Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Moet ik me zorgen maken over methanol in bij mijn expiriment?  (gelezen 1148 keer)

Offline Breko

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dag allemaal, eerste post hier aangezien ik ondanks de schat aan informatie hier toch nog twijfel. 

Wat heb ik concreet gedaan?

- Appels schoongemaakt, in blender gedaan, laten koken, gezeefd. Ongeveer anderhalve liter sap overgehouden

- Lichtbruine suiker toegevoegd:  zestal eetlepels

- Giststarter gemaakt: "biergist voor Stout" (besteld via brouwbroeders): ongeveer 2,5 gram, toegevoegd aan paar eetlepels pulp, dag laten staan tot het begon te bubbelen

- starter bij sap gevoegd, staat nu tien dagen in een donkere ruimte (20° C) in een vat met waterslot, ik ben er niet meer aangekomen

Nu moest ik plots denken aan het thema "methanol" enkele vragen. Los van de vraag of dit qua smaak drinkbaar zal zijn :D

Sommige recepten raden aan om het brouwels af en toe te roeren, terwijl ik op wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gisting_(alcohol)) lees dat toevoegen van zuurstof net leidt tot aanmaak methanol.

Zijn er andere risico's op aanmaak van gevaarlijke hoeveelheden methanol die ik over het hoofd zie of is mijn experiment veilig? 
Kan de suiker die ik toevoegde leiden tot methanol?  (Ik heb bijvoorbeeld in mijn hoofd om thee te zetten (gember citroen), suiker toe te voegen en de rest van dezelfde gist erbij te doen, veilig?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Blokkie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: moet ik me zorgen maken over methanol in bij mijn expiriment?
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2020 12:31 u »
Er zijn geen risico’s m.b.t. methanol. Niet bij een natuurlijke vergisting, zoals jij doet. Gist zet suiker om in alcohol (ethanol) en water.

Offline Arjen1969

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2020 12:40 u »
Ligt er een beetje aan, als je met schil/pitjes en al vergist bestaat het risico van methanolvorming. Heb je netjes de appels geboord, geschild en daarna gekookt dan is dat risico er niet.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2020 13:36 u »
Suiker is het meest geschikt hoor.
Metanol komt van pectine houdende producten, bv pruim
En dan nog is het verwaarloosbaar. Als je het stookt dan moet je de eerste 2 procent weggooien, ruikt naar spiritus.
Kan kwaad als je heel veel van dit slechte spul drinkt.
Geen zorgen maken, hoor.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2020 15:34 u »
Ergens op ons forum zwerft een (geruststellend) antwoord van iemand die wat hobby-bieren op een professioneel lab heeft laten testen, zal bij werkgever zijn geweest. Noem het maar 'soft-sponsoring'..
Resultaat: geen spoortje methanol.  Het is (zoals verwacht) geen issue bij bierbrouwen.
Methanol is overigens géén stofje om met een natte vinger of op geur te testen; een paar ml is genoeg voor blijvende zicht-schade, afgezien van andere ongemakken.
Het blijft me verbazen hoe makkelijk thuis-destilleerders er mee omgaan.
Groet,  Snelbier.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2020 15:51 u »
Er zijn geen risico’s m.b.t. methanol. Niet bij een natuurlijke vergisting, zoals jij doet. Gist zet suiker om in alcohol (ethanol) en water.

Wat versta jij onder niet natuurlijke vergisting dan?
Wanneer je houtachtige deeltjes zoals pitten en stokjes mee vergist ontstaat er altijd een beetje Methyl. Sterker nog in bier en wijn komt het in kleine hoeveelheden voor.
Zelfs in flessen drank van grote distilleerderijen zit wel een kleine ongevaarlijke hoeveelheid methyl.

Offline Woeka

• Junior lid
  • **
  • ... whatever
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2020 19:46 u »
Zoals eerder geschreven, bij het vergisten van puur suiker wordt alleen ethanol aangemaakt. Zitten er echter vruchtvlees, pitten en takjes bij dan zal ook methanol gevormd worden. Zolang je het resultaat niet gaat destilleren zal het geen probleem zijn. Ga je dat wel doen dan is het het zeer verstandig de voorloop (eerste circa 10%) te gebruiken om de ramen te lappen of weg te knikkeren, daar zit door het lagere kookpunt van methanol t.o.v. ethanol de meeste methanol in.

Lees hier meer uitleg.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2020 19:55 u »
Hebben we daar wat aan voor bier?

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2020 20:23 u »
Je vraag: Moet ik me zorgen maken over methanol in bij mijn expiriment?

Antwoord: Nee.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2020 20:24 u »
Ik wil je niet 'wegjagen', maar toch denk ik dat je je vraag beter hier kunt stellen.

https://www.stookforum.nl/

Ik denk dat daar meer kennis van zaken is dan hier als het over stoken gaat  :biersmile:

En dit is wellicht ook interessant voor je:

https://www.braumarkt.com/diversen/boeken/het-volkomen-stookboek?gclid=EAIaIQobChMIhfG6m8ig7AIVGNZ3Ch1OkALWEAQYAiABEgL06_D_BwE

En de link van Woeka natuurlijk, specifiek over jouw vraag.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2020 20:25 u »
Je vraag: Moet ik me zorgen maken over methanol in bij mijn expiriment?

Antwoord: Nee.

Dat is wel erg kort door de bocht ;-)

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-10-2020 20:27 u »
Stoken = illegaal

Offline Erwin Warners

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-10-2020 07:04 u »
Stoken = illegaal

Stoken zelf is niet illegaal maar het in bezit hebben van een stookketel wel.

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #13 Gepost op: 07-10-2020 09:35 u »
Stoken zelf is niet illegaal maar het in bezit hebben van een stookketel wel.

Klopt, zo krom is de wet.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Moet ik me zorgen maken over methanol in bij mijn expiriment?
« Reactie #14 Gepost op: 07-10-2020 12:49 u »
Problemen van methanol bij zelf destilleren is een mythe. Een leugen die overheden (zeker de USA waar veel naar kijken.) graag in leven houden om thuisstoken tegen te gaan en aangezwengeld door media voor sensatieverhalen. Eigenlijk alle verhalen die gaan over vergiftiging door thuisstoken zijn in werkelijkheid geen noodlottige ongevallen maar behoren thuis in één van de volgende categorieën:

- Er is actief troep aan toegevoegd achteraf, b.v. spiritus op iets anders om het aan te lengen. Dit is 99% van alle verhalen uit het buitenland.
Gebeurt overigens ook professioneel genoeg buiten sterke drank, denk aan dit schandaal https://en.wikipedia.org/wiki/1985_diethylene_glycol_wine_scandal

- Iemand was echt compleet gestoord en besloot iets als een oud schuurtje met verfresten en al te vergisten. Heel actief hout proberen te vergisten geeft inderdaad eerder methanol. Daarom wordt methanol ook wel houtgeest genoemd.

Maar dit soort details missen vaak in nieuwberichten.

Een hobbyist die gewoon normale dingen vergist heeft echt geen kans om dood te gaan aan methanolvergiftiging. Zeker als je goed omgaat met je spul en pitten en zo eruit haalt.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 07-10-2020 13:27 u »
Problemen van methanol bij zelf destilleren is een mythe.

Is deels waar er ontstaat in sommige gevallen methylalcohol daar kun je een vergiftiging van oplopen maar wanneer je gewoon het volgens de regels doet is de kans daarop nihil.
Meestal is het inderdaad zo dat men met spiritus o.i.d. in de weer is.
Maar wanneer netjes de voorloop weggegooid wordt zal er niks gebeuren.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #16 Gepost op: 07-10-2020 16:47 u »
Problemen van methanol bij zelf destilleren is een mythe. Een leugen die overheden (zeker de USA waar veel naar kijken.) graag in leven houden om thuisstoken tegen te gaan en aangezwengeld door media voor sensatieverhalen. Eigenlijk alle verhalen die gaan over vergiftiging door thuisstoken zijn in werkelijkheid geen noodlottige ongevallen maar behoren thuis in één van de volgende categorieën:

- Er is actief troep aan toegevoegd achteraf, b.v. spiritus op iets anders om het aan te lengen. Dit is 99% van alle verhalen uit het buitenland.
Gebeurt overigens ook professioneel genoeg buiten sterke drank, denk aan dit schandaal https://en.wikipedia.org/wiki/1985_diethylene_glycol_wine_scandal

- Iemand was echt compleet gestoord en besloot iets als een oud schuurtje met verfresten en al te vergisten. Heel actief hout proberen te vergisten geeft inderdaad eerder methanol. Daarom wordt methanol ook wel houtgeest genoemd.

Maar dit soort details missen vaak in nieuwberichten.

Een hobbyist die gewoon normale dingen vergist heeft echt geen kans om dood te gaan aan methanolvergiftiging. Zeker als je goed omgaat met je spul en pitten en zo eruit haalt.
Nog beter, koop een goed boek en weet waar je mee bezig bent.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-10-2020 16:59 u »
Nog beter, koop een goed boek en weet waar je mee bezig bent.

Inlezen kan nooit kwaad.

Offline Breko

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 07-10-2020 18:03 u »
Bedankt voor de respons allemaal.

Voor alle duidelijkheid wil ik het resultaat niet destilleren maar zie ik dit als eindproduct. Ik wou graag experimenteren met vergisten maar ben niet van plan om een destilleerketel te kopen en sterke drank te maken.

De antwoorden bieden meer inzicht maar stellen mij voorlopig niet zozeer gerust in die zin dat ik wel mijn appels allemaal klokhuizen verwijderd heb, maar tijdens het zeven kwam er wel een deel van het vruchtvlees mee. Moeilijk dus om in te schatten of dit veilig te drinken is dus toch maar weggooien? Het is mij ook nog altijd niet duidelijk wat de rol van zuurstof is bij het ontstaan van methanol. 

Offline Nobock

• Boven 10 berichten
  • *
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #19 Gepost op: 07-10-2020 21:31 u »
Hi Breko, je hebt prima stappen gezet om een lekkere cider te maken. Anderhalf liter is natuurlijk wat weinig voor experimenten, laat staan gistexperimenten. Hoeveelheid methylalcohol is te allen tijden te verwaarlozen. Zoveel cider kun je niet drinken. Ook bij cider (en wijn-)maken moet je contact met zuurstof vermijden net als bij bier brouwen. In het begin van de vergisting komt het pulp met de gistbellen bovendrijven. Dit kun je af en toe voorzichtig doorroeren omdat de luchtlaag boven je most vnl CO2 is. Zodra de pulp naar de bodem zakt is het tijd om over te hevelen. Je kunt ook voor die tijd afscheppen maar als je dat moment van zinken afwacht weet je ook dat de hoofdvergisting over is. Dan kun je verder als met bier. Dus 2de vergisting af laten lopen en dan nog even lageren en met bottelsuiker bottelen. Als je een gistexperiment doet zou je eens kunnen proberen of je na een flinke koude lagering en voorzichtig overhevelen met een bottelgist kunt werken. Heb ik nooit geproberrd maar dan heb je je gistexperiment en kun je kijken hoe helder hij wordt. De mijne waren altijd flink troebel.

Offline Erwin Warners

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 07-10-2020 22:00 u »
Bedankt voor de respons allemaal.

Voor alle duidelijkheid wil ik het resultaat niet destilleren maar zie ik dit als eindproduct. Ik wou graag experimenteren met vergisten maar ben niet van plan om een destilleerketel te kopen en sterke drank te maken.

De antwoorden bieden meer inzicht maar stellen mij voorlopig niet zozeer gerust in die zin dat ik wel mijn appels allemaal klokhuizen verwijderd heb, maar tijdens het zeven kwam er wel een deel van het vruchtvlees mee. Moeilijk dus om in te schatten of dit veilig te drinken is dus toch maar weggooien? Het is mij ook nog altijd niet duidelijk wat de rol van zuurstof is bij het ontstaan van methanol.

Volgens mij moet het gewoon goed gaan.

Tags: