Hoe 'schoon' moeten de walsen van een walsenmolen zijn? Invloed van 'ijzerroest'

Gestart door Bierke, 16-04-2006 10:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierke

Beste medeschroters,

Ik heb een 'oude' walsenmolen op het oog. De walsen zijn van staal, al dan niet met volle walsrollen of walsrollen van gebogen en gelaste dikke platen. Enfin, de molen kan zeker als schrootmolen dienen. De walsen en het binnenwerk zijn wel wat roestig, een beetje de invloed van die o zo beroemde 'tand des tijds'. Ik ben van plan om dit roest weg te schuren en de walsenmolen ongehinderd te gebruiken of moet ik toch rekening houden met mogelijk infectiegevaar door het  eventueel nog aanwezige roest.
Uiteraard zal ik na het wegschuren van het ijzerroest en na elke schrootbeurt de walsen steeds goed moeten onderhouden en de walsenmolen droog opstellen.
Mijn vraag komt dus eigenlijk hier op neer:
  :shelp:Heeft de aanwezigheid van roest (voor de chemici: di-ijzetrioxide of ijzeroxide) enige invloed op de kwaliteit van het latere bier. :pasop:
Ik ben mij er van bewust dat tijdens het schroten de walsen waarschijnlijk al meteen door schrootpoeder zullen bedekt zijn en het eventuele nog 'fijn' aanwezige roest in putjes op de walsrollen zo niet meer in het uiteindelijke schroot terecht zal komen, maar toch blijf ik met bovengestelde vraag zitten. Koop ik dus beter die oude walsen molen dan toch maar niet of kan ik hem na een grondige opknapbeurt in gebruik nemen? :)
Wie heeft hiermee ervaring, kan mij hierop een antwoord geven? Een uitdaging voor zelfbouwers, chemici en alle anderen uiteraard!

Uiteraard met veel schrootgroeten,
Bierke

Jacques

Hoi Bierke,

Nadat je het merendeel van de roest verwijderd hebt kun je deze naar mijn idee gewoon gaan gebruiken. Een klein beetje ijzer in het bier is niet zo'n probleem tenzij je zeer gevoelig bent voor de zogenaamde metaalsmaak zoals sommige van ons.

Voor de zekerheid zou je 2 kg mout twee tot drie keer door de molen kunen halen en deze gewoon weggooien. Door het schroten wordt de molen ook ontdaan van de roest.

Zelf reinig ik mijn molen met een stofzuiger en leg deze vervolgens op een droge plaats. Door het droog bewaren heb je geen kans op roestvorming.

Pieter.

Een boormachine met daarop een koperdraad borstel doet wonderen, met een beetje geduld krijg je alle roest eraf.

Pieter

Jacques

Ik zou dan wel een stofkapje gebruiken. Fijn stof, zeker van metaal, is vrij schadelijk voor de longen.

Harold

Naar aanleiding van de bestelling van een maltmill contact gezocht met Jack Schmidling. De volgende reactie(de zinnen met">" ervoor zijn van mezelf):
> Jack,
>
> I intend to use the mill twice a month. Is this regularly?

Typical for a homebrewer.


> How to clean a maltmill?

Don't clean it.

>Should I use water?

Never.

 >If so, shouldn't stainless
> steel be used?

I suppose but there is no need to clean it and doing so, removes the
dust which prevents rust.



Bierke

Beste medeschroters,

'k Zal de schrootmolen voor de eerste ingebrukname grondig schoonmaken, een paar kilogram mout schroten en weggooien. Na het echte gebruik ga ik de molen grondig stofzuigen en droog wegzetten.
'k Zal dus maar overgaan tot de aankoop van deze molen, als hij nog te koop is tenminste. Laten we het hopen, maar ik denk het wel!

Bedankt voor de waardevolle tips!
Als er nog tips zijn, zijn deze uiteraard welkom!! :biersmile:

 :degroeten: Bierke


Henk oet Paiz

Heb je een compressor? Ik reinig mijn molen altijd met een luchtpistool, met een druk van rond de 6 bar spuit ik alle stof eraf en is de molen perfect schoon.

Groeten,

Henk  :proost2:

thibolleke

Is het zo van belang dat de schrootmolen écht proper is?
Want ik ga er gewoon even met een proper doekje over zodat het 'meeste' stof er af is.
Of volstaat dat niet?

groeten thibolleke


Harold

mijn maltmill is binnen, besteld bij grape and granary (op 23-2'06); (over)morgen afhalen bij de post. De belasting heeft 19% boven op de prijs gedaan gedaan....Maar ja, mijn loon moet ook betaald worden.

Harold


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.