Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kastanje bier  (gelezen 486 keer)

Offline Jac Thijs

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kastanje bier
« Gepost op: 06-10-2020 19:43 u »
Graag zou ik willen weten hoe je de kastanjes moet behandelen, voor ze klaar zijn om aan de mout toe te voegen tijdens het Maischen?
Is dit met schil, of zonder, gemalen of wat anders wie kan me dit vertellen. Ik wil ze toevoegen aan een tripel.
Ik ben nog niet zolang bezig en wilde voor de winter toch een speciaal tirpeltje brouwen en wel met de zelfgeraapte kastanjes bij ons in het bos.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kastanje bier
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2020 20:44 u »
Graag zou ik willen weten hoe je de kastanjes moet behandelen, voor ze klaar zijn om aan de mout toe te voegen tijdens het Maischen?
Is dit met schil, of zonder, gemalen of wat anders wie kan me dit vertellen. Ik wil ze toevoegen aan een tripel.
Ik ben nog niet zolang bezig en wilde voor de winter toch een speciaal tirpeltje brouwen en wel met de zelfgeraapte kastanjes bij ons in het bos.

Beste Jac,

Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?
Er zijn meerdere topics waarin het gebruik van kastanjes in bier aan de orde is gekomen.

Zie onder andere het topic Chesnut Porter - Porter met tamme kastanjes

Offline Jac Thijs

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2020 23:06 u »
Jacques bedankt voor je verwijzing naar Chesnut Porter - Porter met tamme kastanjes.
Ik heb het doorgenomen en ga het proberen, laat het je weten of het wat geworden is.
Vriendelijke groet
Jac Thijs

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2020 23:32 u »
Ik heb dat topic even doorgelezen, maar komt waarschijnlijk toch neer op verstijfselen en dan de zetmeel omzetten in suikers mbt de enzymen van de mout. Dus de kastanjes koken, roosteren of iets dergelijks om zetmeel toegankelijk te maken voor de enzymen en evt nog wat extra smaak toe te voegen door Maillard reacties/ roosteren.

Online Brouwerij De Stichting

• Vol lid
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2020 22:38 u »
... en wel met de zelfgeraapte kastanjes bij ons in het bos.
Je hebt het hopelijk wel over tamme kastanjes en geen wilde? De laatste zijn namelijk giftig.

Tags: