Bockbier

Gestart door bastiaandalen, 07-10-2020 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bastiaandalen

Vorig jaar voor het eerst een bockbier gebrouwen. Een recept van internet maar dit jaar heb ik geprobeerd een eigen bockbier recept te maken naar wensen. Nu ik ook eindelijk een gistkast heb wil ik dit graag proberen met een ondergist. Ik heb gekozen voor de Fermentis S-23.

Het doel van het recept is een bockbier met een volle rijke smaak, duidelijke karamelsmaken en goed moutig. Hiervoor heb ik onderstaand recept als concept. Hebben jullie toevallig suggesties of dit een beetje een goed recept hiervoor is?

Basis
Omschrijving   Waarde
Kenmerk   
Naam recept   Bockbier
Brouwdatum   11-10-2020
Bierstijl   Bockbier
Volume   30,0 L
Begin SG   1,065 SG
Berekende kleur (Morey)   51 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)   32 IBU
Brouwzaalrendement   75,0 %
Kooktijd   60 min.


Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
5,00 kg   Swaen Munich Dark           20 EBC   54,9 %
2,50 kg   Swaen Vienna                   10 EBC   27,5 %
0,75 kg   Caramunich I                   90 EBC   8,2 %
0,75 kg   GoldSwaen Munich Dark   150 EBC   8,2 %
0,1 kg   Carafa Special I                   900 EBC   1,1 %



Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   
Eenstaps   68,0 °C   1 min.   60 min.   
Uitmaischen   78,0 °C   10 min.   5 min.   


Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
25,0 g   Target   Bellen   12,7%   60 min.   29,9 IBU
20,0 g       Saaz         Bellen       3,4%         10 min.    1,4 IBU


Gist
Hoeveelheid   Naam   Type
40,0 g   Fermentis S-23     ondergist


Verder heb ik dus nul ervaring met ondergisters. Is deze gist geschikt voor een bockbier? En welke temperaturen zou ik hiervoor instellen?

tdp

Ik zou niet direct Target hop in een Bockbier gebruiken, maar eerder een mooie Duitse hop, een Hallertau Tradition, of Perle. Hop geeft ook body aan bier, en wanneer je er weinig van gebruikt, kan het wat dun en glibberig overkomen.

Fermentis geeft als ideale temperatuur 12 tot 15 graden aan, ergens in die range zou ik ook gaan zitten.

Takkie83

Ik heb mijn bock ook met S-23 vergist. Heb hem op 12 graden gehouden, na vijf weken in 24 uur langzaam op kamertemperatuur laten komen (stekker uit de gistkast), gebotteld zonder overhevelen in de tussentijd en nu twee weken op fles. Hergisting gewoon bij kamertemperatuur gedaan en hij smaakt nu al erg goed. Schoon gistprofiel waarbij de mouten voor alle smaken zorgen. Met een klein bittertje voor de balans. Ik zeg gewoon lekker brouwen  :brouwen:

bastiaandalen

Super bedankt voor jullie snelle reacties! De hop ga ik dan aanpassen naar Perle tot ongeveer dezelfde IBU. Dat hop meer body geeft wist ik nog niet, goed om te weten :)

Vergisting zou ik op jullie aanraden doen op 12 graden en na tijd ophogen. Ben heel benieuwd naar deze gist. Vanavond ga ik alle ingrediënten bestellen om hopelijk rond zondag te brouwen.

Rest van het recept hou ik hetzelfde, alleen hopgiften dus aangepast:

Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
30,0 g   Perle   Bellen   8,0 %   60 min.   24,8 IBU
30,0 g       Perle         Bellen       8,0%         10 min.    5,0 IBU


Takkie83

Wordt ongetwijfeld een lekker biertje, maar ik twijfel of je niet aan de hoge kant zit met je IBU's. Hop speelt in bockbieren een ondergeschikte rol en de geroosterde mouten geven ook wat bitterheid, dus ik zou hem persoonlijk iets terugschroeven naar 25, misschien zelfs 20, maar dat is persoonlijke voorkeur die je natuurlijk niet met me hoeft te delen  ;)

Volgens mij had Brand vorig jaar een behoorlijk (lees: teveel) gehopte Bock. Dit jaar istie wat mij betreft echt fantastisch  :proost:

Snelbier

Citaat van: Takkie83 op 08-10-2020  22:54 u.... en de geroosterde mouten geven ook wat bitterheid ....
Carafa Special die in dit recept zit is dan weer de uitzondering op de regel, is 'ontbitterd' door de mouter.
Heb hem gebruikt in Bock en Porter, en proef geen extra of vervelend bitter. Onlangs zelfs in OudBruin gebruikt om donker te kleuren, géén klachten van de zoetebekjes die dat bocht dronken.
Leuk spul om wat choco/koffie in het bier te krijgen vind ik zelf. Zónder koffie-bonen of choco-nibs te gebruiken.

tdp

Qua bitterheid is het niet gek hoor, of je moet echt een mierzoet bier willen hebben.

Uit de biertypengids:

Begin SG 1060 – 1070
SVG 75 – 85%
Alcoholpercentage 6,0 – 7,5 Vol%
Kleur 40 – 90 EBC
Bitterheid 20 – 45 EBU
Koolzuurgehalte 4,5 – 7,0 gr/ltr
Voorbeelden Einbecker Ur-bock Dunkel, Amstel Bock, Bavaria bokbier, La Trappe Bockbier, Hertog Jan Bockbier

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 08-10-2020  22:54 uWordt ongetwijfeld een lekker biertje, maar ik twijfel of je niet aan de hoge kant zit met je IBU's. Hop speelt in bockbieren een ondergeschikte rol en de geroosterde mouten geven ook wat bitterheid, dus ik zou hem persoonlijk iets terugschroeven naar 25, misschien zelfs 20, maar dat is persoonlijke voorkeur die je natuurlijk niet met me hoeft te delen  ;)

Onlangs een bockbier gebrouwen met een berekende IBU-waarde van 25. Daar heb ik spijt van. Het bier heeft voor mijn smaak veel te weinig karakter en body. Naast restsuikers, eiwitten zijn ook hopbestanddelen echte bodybuilders...

32 IBU is zeker niet te hoog voor een bockbier.  :brouwen:

Takkie83

Helder. Volgend jaar gooi ik er 5 IBU bij en als ik hem dan te bitter vind schrijf ik hem in bij een ONK   ;D

bastiaandalen

Bedankt voor jullie reacties weer! Ik hou het recept op dezelfde bitterheid, mocht dit toch iets too much worden dan brouw ik hem nog een keer met een kleine aanpassing. Vandaag alle ingrediënten binnen gekregen, maandag ga ik hem brouwen.
Ik zal jullie op de hoogte houden!

bastiaandalen

Gister eindelijk m´n bockbier gebotteld. Opbrengst iets minder dan verwacht, iets meer dan 27 L ipv 30 L, maar de geur en smaak belooft al wat goeds! Ik laat hem nu hergisten op kamertemperatuur. Weet iemand toevallig of de duur van de hergisting bij een ondergist ook langer duurt? Of is dit wel te vergelijken met de duur van de hergisting van een bovengist?

Snelbier

Citaat van: bastiaandalen op 22-11-2020  15:43 uWeet iemand toevallig of de duur van de hergisting bij een ondergist ook langer duurt? Of is dit wel te vergelijken met de duur van de hergisting van een bovengist?
Temperatuur is belangrijkste.  Bij 'warme' hergisting gaan alle gisten snel, ook een 'ondergister'.
Mijn ondergisters met W34/70 hergisten in de woonkamer rond 19'C en zijn binnen 2 weken qua CO2 op eindwaarde.
Mogelijk nadeel van warme hergisting = bijsmaakjes, esters?  Ik ben een slechte proever, dus kan met droge ogen zeggen dat ik het niet heb geproefd...
Succes, Snelbier

Jan de Graaff

Citaat van: Snelbier op 22-11-2020  17:38 uTemperatuur is belangrijkste.  Bij 'warme' hergisting gaan alle gisten snel, ook een 'ondergister'.
Mijn ondergisters met W34/70 hergisten in de woonkamer rond 19'C en zijn binnen 2 weken qua CO2 op eindwaarde.
Mogelijk nadeel van warme hergisting = bijsmaakjes, esters?  Ik ben een slechte proever, dus kan met droge ogen zeggen dat ik het niet heb geproefd...
Succes, Snelbier
W34/70 blijft aantoonbaar neutraal bij hogere temperaturen (ca. 20ºC). Sterker, je kunt de hele vergisting op 20ºC zonder invloed op de uiteindelijke smaak. Pils op kamertemperatuur...

Takkie83

Citaat van: JanDeGraaff op 22-11-2020  20:20 uW34/70 blijft aantoonbaar neutraal bij hogere temperaturen (ca. 20ºC). Sterker, je kunt de hele vergisting op 20ºC zonder invloed op de uiteindelijke smaak. Pils op kamertemperatuur...

Dat vraagt om een test  :D

Maar dat laatste beetje bottelsuiker zal op de smaak sowieso veel minder invloed hebben dan de hoofdvergisting. Als je die op de gewenste temperatuur houdt zal die bottelsuiker weinig meer verpesten, ook niet bij 20 graden.

Jan de Graaff

Citaat van: Takkie83 op 24-11-2020  20:59 uDat vraagt om een test  :D
Is goed hoor, alsjeblieft: Test  :D

Takkie83

Citaat van: JanDeGraaff op 24-11-2020  21:09 uIs goed hoor, alsjeblieft: Test  :D

Hahaha jaaa dat kan Fermentis wel zeggen over hun eigen gist, maar dat nemen we natuurlijk niet zomaar aan  ;)

Komt op de to-brew list deze  :brouwen:

Jan de Graaff

Citaat van: Takkie83 op 24-11-2020  21:12 uHahaha jaaa dat kan Fermentis wel zeggen natuurlijk over hun eigen gist, maar dat nemen we natuurlijk niet zomaar aan  ;)

En deze natuurlijk:
Citaat van: jaapz op 10-11-2020  12:02 u[...]
Bij w34/70 (een lagergist) heb ik daarintegen juist weer geen verschil gemerkt tussen hoofdgisting op 8C en hoofdgisting op 20C.

Takkie83

Dan neem ik aan dat de test zal slagen  :proost:

Jan de Graaff

Citaat van: Takkie83 op 24-11-2020  21:17 uDan neem ik aan dat de test zal slagen  :proost:
Ik ben benieuwd naar jouw uitslag! Plaats je die hier ook ergens tegen die tijd?

Takkie83

Citaat van: JanDeGraaff op 24-11-2020  21:28 uIk ben benieuwd naar jouw uitslag! Plaats je die hier ook ergens tegen die tijd?

Will do! Al gaat dat wel even duren want ik heb nog een aardig lijstje te gaan  :)

bastiaandalen

Aah top, as goed om te weten! Dank voor de reacties weer

Ik had hem eerst in de kelder gezet voor de hergisting waar het rond de 15 is, maar ik heb hem nu toch verplaatst naar de woonkamer (+/- 21). Iets warmer en dus hopelijk sneller, als het inderdaad zo'n schone gist is dan zullen de bijsmaken hopelijk wel meevallen. Wanneer die klaar is zal ik wel laten weten of ik iets geks proef

bastiaandalen

Inmiddels een van de laatste flesjes aan het drinken. Het is echt een heerlijke bock geworden. Bijsmaakjes door hergisting op hogere temperatuur heb ik overigens niet geproefd gelukkig. Volle smaak, karamel tonen duidelijk aanwezig maar niet te erg, schuimt goed en blijft goed hangen, bij de geur komt de gebrande geur duidelijk naar voren en de afdronk is licht bitter. Al met al een mooi biertje geworden welke ik volgend jaar zeker nog een keer ga brouwen :brouwen:



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.