vanaf het begin).
Waarom dit zo opgeschreven wordt is omdat hoe lang hop meekookt bepaalt hoeveel bitterheid het afgeeft. En soms kook je 90 minuten, soms 75 minuten, maar als hop 15 minuten voor einde kook wordt toegevoegd, geeft het altijd dezelfde bitterheid, ongeacht hoe lang je kookt.
Irish Moss, volgens recept, op 15 minuten, dus 15 minuten voor einde kook.

Suiker zoals Willem al zei: bij 10 minuten voor einde kook, dat is het makkelijkste. Rustig toevoegen, niet in één klap alles erbij kieperen.

Dan koelen, je laat je hop en alles er nog gewoon in en begint met het wort terug te koelen naar ± 20ºC, de temperatuur waarop je de gist erbij kan gooien. Het is korrelgist, dus die kun je gewoon over het wort in je vergistingsvat strooien; daar hoef je niet veel meer voor te doen.

Het vergistingsschema is een beetje van alles wat.
M-44 is gewoon een bovengister. Ik zou voor 23 liter 1 zakje gebruiken (volgens aanwijzing van Mangrove Jack zelf) en dat vergisten op 18 tot 23ºC (MJ specs) – 20ºC is dus prima. Dat cold crashen... als je de mogelijkheid hebt kun je het doen, anders zou ik er helemaal niet over inzitten en overslaan. Dan bottelen als je SG twee dagen stabiel is (meestal wel na 10 tot 14 dagen, net als bij je 5l batches). Dat betekent wel dat je nog moet koudhoppen en dat zou ik drie dagen voor het einde van de vergisting doen, zodat het drie dagen mee koudhopt... dus, als je ervoor kiest om 14 dagen te vergisten, dan op dag 11 de koudhop erbij. Als je je SG kunt meten en zo einde vergisting bepaalt, dan als je SG twee dagen constant is nog 3 dagen koudhoppen en dan bottelen.

Let er wel heel goed op dat je de koudhop er steriel bij gooit! Je hoeft de hop zelf niet te steriliseren, maar alles wat je gebruikt moet heel erg goed schoon zijn! Je werkt nu aan de koude kant van bierbrouwen, dus een infectie in je bier heb je nu zo opgelopen!

Eigenlijk is het precies zoals bij je 5 liter batches. Het schema en proces is vrijwel identiek..

Succes!!!

Ik heb de stappen helemaal voor mijzelf uitgeschreven, echter heb ik nog een vraag misschien weet iemand daar het antwoord op.

Moet er nog bottelsuiker worden toegepast(dit staat niet in het recept)
Ze hebben het in het vergistingschema over carbonisatie en conditioneren wat bedoelen ze hiermee.

ik was van plan:

-Vergisten op 20ºC.
-na behalen en stabiele SG(en dryhoppen), bier te bottelen
-na bottelen(zonder of met suiker wat ik nog niet weet) het bier in fles nog 3a4 weken weg te zetten op 20ºC dezelfde temperatuur als de hooft vergisting.

Maak ik hier echt een zooitje van zonder dit te doen zonder carbonisatie en conditioneren.


-

Snelbier

Citaat van: Microo op 15-10-2020  16:15 uMoet er nog bottelsuiker worden toegepast(dit staat niet in het recept)
Ze hebben het in het vergistingschema over carbonisatie en conditioneren wat bedoelen ze hiermee.

ik was van plan: -Vergisten op 20ºC.
-na behalen en stabiele SG(en dryhoppen), bier te bottelen
-na bottelen(zonder of met suiker wat ik nog niet weet) het bier in fles nog 3a4 weken weg te zetten op 20ºC dezelfde temperatuur als de hooft vergisting.
Maak ik hier echt een zooitje van zonder dit te doen zonder carbonisatie en conditioneren.-
- Bottelsuiker moet eigenlijk altijd, tenzij je andere manieren hebt om bubbels (CO2) in het bier te krijgen.
DAT is dus 'carbonisatie'.. Kan ook op ander manieren, maar vergeet dat even.
- Conditioneren? Betekent vlgs mij niets anders dan het bier te laten 'rijpen'.
Wij hobbybrouwers doen dat door het na bottelen enkele weken (tot soms jaren) te laten rusten voordat we alles opzuipen.
Proef na bottelen elke week (of zo vaak als je wil) een flesje, en proef de smaakontwikkeling.
Als het lekker genoeg is kan het hele brouwsel worden geconsumeerd.. Kan al na 2 weken zijn.
proost, Snelbier

Hay

@Microo je schrijft dat je enkele malen een 5 liter batch hebt gebrouwen.
Daar moest je toch ook bottelsuiker toevoegen?
Voor je zo'n ketel koopt (daar moet ik Goom gelijk in geven) moet je het brouwproces wel meester zijn.
In je eerste post heb je het erover dat je een recept overneemt en ook het maisch en spoelwater.
Maar dat is afhankelijk van de gebruikte installatie en daar heb je dus niks aan.
Dus dat moet je zelf uitvinden en in je brouwprogamma invoeren.
Persoonlijk vind ik je maischwater wat aan de lage kant en ben bang dat je te dik inmaischt aangezien er ook nog tarwe in de stort zit.

tdp

Zo'n ketel maakt het proces inderdaad niet anders, het ziet er wellicht alleen wat gelikter uit ;).

Maisch/spoelwater doe ik vaak in een verhouding 2:1, maar in een automaat met binnenpan is dat wat lastiger.

Microo

Citaat van: Hay op 15-10-2020  22:39 u@Microo je schrijft dat je enkele malen een 5 liter batch hebt gebrouwen.
Daar moest je toch ook bottelsuiker toevoegen?
Voor je zo'n ketel koopt (daar moet ik Goom gelijk in geven) moet je het brouwproces wel meester zijn.
In je eerste post heb je het erover dat je een recept overneemt en ook het maisch en spoelwater.
Maar dat is afhankelijk van de gebruikte installatie en daar heb je dus niks aan.
Dus dat moet je zelf uitvinden en in je brouwprogamma invoeren.
Persoonlijk vind ik je maischwater wat aan de lage kant en ben bang dat je te dik inmaischt aangezien er ook nog tarwe in de stort zit.

Het klopt dat ik daar natuurlijk ook bottelsuiker moet toevoegen vaak tussen de 5-7 gram per liter.
Ik zag dit voor mij niet duidelijk in de recept staan, vandaar mijn verwarring.

Het recept wat ik over heb genomen zou speciaal voor deze ketel zijn bedacht, daarbij ook de verhouding van het water.

Er is voor mij nog genoeg te leren, maar als ik dit recept in de basis goed voor mijzelf heb uitgeschreven, kan ik het daarna altijd nog verfijnen.

Is het standaard advies van 5-7 gram suiker per liter altijd de verhouding?

Jan de Graaff

Citaat van: Microo op 17-10-2020  10:22 uIs het standaard advies van 5-7 gram suiker per liter altijd de verhouding?
Nee, maar het werkt meestal wel goed.
Mede-forumlid EBC adviseert vaak boven de 10 g/l bottelsuiker.
Een tripel moet sowieso meer koolzuur hebben, dus ook meer bottelsuiker; dat gaat ook richting de 11 g/l.

Het is dus primair afhankelijk van de bierstijl en je eigen voorkeur.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 17-10-2020  11:48 uNee, maar het werkt meestal wel goed.
Mede-forumlid EBC adviseert vaak boven de 10 g/l bottelsuiker.
Een tripel moet sowieso meer koolzuur hebben, dus ook meer bottelsuiker; dat gaat ook richting de 11 g/l.

Het is dus primair afhankelijk van de bierstijl en je eigen voorkeur.

Die 10 g per liter geldt alleen voor bierstijlen met veel koolzuur. De meeste bierstijlen kennen een veel lager koolzuurgehalte.

Verder is het verstandig een beetje speling te hebben voor het geval je bier nog niet helemaal uitgegist in de fles gaat. Het laatste restantje van de vergisting gaat tergend langzaam. Een onderzoek wees uit dat bij heel veel commerciële bieren nog een klein beetje vergistbare suikers in de fles zit. Omdat die bieren gefilterd worden en gebotteld worden zonder hergisting op de fles levert dat geen probleem op.

Heyudude

Ik zag bij mijn Duitse brouwer op Youtube dat hij een drukmeter op een beugel flesje monteert, zo de tijd op de fles in een warmere omgeving bepaalt en dan koel zet. Vaak staat in een recept ook het CO2 gehalte.

Een ander forum maakt melding van een wireless bandenspanning ventiel met display op afstand gemonteerd in een kroonkurk of dop. Te krijgen bij Ali. Geavanceerde techniek maar geniaal als indicatie.

Jacques

Citaat van: Heyudude op 18-10-2020  07:25 uIk zag bij mijn Duitse brouwer op Youtube dat hij een drukmeter op een beugel flesje monteert, zo de tijd op de fles in een warmere omgeving bepaalt en dan koel zet.

Dat is een methode die al heel wat jaren wordt toegepast in commerciële bieren die bieren brouwen met hergisting op de fles. Hier op het forum zijn hierover meerdere topics. Zoek maar eens op "manometer fles".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.