Bier niet aangekomen voor de keuring OBBK

Gestart door Erwin Warners, 07-10-2020 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Warners

Ik ben nieuwsgierig of er meer mensen zijn die bieren ingestuurd hebben naar het OBBK en die niet gekeurd zijn.
Ik heb 2 bieren ingestuurd waarvan 1 niet gekeurd is.
Navraag gedaan bij de organisatie en kreeg te horen dat ze deze niet hadden ontvangen van Van der Kooy uit Jubbenga en dat ze navraag zouden doen hoe het zit.
Daarna bleef het stil, op een tweede mail wordt door de organisatie niet gereageerd.

henkie

Ja, ik ook.
Heb twee bieren op tijd verzonden naar vd Kooy. Op de uitslag van OBBK staan mijn bieren beoordeeld met 0-punten. Ik neem aan dat ze dan ergens niet aangekomen zijn.


Erwin Warners

Citaat van: henkie op 07-10-2020  18:06 uJa, ik ook.
Heb twee bieren op tijd verzonden naar vd Kooy. Op de uitslag van OBBK staan mijn bieren beoordeeld met 0-punten. Ik neem aan dat ze dan ergens niet aangekomen zijn.

Nog navraag gedaan bij het OBBK?
Die van mij zijn zeker bij vd Kooy aangekomen ik heb ze gebracht.
Er schijnt daar meer mis te zijn gegaan kreeg ik als antwoord.
Ik baal er behoorlijk van want juist van het bier dat niet gekeurd is zou ik een waardering willen zien.

William

Jammer voor je.

Er is denk ik altijd wel een lokale keurmeester die deze taak op zich wil nemen.

Erwin Warners

Citaat van: William op 07-10-2020  22:18 uJammer voor je.

Er is denk ik altijd wel een lokale keurmeester die deze taak op zich wil nemen.
;D Moet ik eerst weer brouwen ze zijn op.

Marcel_k

ik had hetzelfde ja.
2 bieren aangeleverd bij Unibrew in Beek en Donk.
Eén bier is gekeurd in de C-klasse, mijn A-klasse biertje is spoorloos. Ik heb hetzelfde mailtje gehad, en dat was het dan.
Beetje jammer.

henkie

Ik heb mijn twee bieren opgestuurd naar Jubbega in 1 doos. Dan kan ook alles in een keer zoekraken.
Als jullie ze ook in 1 doos hebben ingeleverd dat kan het niet aan vd Kooy gelegen hebben.

Nee, heb niemand een mail gestuurd.

hansHalberstadt

Citaat van: Marcel_k op 08-10-2020  09:41 uIk had hetzelfde ja.
2 bieren aangeleverd bij Unibrew in Beek en Donk.
Eén bier is gekeurd in de C-klasse, mijn A-klasse biertje is spoorloos. Ik heb hetzelfde mailtje gehad, en dat was het dan.
Beetje jammer.
Ik heb ze ook een keer in Beek en Donk aangeleverd. Ze werden toen gelijk in een krat gezet bij de andere bieren, dus weet je dat het goed zit als je het persoonlijk kunt zien.
Als je iets opstuurt in een doos is dat denk ik een ander verhaal. Het kan zomaar zijn dat niet de link gelegd wordt tussen een doos en de wedstrijd, of het moet er expliciet opstaan met grote letters en dan nog kan het zijn dat medewerkers het niet lezen of niet op de hoogte zijn.

Erwin Warners

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2020  10:21 uIk heb ze ook een keer in Beek en Donk aangeleverd. Ze werden toen gelijk in een krat gezet bij de andere bieren, dus weet je dat het goed zit als je het persoonlijk kunt zien.
Als je iets opstuurt in een doos is dat denk ik een ander verhaal. Het kan zomaar zijn dat niet de link gelegd wordt tussen een doos en de wedstrijd, of het moet er expliciet opstaan met grote letters en dan nog kan het zijn dat medewerkers het niet lezen of niet op de hoogte zijn.

Heb ze in Jubbenga in het zelfde krat gezet en 1 is wel aangekomen de ander niet.

hans_nwk

Citaat van: Erwin Warners op 08-10-2020  11:05 uHeb ze in Jubbenga in het zelfde krat gezet en 1 is wel aangekomen de ander niet.
Ze hebben er in Jubbega misschien van genoten op de vrijdagmiddagborrel?

BikerEddy

Citaat van: hans_nwk op 08-10-2020  11:24 uZe hebben er in Jubbega misschien van genoten op de vrijdagmiddagborrel?
Haha, ja of de pakketdienst  :nut:

Hay

Vind ik toch wel een kwalijke zaak en daar mag de organisatie wel is achteraan gaan.

hansHalberstadt

Wel goed inderdaad om te begrijpen wat er misgaat en waar het is misgegaan. Als dat nog te achterhalen is. Ik weet niet of dit ook bij andere wedstrijden is voorgekomen?

henkie

Ik heb nu in mijn amateurbrouwersverleden een keer of acht mijn bieren opgestuurd. Dit is de eerste keer dat het mis is gegaan.

Erwin Warners

Citaat van: Hay op 08-10-2020  19:17 uVind ik toch wel een kwalijke zaak en daar mag de organisatie wel is achteraan gaan.
Ik kreeg van de organisatie te horen dat ze er achteraan zouden gaan, maar dan zou ik het toch ook wel netjes vinden om even te horen wat er mis is gegaan.
Heb een mail gestuurd met de vraag of er al wat meer bekend is maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen en dat vind ik het meest storend nog.

hansHalberstadt

Citaat van: Erwin Warners op 09-10-2020  06:48 uHeb een mail gestuurd met de vraag of er al wat meer bekend is maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen en dat vind ik het meest storend nog.
Dat heb je vaak als zaken via meerdere mensen lopen. Zonder goede organisatie weet de een niet meer wat de ander gedaan heeft en ga dan nog maar eens achterhalen wat er fout is gegaan. Vraag is ook of er bij iemand nog is blijven hangen dat die het resultaat aan jou terug moest melden. Dit is vaak ook het probleem bij falende klachtenafhandeling bij bedrijven: gebrek aan structuur en organisatie. 

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 09-10-2020  06:48 uIk kreeg van de organisatie te horen dat ze er achteraan zouden gaan, maar dan zou ik het toch ook wel netjes vinden om even te horen wat er mis is gegaan.
Heb een mail gestuurd met de vraag of er al wat meer bekend is maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen en dat vind ik het meest storend nog.

Waarschijnlijk valt het niet te achterhalen. Kan bij het inleveren zijn gebeurt, bij de verzending en bij het ontvangst.
Het valt niet meer te corrigeren. Bij de ONK's die ik lang geleden samen met De Roerstok georganiseerd heb waren er bieren die wel ingeschreven waren maar niet ingeleverd waren. Dat veroorzaakte bij mij veel stress. In bijna alle gevallen had de hobbybrouwer zijn bier niet ingezonden. Maar het is ook gebeurd dat een doos met flessen was gevallen en de flessen gebroken. Een gevalletje jammer maar niets aan te doen. De deelnemers die dit overkwam hebben hun inschrijfgeld teruggestort gekregen. Meer kun je als organisatie niet doen.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 09-10-2020  22:21 uEen gevalletje jammer maar niets aan te doen. De deelnemers die dit overkwam hebben hun inschrijfgeld teruggestort gekregen. Meer kun je als organisatie niet doen.

Inderdaad gevalletje Jammer. Als je iets organiseert kan er iets mis gaan. Maar een mooie geste als je het inschrijfgeld terug stort.
Dat is het minste wat je kan doen als organisatie. Mijn bier is tijdens een ONK wel aangekomen maar niet gekeurd. Bij navraag kwam er geen excuses en zeker geen geld terug. En dat vind ik dan wel kwalijk.

Maar als deelnemer blijft het een domper. En dan zit er maar 1 ding op wachten tot de volgende wedstrijd want het spel is reeds gespeeld.

Hay

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2020  17:57 uDat heb je vaak als zaken via meerdere mensen lopen. Zonder goede organisatie weet de een niet meer wat de ander gedaan heeft en ga dan nog maar eens achterhalen wat er fout is gegaan. Vraag is ook of er bij iemand nog is blijven hangen dat die het resultaat aan jou terug moest melden. Dit is vaak ook het probleem bij falende klachtenafhandeling bij bedrijven: gebrek aan structuur en organisatie.

Je hebt het over bedrijven dus ga je er vanuit dat het bij het inleverpunt of het bedrijf waar het mee verzonden is, is gebeurt.
Maar kan net zo goed bij de organisatie van het/de obbk fout zijn gegaan.
Eerst antwoord afwachten voor je te snelle conclusies trekt.

ATHOOGLAND

Helaas is het mij bij het OBBK 2020 ook overkomen.
Ik heb 6 bieren (12 flesjes) in een krat voor 24 flesjes ingeleverd bij van der Kooy in Jubbega. Het aanwezige personeelslid had nog nooit van het OBBK gehoord. Na telefonisch contact met het filiaal van der Kooy Beek en Donk heb ik de flesjes wel in Jubbega achtergelaten. Het zou worden geregeld.
Op de dag van het OBBK bleken mijn bieren allen 0 punten te hebben. Ze waren kennelijk niet aangekomen.
Eerst contact gehad met de OBBK organisatie. Vriendelijke mail retour ontvangen met toezegging het verder uit te zoeken. Inderdaad niets meer gehoord.
Gebeld met van der Kooy in Beek en Donk. Toevallig kreeg ik de eigenaar aan de telefoon. De bieren uit Jubbega waren wel naar Beek en Donk gebracht. Bij het ophalen van de bieren door het OBBK waren er bieren bij van der Kooy in Beek en Donk blijven staan. Het OBBK heeft niet, zoals het ONK, een overzicht van hoeveel bieren er waar worden ingeleverd. Van der Kooy heeft de vergeten bieren niet opgemerkt. Helaas, helaas.

hansHalberstadt

Citaat van: Hay op 09-10-2020  23:18 uJe hebt het over bedrijven dus ga je er vanuit dat het bij het inleverpunt of het bedrijf waar het mee verzonden is, is gebeurt.
Nee ik heb het over bedrijven in het algemeen als voorbeeld van hoe eea mis kan lopen vanwege de manier hoe iets is georganiseerd. Dat zegt dus niets over dit specifieke geval over inleverpunt of postverzending.

hansHalberstadt

Citaat van: ATHOOGLAND op 09-10-2020  23:21 uHet OBBK heeft niet, zoals het ONK, een overzicht van hoeveel bieren er waar worden ingeleverd. Van der Kooy heeft de vergeten bieren niet opgemerkt.
Dat is inderdaad een sterke check. Dan kun je het zelfs nog op tijd corrigeren als er bieren blijken te missen op de keuringslocatie. Of het inleveradres een checklist oid te laten invullen in welke genummerde krat de bieren zitten. Dan moet aan het einde alle administratie met elkaar kloppen. Manieren genoeg dus te bedenken voor een waterdicht systeem met double check. 

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 09-10-2020  22:21 uWaarschijnlijk valt het niet te achterhalen. Kan bij het inleveren zijn gebeurt, bij de verzending en bij het ontvangst.
Het valt niet meer te corrigeren. Bij de ONK's die ik lang geleden samen met De Roerstok georganiseerd heb waren er bieren die wel ingeschreven waren maar niet ingeleverd waren. Dat veroorzaakte bij mij veel stress. In bijna alle gevallen had de hobbybrouwer zijn bier niet ingezonden. Maar het is ook gebeurt dat een doos met flessen gevallen was en de flessen gebroken. Een gevalletje jammer maar niets aan te doen. De deelnemers die dit overkwam hebben hun inschrijfgeld teruggestort gekregen. Meer kun je als organisatie niet doen.

Gaat me niet om die paar euro maar een reden zou prettig zijn. En er kan altijd wat gebeuren natuurlijk.

Erwin Warners

Citaat van: Hay op 09-10-2020  23:18 uJe hebt het over bedrijven dus ga je er vanuit dat het bij het inleverpunt of het bedrijf waar het mee verzonden is, is gebeurt.
Maar kan net zo goed bij de organisatie van het/de obbk fout zijn gegaan.
Eerst antwoord afwachten voor je te snelle conclusies trekt.

Volgens de organisatie van het OBBK was er meer bij Van der Kooy misgegaan.

Erwin Warners

Citaat van: ATHOOGLAND op 09-10-2020  23:21 uHelaas is het mij bij het OBBK 2020 ook overkomen.
Ik heb 6 bieren (12 flesjes) in een krat voor 24 flesjes ingeleverd bij van der Kooy in Jubbega. Het aanwezige personeelslid had nog nooit van het OBBK gehoord. Na telefonisch contact met het filiaal van der Kooy Beek en Donk heb ik de flesjes wel in Jubbega achtergelaten. Het zou worden geregeld.
Op de dag van het OBBK bleken mijn bieren allen 0 punten te hebben. Ze waren kennelijk niet aangekomen.
Eerst contact gehad met de OBBK organisatie. Vriendelijke mail retour ontvangen met toezegging het verder uit te zoeken. Inderdaad niets meer gehoord.
Gebeld met van der Kooy in Beek en Donk. Toevallig kreeg ik de eigenaar aan de telefoon. De bieren uit Jubbega waren wel naar Beek en Donk gebracht. Bij het ophalen van de bieren door het OBBK waren er bieren bij van der Kooy in Beek en Donk blijven staan. Het OBBK heeft niet, zoals het ONK, een overzicht van hoeveel bieren er waar worden ingeleverd. Van der Kooy heeft de vergeten bieren niet opgemerkt. Helaas, helaas.

Ze hebben dat overzicht wel want bij inschrijving moet je aangeven waar je ze gaat inleveren. Het gekke is ook dat beide bieren in het zelfde krat zijn gegaan.

Erwin Warners

Vandaag bericht gekregen van de organisatie. Ze kunnen de bieren niet meer traceren en het inschrijfgeld wordt terug gestort.
Ze hebben plannen om te voorkomen dat dit weer kan gebeuren.
Dus toch netjes afgehandeld, en volgend jaar maar opnieuw proberen.

Jeroen76

Als ik alle reacties hier zo lees en weet hoe stervensdruk de heren en dames het hier in Beek en Donk hebben bij Unibrew dan snap ik dat er zaken mis kunnen lopen. Ik heb geen idee hoe dit georganiseerd is maar je kunt niet verwachten dat een bedrijf als Unibrew een hoop werk er bij kan hebben om de verwerking en distributie er bij de nemen. Dus zal de organisatie van deze wedstrijd het beste alles goed moeten voorbereiden zodat Unibrew alleen als tussenpunt fungeert en zij er zelf héél weinig aan hoeven te doen dan het aan te nemen en desnoods enkel hoeven te registreren op een lijst.

Vind de reactie van de organisatie: "Er schijnt daar (Unibrew) meer mis te zijn gegaan"  dan ook zeer laag, ongepast en onvriendelijk.

Bovenal blijft het erg jammer en hoop ik dat alles voor zowel de deelnemers, organisatie en Unibrew op een prettige wijze afgerond kan worden.

Gr. Jeroen

Erwin Warners

Citaat van: Jeroen76 op 13-10-2020  09:15 uAls ik alle reacties hier zo lees en weet hoe stervensdruk de heren en dames het hier in Beek en Donk hebben bij Unibrew dan snap ik dat er zaken mis kunnen lopen. Ik heb geen idee hoe dit georganiseerd is maar je kunt niet verwachten dat een bedrijf als Unibrew een hoop werk er bij kan hebben om de verwerking en distributie er bij de nemen. Dus zal de organisatie van deze wedstrijd het beste alles goed moeten voorbereiden zodat Unibrew alleen als tussenpunt fungeert en zij er zelf héél weinig aan hoeven te doen dan het aan te nemen en desnoods enkel hoeven te registreren op een lijst.

Vind de reactie van de organisatie: "Er schijnt daar (Unibrew) meer mis te zijn gegaan"  dan ook zeer laag, ongepast en onvriendelijk.

Bovenal blijft het erg jammer en hoop ik dat alles voor zowel de deelnemers, organisatie en Unibrew op een prettige wijze afgerond kan worden.

Gr. Jeroen

Ik ben wel van mening dat wanneer je het er niet bij kunt hebben dan moet je nee zeggen. Op het moment dat je als bedrijf in zee gaat met zoiets dan moet het wel goed gebeuren hoe druk je het ook hebt. En volgens mij hoeven ze het ook alleen maar te verzamelen dus hoeveel werk heb je het over. Het was vrij simpel bij het inleveren moest ik ze in een krat zetten en dat was het.
De opmerking dat er meer is misgegaan zou ik ook niet maken. Ik koop er bij hun niks minder om heb verder best goeie ervaringen daar.
Verder zoeken ze het maar onderling uit dat is mijn zaak niet.

Jeroen76

Citaat van: Erwin Warners op 13-10-2020  09:42 uIk ben wel van mening dat wanneer je het er niet bij kunt hebben dan moet je nee zeggen. Op het moment dat je als bedrijf in zee gaat met zoiets dan moet het wel goed gebeuren hoe druk je het ook hebt. En volgens mij hoeven ze het ook alleen maar te verzamelen dus hoeveel werk heb je het over. Het was vrij simpel bij het inleveren moest ik ze in een krat zetten en dat was het.
De opmerking dat er meer is misgegaan zou ik ook niet maken. Ik koop er bij hun niks minder om heb verder best goeie ervaringen daar.
Verder zoeken ze het maar onderling uit dat is mijn zaak niet.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Snap ook niet dat je dit er bij zou willen doen als je al je benen onder je kont uit rent. Wellicht dat ze zich hebben verkeken op dit 'klusje'.

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Als unibrew dat op zich neemt dan weten ze ook wel dat ze daardoor veel mensen in de winkel krijgen die dan ook weer gelijk dingen gaan kopen. Dus het niet alleen geven, maar ook nemen. En inderdaad zo veel werk is het niet om flesjes in te nemen en die in een krat te zetten en misschien nog een lijstje in te vullen in de computer als check dat het binnen gekomen is. Daarna gaat die klant weer weg met 50 euro aan gekochte spullen.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-10-2020  09:42 uIk ben wel van mening dat wanneer je het er niet bij kunt hebben dan moet je nee zeggen. Op het moment dat je als bedrijf in zee gaat met zoiets dan moet het wel goed gebeuren hoe druk je het ook hebt. En volgens mij hoeven ze het ook alleen maar te verzamelen dus hoeveel werk heb je het over. Het was vrij simpel bij het inleveren moest ik ze in een krat zetten en dat was het.

We mogen blij zijn dat bedrijven als Unibrew de bereidheid hebben te willen om als inleverpunt te fungeren. Er kan altijd wat mis gaan.
Waar gehakt wordt vallen spaanders.

Als organisatie weet je welke bieren ingeleverd worden bij een inleverpunt. Zoals ik al eerder schreef heb ik een aantal keren het ONK georganiseerd in het verleden. Het gebeurde zeer regelmatig dat bij het inleveren niet alle bieren op het inleverpunt aanwezig was. Bijna altijd was dat het gevolg van het feit dat het bier niet ingeleverd was zonder dat daarvan kennisgeving gedaan was richting de organisatie. Zo lang dit soort praktijken blijven bestaan hebben controlelijsten niet zo veel zin. Overigens hebben we tegenwoordig bijna allemaal een mobiel ter plekke van het inleverpunt contact opnemen met de deelnemer is in principe mogelijk. Maar eigenlijk is dat de wereld op zijn kop. De deelnemer zou in alle gevallen zelf het initiatief moeten nemen bij de communicatie.

ATHOOGLAND

Als je je bieren keurig op tijd inlevert, telefonisch contact opneemt met het "hoofdfiliaal" in Beek en Donk als er onduidelijkheid is over het inleveren, wat moet je als deelnemer dan nog meer doen?

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-10-2020  21:01 uDe deelnemer zou in alle gevallen zelf het initiatief moeten nemen bij de communicatie.
Dat is in eerste instantie ook gebeurt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-10-2020  21:01 uZo lang dit soort praktijken blijven bestaan hebben controlelijsten niet zo veel zin.
Het belangrijkste is denk ik te garanderen dat mensen die kun bier ingeleverd hebben mee kunnen doen.
Mensen die hun bier niet komen brengen zijn dan niet geregistreerd. Mensen die wel geregistreerd zijn hebben dan een bewijs van inlevering. Dus dan klopt het toch? ik mag toch aannemen dat mensen die hun bier niet komen inleveren niet gaan klagen achteraf.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-10-2020  21:01 uHet gebeurde zeer regelmatig dat bij het inleveren niet alle bieren op het inleverpunt aanwezig was. Bijna altijd was dat het gevolg van het feit dat het bier niet ingeleverd was zonder dat daarvan kennisgeving gedaan was richting de organisatie.

Heb in het verleden ook eens een bier niet kunnen inleven ik vind het dan ook wel zo netjes dit even te melden.
Het is gewoon prettig als je weet wat er mis is gegaan. Als je een bier hebt ingeleverd en je ziet 0 punten in het klassement dan wil ik graag weten waarom, dan moet men gewoon zeggen wat er is en dan is voor mij de kous af. Ik kan ook iets niet goed hebben gedaan of een fles kan breken. Dat maakt niet uit maar als je weet wat er niet goed is gegaan kun je er met zijn allen aan werken.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-10-2020  21:44 uDat is in eerste instantie ook gebeurt.

Jammer genoeg doet dit niet iedereen. Hierdoor gebeurde het dat bij een inleveradres alles overhoop gehaald werd terwijl de flessen daar nooit geweest waren omdat ze simpelweg niet ingeleverd waren.

Door dit gedrag was controle of alle flessen wel meegenomen werden niet mogelijk. Heel vervelend.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-10-2020  22:01 uJammer genoeg doet dit niet iedereen. Hierdoor gebeurde het dat bij een inleveradres alles overhoop gehaald werd terwijl de flessen daar nooit geweest waren omdat ze simpelweg niet ingeleverd waren.

Door dit gedrag was controle of alle flessen wel meegenomen werden niet mogelijk. Heel vervelend.
Ik denk even heel simpel: voor elk bier is er een bonnetje. Dat bonnetje ligt bij het inleveradres en gaat naar de deelnemer als die zijn bier inlevert. Dan kan het inleveradres op elk moment zien wat de status is en de deelnemer heeft een bewijs van inlevering als die zijn bier heeft ingeleverd.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-10-2020  21:52 uHeb in het verleden ook eens een bier niet kunnen inleven ik vind het dan ook wel zo netjes dit even te melden.
Het is gewoon prettig als je weet wat er mis is gegaan. Als je een bier hebt ingeleverd en je ziet 0 punten in het klassement dan wil ik graag weten waarom, dan moet men gewoon zeggen wat er is en dan is voor mij de kous af. Ik kan ook iets niet goed hebben gedaan of een fles kan breken. Dat maakt niet uit maar als je weet wat er niet goed is gegaan kun je er met zijn allen aan werken.

Zoals ik al eerder aangaf is het niet altijd mogelijk te achterhalen waar het mis is gegaan. Er zijn meerdere schakels in de keten.
In mijn vorig bericht heb ik uitgelegd dat controlemiddelen gefrustreerd worden door deelnemers die niet laten weten dat zij een bier niet ingediend hebben.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2020  22:05 uIk denk even heel simpel: voor elk bier is er een bonnetje. Dat bonnetje ligt bij het inleveradres en gaat naar de deelnemer als die zijn bier inlevert. Dan kan het inleveradres op elk moment zien wat de status is en de deelnemer heeft een bewijs van inlevering als die zijn bier heeft ingeleverd.

Dat is meer werk voor het inleveradres. Bij bedrijven werken meerdere mensen, daardoor kan het nog steeds misgaan als niet iedereen weet dat er een bonnetje verstrekt moet worden.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-10-2020  22:05 uZoals ik al eerder aangaf is het niet altijd mogelijk te achterhalen waar het mis is gegaan. Er zijn meerdere schakels in de keten.
In mijn vorig bericht heb ik uitgelegd dat controlemiddelen gefrustreerd worden door deelnemers die niet laten weten dat zij een bier niet ingediend hebben.

Als ik een bier niet inlever ga ik ook niet vragen waarom er 0 punten staan op de ranglijst.
Als je ze hebt ingeleverd en je krijgt geen punten dan wil je op z'n minst weten of ze op de bestemming zijn aangekomen.
En mag je verwachten dat ze er na gaan kijken. Kan men het niet achterhalen dan is het pech maar ook zoiets moet je dan wel even terug communiceren. (Dat is uiteindelijk ook gewoon gebeurd).
We weten het niet is ook een antwoord.

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-10-2020  22:29 uAls ik een bier niet inlever ga ik ook niet vragen waarom er 0 punten staan op de ranglijst.

Snap ik.

Wat ik probeer uit te leggen is dat andere deelnemers niet de discipline hebben zich af te melden. Hierdoor komt het voor dat er minder bieren bij een inleveradres worden meegenomen naar de keuringslocatie dan volgens een staffellijst zou moeten.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-10-2020  22:39 uSnap ik.

Wat ik probeer uit te leggen is dat andere deelnemers niet de discipline hebben zich af te melden. Hierdoor komt het voor dat er minder bieren bij een inleveradres worden meegenomen naar de keuringslocatie dan volgens een staffellijst zou moeten.

En dat maakt controle lastig en eigenlijk onbegonnen werk.

Herman

Ik heb ooit ONK2011 mede-georganiseerd. Je beschikt dan echt wel lijsten met bieren die je bij een locatie verwacht op te halen. Dat moet ook wel, je moet namelijk  voldoende lege kratten bij je hebben, bij te veel moet je meer auto's regelen.

Jacques

Citaat van: Herman op 13-10-2020  23:38 uIk heb ooit ONK2011 mede-georganiseerd. Je beschikt dan echt wel lijsten met bieren die je bij een locatie verwacht op te halen. Dat moet ook wel, je moet namelijk  voldoende lege kratten bij je hebben, bij te veel moet je meer auto's regelen.

Klopt. Het is een manier van werken die al lang gedaan wordt. Waar ik diverse keren tegenaan liep is dat volgens de lijsten bepaalde bieren opgehaald moesten worden terwijl de bieren nergens te vinden waren bij het inleveradres. Achteraf bleek dat brouwers van deze bieren afgezien hadden van inzending. Ter plaatse van het inleveradres kon dit niet worden vastgesteld (destijds waren mobieltjes nog niet zo algemeen als tegenwoordig). Daarnaast is er maar beperkte tijd beschikbaar. Degenen die de bieren ophalen moeten meestal meerdere adressen af.

Jeroen76

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2020  22:05 uIk denk even heel simpel: voor elk bier is er een bonnetje. Dat bonnetje ligt bij het inleveradres en gaat naar de deelnemer als die zijn bier inlevert. Dan kan het inleveradres op elk moment zien wat de status is en de deelnemer heeft een bewijs van inlevering als die zijn bier heeft ingeleverd.
Ik vind dit zo gek nog niet en ook Jacques' bedenkingen niet.

Is het in 2020 ondertussen niet mogelijk om een soort webpagina te maken waar een deelnemer zijn/haar bier(en) inchecked. Hierna kan er een code geprint worden voor op de fles, al dan niet 1 die te scannen is met een 'oude' mobiele telefoon bij het inleverpunt. Wanneer de deelnemer de fles heeft ingeleverd wordt deze dus gescand of de code overgenomen en is duidelijk wat er is ingeleverd en door wie. Deelnemer krijgt via de mail een bevestiging dat het bier is ontvangen.

Beetje met de tijd mee gaan en ook makkelijk uit te voeren door het inleverpunt als je alles gebruiksvriendelijk maakt.

Gr. Jeroen

Jan de Graaff

Citaat van: Jeroen76 op 15-10-2020  00:00 u[..]
Beetje met de tijd mee gaan [...]
Je hebt helemaal gelijk, maar ik zou het anders formuleren: "Maak slim gebruik van de mogelijkheden die de huidige tijd biedt."

Is positiever en stimuleert mensen om buiten-de-doos te denken om nieuwe mogelijkheden te benutten om 'oude' problemen op te lossen.

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 15-10-2020  00:36 ustimuleert mensen om buiten-de-doos te denken om nieuwe mogelijkheden te benutten om 'oude' problemen op te lossen.
Wat je vaak ziet als ergens problemen zijn is dat de verantwoordelijken proberen te verklaren waarom er een probleem is als een soort manier om voor henzelf het te kunnen verdedigen en de status te kunnen geven: 'acceptabel, logisch gevolg van de omstandigheden en dus niet te vermijden'.

Een andere insteek is zoals je zegt om het als een uitdaging te zien om zoals je zegt 'buiten-de-doos te denken om nieuwe mogelijkheden te benutten' ipv het voor hunzelf proberen goed te praten.

Zelf denk ik dat je zou moeten streven naar het tweede.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 15-10-2020  00:00 uIk vind dit zo gek nog niet en ook Jacques' bedenkingen niet.

Is het in 2020 ondertussen niet mogelijk om een soort webpagina te maken waar een deelnemer zijn/haar bier(en) inchecked. Hierna kan er een code geprint worden voor op de fles, al dan niet 1 die te scannen is met een 'oude' mobiele telefoon bij het inleverpunt. Wanneer de deelnemer de fles heeft ingeleverd wordt deze dus gescand of de code overgenomen en is duidelijk wat er is ingeleverd en door wie. Deelnemer krijgt via de mail een bevestiging dat het bier is ontvangen.

Beetje met de tijd mee gaan en ook makkelijk uit te voeren door het inleverpunt als je alles gebruiksvriendelijk maakt.

Gr. Jeroen

Dat lost het probleem bij het inleverpunt op, maar nog niet tijdens vervoer en tijdens de wedstrijd.

Ik heb namelijk ook meegemaakt dat de keuring voorbij was en dat er nog een paar flessen ontdekt werden die niet gekeurd waren... Dit bleek uit een check op het einde de keuring. Op dat moment waren de flessen echter onvindbaar. (Het probleem is dat gewerkt wordt met veel vrijwilligers...)

De flessen zijn later gevonden en alsnog gekeurd. Het waren middelmatige bieren. Maar als organisatie heb je wel een probleem als het hele goede bieren zijn.

Het jaar daarop is eerst een check uitgevoerd of alle bieren die gekeurd moesten worden ook daadwerkelijk aanwezig waren. Het organiseren van een grote wedstrijd vraagt veel voorbereiding en zorgvuldigheid. Vandaar dat ik nog een beetje gefrustreerd ben over de lakse houding van sommige inzenders in de vorm van het niet doorgeven dat ze een bier niet ingeleverd hebben...

Jeroen76

Citaat van: Jacques op 15-10-2020  21:06 uDat lost het probleem bij het inleverpunt op, maar nog niet tijdens vervoer en tijdens de wedstrijd.

Ik heb namelijk ook meegemaakt dat de keuring voorbij was en dat er nog een paar flessen ontdekt werden die niet gekeurd waren... Dit bleek uit een check op het einde de keuring. Op dat moment waren de flessen echter onvindbaar. (Het probleem is dat gewerkt wordt met veel vrijwilligers...)

De flessen zijn later gevonden en alsnog gekeurd. Het waren middelmatige bieren. Maar als organisatie heb je wel een probleem als het hele goede bieren zijn.

Het jaar daarop is eerst een check uitgevoerd of alle bieren die gekeurd moesten worden ook daadwerkelijk aanwezig waren. Het organiseren van een grote wedstrijd vraagt veel voorbereiding en zorgvuldigheid. Vandaar dat ik nog een beetje gefrustreerd ben over de lakse houding van sommige inzenders in de vorm van het niet doorgeven dat ze een bier niet ingeleverd hebben...
Tsja dan is mijn bovenstaande idee toch helemaal een schot in de roos? Maak er een volgsysteem van, dus van het moment van aanmelden, inleveren tot keuren en de uitslag.

Als ik dit zo lees en ik snap dat er een hele hoop werk in zit en vele vrijwilligers actief zijn, proef ik toch wat knulligheid. Misschien niet erg netjes om te zeggen zo maar aan het einde 'wat flessen bier overhouden' zal je niet gebeuren als je een overzicht hebt van fysiek ingeleverde bieren die van start tot finish te volgen zijn. Ik zie een uitdaging voor de programmeurs en organisatie. ;)

Enne, van het laatste punt ben je dan toch ook helemaal af?

Gr. Jeroen

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-10-2020  21:06 uDat lost het probleem bij het inleverpunt op, maar nog niet tijdens vervoer en tijdens de wedstrijd.

Ik heb namelijk ook meegemaakt dat de keuring voorbij was en dat er nog een paar flessen ontdekt werden die niet gekeurd waren... Dit bleek uit een check op het einde de keuring.
Als je de fles laat scannen door de keurmeester bij keuring dan is op elk moment bekend wat er is gekeurd en wat nog niet. Alle keurmeesters kunnen zo snel zien wat er nog gekeurd met worden en al gekeurd is.
Lijkt me dus een prima voorstel van Jeroen76.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 15-10-2020  23:39 uTsja dan is mijn bovenstaande idee toch helemaal een schot in de roos? Maak er een volgsysteem van, dus van het moment van aanmelden, inleveren tot keuren en de uitslag.

Als ik dit zo lees en ik snap dat er een hele hoop werk in zit en vele vrijwilligers actief zijn, proef ik toch wat knulligheid. Misschien niet erg netjes om te zeggen zo maar aan het einde 'wat flessen bier overhouden' zal je niet gebeuren als je een overzicht hebt van fysiek ingeleverde bieren die van start tot finish te volgen zijn. Ik zie een uitdaging voor de programmeurs en organisatie. ;)

Enne, van het laatste punt ben je dan toch ook helemaal af?

Gr. Jeroen

Zo'n volgsysteem zou problemen kunnen voorkomen. Maar het ontwikkelen daarvan kost veel tijd en geld (onder andere door aanschaf van scannners).
Zo heel veel grote wedstrijden zijn er niet in Nederland. Het OBBK wordt steeds door hetzelfde gilde georganiseerd maar het ONK rouleert onder een aantal gildes. Dit maakt het allemaal wel wat lastiger.

Het organiseren van het ONK is net als brouwen: hoe vaker je het doet des te meer je weet wat je mag verwachten en des te beter de voorbereiding kan zijn. Door de roulatie is mindere ervaring bij de organiserende gildes. Het grote voordeel is wel dat de organisatie niet steeds op dezelfde schouders komt te liggen. Het organiseren van het ONK is een grote klus, het lijkt op sommige momenten alsof je met werk bezig bent in plaats van een hobby...

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 16-10-2020  21:26 uZo'n volgsysteem zou problemen kunnen voorkomen. Maar het ontwikkelen daarvan kost veel tijd en geld (onder andere door aanschaf van scannners).
Precies dat bedoelde ik (en Jeroen76) eerder met "buiten-de-doos te denken om nieuwe mogelijkheden te benutten om 'oude' problemen op te lossen."

Nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een telefoon met camera. Die camera's kunnen allemaal een QR code scannen (QR code op flesjes plakken en je hebt een uniek ID voor het brouwsel). De telefoons hebben locatiegegevens en kunnen op internet om zo een melding maken. Voila: scanner-probleem opgelost, aanschaf niet nodig, dus erg kosten-efficiënt.

Het ontwikkelen van een programma hoeft ook niet lang te duren; een simpele app is al voldoende (waarschijnlijk is een web-app met een database'je al genoeg). Omdat hij voor een heel specifiek doel ingezet gaat worden, hoeft ie ook niet mooi te zijn, of zo; als ie maar betrouwbaar werkt. Ik weet vrij zeker dat we in de hobby-brouwwereld voldoende programmeurs hebben die zoiets in een paar avonden in elkaar geklopt hebben.

Het kan dan alleen nog wel fout gaan als de Russen, Chinezen of Noord-Koreanen de boel gaan lopen te hacken...

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 15-10-2020  07:08 uproberen te verklaren waarom er een probleem is als een soort manier om voor henzelf het te kunnen verdedigen en de status te kunnen geven: 'acceptabel, logisch gevolg van de omstandigheden en dus niet te vermijden'.

een uitdaging te zien om zoals je zegt 'buiten-de-doos te denken om nieuwe mogelijkheden te benutten' ipv het voor hunzelf proberen goed te praten.

Je ziet het gewoon gebeuren in dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 16-10-2020  22:46 uNagenoeg iedereen heeft tegenwoordig een telefoon met camera. Die camera's kunnen allemaal een QR code scannen (QR code op flesjes plakken en je hebt een uniek ID voor het brouwsel).
Ik was bijna hetzelfde aan het typen.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 16-10-2020  22:46 uHet ontwikkelen van een programma hoeft ook niet lang te duren; een simpele app is al voldoende (waarschijnlijk is een web-app met een database'je al genoeg). Omdat hij voor een heel specifiek doel ingezet gaat worden, hoeft ie ook niet mooi te zijn, of zo; als ie maar betrouwbaar werkt. Ik weet vrij zeker dat we in de hobby-brouwwereld voldoende programmeurs hebben die zoiets in een paar avonden in elkaar geklopt hebben.

Laat ze maar komen...

Als het goed werkt dan zou dat veel stress bij de organisatoren van grote wedstrijden kunnen voorkomen.

Maar of het zo simpel is dat het in paar avonden in elkaar geknutseld is weet ik niet. Meestal vallen dit soort projecten flink tegen. Als een aantal leden van dit forum kunnen laten zien dat mijn twijfel ten onrechte is zou ik blij verrast zijn...  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-10-2020  21:04 uLaat ze maar komen...

Als het goed werkt dan zou dat veel stress bij de organisatoren van grote wedstrijden kunnen voorkomen.

Maar of het zo simpel is dat het in paar avonden in elkaar geknutseld is weet ik niet. Meestal vallen dit soort projecten flink tegen. Als een aantal leden van dit forum kunnen laten zien dat mijn twijfel ten onrechte is zou ik blij verrast zijn...  :)
We zijn hier afhankelijk van de kennis van forumleden en de toegang tot de (soms dure) ontwikkelsoftware.
Soms zijn mensen via hun werk in de positie om toegang te hebben tot beide. Laten we dus dankbaar gebruik maken van wat er is om samen verder te komen.
 

hansHalberstadt

Vooral de motivatie om verder te willen komen en slim gebruik maken van waar forumleden over kunnen beschikken en mensen te motiveren in hun initiatieven. Daar draait het om. Als je dat goed weet te sturen hebben we straks de optimale en slimme software die dat allemaal kan en combineert met wat die mobieltjes allemaal kunnen. Niet focussen op de problemen dus maar op de kansen.

Jeroen76

Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2020  21:13 uVooral de motivatie om verder te willen komen en slim gebruik maken van waar forumleden over kunnen beschikken en mensen te motiveren in hun initiatieven. Daar draait het om. Als je dat goed weet te sturen hebben we straks de optimale en slimme software die dat allemaal kan en combineert met wat die mobieltjes allemaal kunnen. niet focussen op de problemen dus maar op de kansen.
Helemaal mee eens! Ik kan helaas (nog) niet veel qua programmeren want ben nog in mijn boek bezig... ;)

Maar ken wel een paar mensen die hier heel veel kennis voor in huis hebben.

Maar geloof zeker dat we hier de kennis hebben om er iets bruikbaars van te maken. Wil graag meedenken en helpen waar mogelijk. Misschien een appgroep voor de communicatie aanmaken dan worden de plannen snel overzichtelijk.



Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.