Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen koolzuur kan dat door dood gist? (Tekst en poging 2)  (gelezen 1286 keer)

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Als voor de lol nu erg verslaafd van geworden
Geen koolzuur kan dat door dood gist? (Tekst en poging 2)
« Gepost op: 08-10-2020 22:22 u »
Dit is een samengevoegd topic.

Heb twee weekjes op hoofdvergist waar eerst de week maar een zakje s-23 Fermentis 11 gram en een week laat nog een zakje Dan nog drie weekje op nagisting op een maand fles en dan hergisting op fles met 2.4 gram per fles in gedaan en als op 10 graten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Hergis op fles geen koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2020 22:44 u »
Wat is zakjes-23? en wat bedoel je met een zakje Dan?
Bovengistend bier zou ik warm wegzetten voor nagisting. Iets dat ik bij ondergisters ook vaak doe. Ik zou ze warmer zetten (kamer temperatuur) en dan even schudden en 1-2 weken laten staan, af en toe schudden om te controleren of er zich een depot begint te vormen.

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2020 00:51 u »
Wat is zakjes-23? en wat bedoel je met een zakje Dan?
Bovengistend bier zou ik warm wegzetten voor nagisting. Iets dat ik bij ondergisters ook vaak doe. Ik zou ze warmer zetten (kamer temperatuur) en dan even schudden en 1-2 weken laten staan, af en toe schudden om te controleren of er zich een depot begint te vormen.

Bedoel de gist keuze was s-23 van Fermentis maar heb nu op 18 gaten sta. Denk zelf wel dat de gist de zwak is of dood is

Offline SVB

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hergisting op fles geen koolzuur
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2020 07:26 u »
Ik vind het een hele moeilijke post om te lezen, beter nog... volg er weinig van en een vraag staat er ook niet in.

Je hebt eerst een zakje gist gedaan en daarna een week later nog een zakje? Waarom?

Ik zou zelf de hergisting op fles inderdaad warmer doen dan 10 graden... maar hoe lang zit het nu in de flesjes?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 09-10-2020 09:23 u »
Bedoel de gistkeuze, deze was s-23 van Fermentis maar heb nu op 18 graden staan. Denk zelf wel dat de gist de zwak is of dood is.

Wanneer ik je probleem goed begrijp, heb je geen koolzuur op je flessen, en verdenk je de gebruikte gist.

De gist is denk ik niet de oorzaak, maar inderdaad de lage temperatuur waarop je de flessen nu hebt staan voor hergisting. Zet deze flessen lekker op kamertemperatuur (20/25 graden). Hergisting op fles hoeft met een ondergister niet op lage temperaturen, dat kan prima op de voorgestelde temperatuur, net wat Herman aangeeft.

Geef het 2 weken, probeer dan eens een flesje, en ik ga er dan vanuit dat er wel druk op zit!

Teun

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2020 01:47 u »
 |
 V

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2020 01:50 u »
Wanneer ik je probleem goed begrijp, heb je geen koolzuur op je flessen, en verdenk je de gebruikte gist.

De gist is denk ik niet de oorzaak, maar inderdaad de lage temperatuur waarop je de flessen nu hebt staan voor hergisting. Zet deze flessen lekker op kamertemperatuur (20/25 graden). Hergisting op fles hoeft met een ondergister niet op lage temperaturen, dat kan prima op de voorgestelde temperatuur, net wat Herman aangeeft.

Geef het 2 weken, probeer dan eens een flesje, en ik ga er dan vanuit dat er wel druk op zit!

Teun

Dankje al maal vond het moeilijk uit de legen dus sorry van de gek tekst. Was al 2 dagen warm weg op 18 dus doe nog twee grat verder om hoog. dan hoop ik niet dat die niet de lang koud heb het gestaan
Zit nu 12 dag in fles

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
Geen koolzuur kan dat door dood gist? (Tekst en poging 2)
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2020 02:23 u »
Ik heb nu 6 week en 4 dag terug gebrouwd en heb beetje problemen gehad met koolzuur die is er niet.(Zit wel al 12 dagen in fles) kan dat door dode of zwak gist zien? Er is wel suiker opgelost en als ik schuit kom er klein beetje belletjes. Stond ook die eerst 10 dagen op 10 graten en nu 18.
En de bottelsuiker is de een helft 2.4 per fles en de andere helf had ik 1.9 per fles gedaan en al twee zat geen koolzuur in.

Voor de zekerheid de gist was s-23 Fermentis 11 gram.

En omdat het is week niet goed aan slaat Op het beslag heb Ik de twee week nog zo zakje er in gedaan. En de eerst week stond de vergisting op 15 graten daar naar alleen maar op 10

Hoop dat die Beter de begrijpen is als mij eerder post (Hergisting op fles geen koolzuur)

Offline SVB

• Vol lid
  • Land: 00
Re: Geen koolzuur kan dat door dood gist? (Tekst en poging 2)
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2020 07:43 u »
Ik denk dat die eerste 10 dagen op de fles op 10 graden onderdeel is van je probleem. De vergisting gaat dan niet zo snel. Effectief staat ie pas 2 dagen op 18 graden.

Persoonlijk zou ik de flesjes even schudden en hem dan nog wat warmer weg zetten (20) en dan over twee weken nogmaals proberen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2020 08:54 u »
Die 11 gram gist, heb je die erbij gedaan als bottelgist?
Voor hoeveel liter bier was dat, die 11 gram gist?

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10-10-2020 09:32 u »
Die 11 gram gist, heb je die erbij gedaan als bottelgist?
Voor hoeveel liter bier was dat, die 11 gram gist?

Nee voor het hoofvergistd

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 10-10-2020 10:14 u »
Ik denk dat die eerste 10 dagen op de fles op 10 graden onderdeel is van je probleem. De vergisting gaat dan niet zo snel. Effectief staat ie pas 2 dagen op 18 graden.

Persoonlijk zou ik de flesjes even schudden en hem dan nog wat warmer weg zetten (20) en dan over twee weken nogmaals proberen.

Dan probeer ik dat wel dan en hoop dat ik dan koolzuur krijgt

Offline Laikea

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2020 10:33 u »

Dankje al maal vond het moeilijk uit de legen dus sorry van de gek tekst. Was al 2 dagen warm weg op 18 dus doe nog twee grat verder om hoog. dan hoop ik niet dat die niet de lang koud heb het gestaan
Zit nu 12 dag in fles

Die 12 dagen bij 10 graden zijn effectief bij kamertemperatuur maar c.a. twee dagen. Laat de flesjes daarom gerust (zoals de anderen ook zeiden) nog twee weken staan op kamertemperatuur!

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 10-10-2020 10:48 u »
Die 12 dagen bij 10 graden zijn effectief bij kamertemperatuur maar c.a. twee dagen. Laat de flesjes daarom gerust (zoals de anderen ook zeiden) nog twee weken staan op kamertemperatuur!

Gaar ik doen! Blijf nu mooi twee week er van af

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 10-10-2020 11:21 u »
Was het een zwaar bier of licht (begin SG?) bij lichte bieren komt het zeker wel goed want daar kan de gist door de niet te hoge alcohol zich nog vermenigvuldigen in je flesjes. Bij zware bieren kan het langer duren als er weinig gist was bij bottelen. maar eerst 2 weekjes bij 20 graden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 10-10-2020 11:25 u »
Gaat blijkbaar verder met een verbeterd openingsbericht in
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42118.msg635114.html#msg635114
Dus beter dit topic sluiten en daar verder anders krijg je 2 x dezelfde discussie parallel.

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 10-10-2020 13:07 u »
Was het een zwaar bier of licht (begin SG?) bij lichte bieren komt het zeker wel goed want daar kan de gist door de niet te hoge alcohol zich nog vermenigvuldigen in je flesjes. Bij zware bieren kan het langer duren als er weinig gist was bij bottelen. maar eerst 2 weekjes bij 20 graden.

Licht bier van een sg 1050

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 10-10-2020 13:29 u »
Licht bier van een sg 1050
Dan komt het vanzelf goed denk ik. Even geduld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 10-10-2020 20:50 u »
Gaat blijkbaar verder met een verbeterd openingsbericht in
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42118.msg635114.html#msg635114
Dus beter dit topic sluiten en daar verder anders krijg je 2 x dezelfde discussie parallel.

Beide topics zijn samengevoegd.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #19 Gepost op: 11-10-2020 11:57 u »
Je bier smaakt dus zoet nu?

Offline Fijmansbeer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 13-10-2020 12:31 u »
Je bier smaakt dus zoet nu?

Ja maar ook bittere proef je maar geen koolzuur dus nu doe ik die twee Week op 20 graden dan maar hoop dat het gelijk is 

Tags: